کد خبر: از-رسیدگی-به-مصدومان-آتش-سوزی-شوریک-تا-و
۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعرفه ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی بین یک چهارم تا نصف قیمت تمام شده است، به همین علت بسیاری از پزشکان متخصص تمایلی به ماندن در بخش دولتی ندارند.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهاردهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد به پرسش های خبرنگاران در موضوعات مختلف پاسخ داد.

 

اقدامات پس از حادثه آتش سوزی شوریک

دکتر حریرچی با اشاره به آسیب جدی ۲۵ نفر در حادثه آتش‌سوزی در شوریک شهرستان خوی و اقدامات وزارت بهداشت برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی تهران و اصفهان، گفت: متاسفانه رسانه‌ها کمتر به این موضوعات توجه می‌کنند؛ در حالی که موضوعاتی که نقش زیادی در سلامت مردم ندارند را به عنوان تیتر‌های اصلی انعکاس می‌ یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: انتقال مصدومان این حادثه آتش سوزی با هواپیما در حالی که وابسته به دستگاه تنفسی بودندکار جدید و بزرگی بود که برای اولین بار از سوی وزارت بهداشت انجام شد.

 

ایجاد قطب های سوختگی در کشور

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص هزینه‌های درمان سوختگی در کشور گفت: درمان سوختگی به ویژه در سطح 3 آن، نیاز به خدمات پرهزینه دارد؛ به همین دلیل در حال حاضر برنامه ما این است که بخش‌های سوختگی و آی‌سی‌یوهای سوختگی را توسعه دهیم و نقاطی را به عنوان قطب سوختگی معرفی کرده و آموزش‌های لازم را نیز به پرسنل ارائه دهیم. توسعه بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی، معرفی نقاط قطب و آموزش‌های لازم به پرسنل از اقداماتی است که هدف‌گذاری شده است.

 وی افزود: به طور کلی در تخت‌های بیمارستانی دچار کمبود هستیم اما در بخش سوختگی و روانی این کمبود بیشتر از سایر بخش هاست.

 

بار مراجعات سرپایی بخش دولتی و خصوصی

 سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح بار مراجعات سرپایی در کشور گفت: در سال 93 بیش از 37درصد بار مراجعه سرپایی در بخش دولتی و بیش از 62 درصد این مراجعه خصوصی بوده است.

وی در ادامه افزود: در سال 93 هر ایرانی به طور متوسط 10.31 بار به مراکز درمانی مراجعه و از خدمات سرپایی بهره‌مند شده است، این آمار برای افراد 66 سال به بالا، 18.2 بار، برای افراد زیر یکسال 13.9 بار، برای افراد 1تا 4 سال 12.5 بار، برای افراد 50 تا 65 سال 15.1 بار، برای افراد 15 تا 49 سال 8.2 بار و برای افراد 5 تا 14 سال 8.5 دهم بار مراجعه گزارش شده است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از این تعداد متوسط مراجعات 2.51 بار مراجعه به پزشک عمومی و 2.16 بار مراجعه به متخصص و 3.73 بار مراجعه به داروخانه بوده است. از 2.51 بار مراجعه به پزشک عمومی، 1.49 بار مراجعه در بخش دولتی و 1.01 بار مراجعه به بخش خصوصی صورت گرفته است این آمار در خصوص مراجعات به متخصص، 0.51 بار مراجعه به بخش دولتی و 1.65 بار مراجعه به بخش خصوصی اختصاص دارد. 1.31 بار مراجعه به داروخانه‌های دولتی و 2.42 بار مراجعه به داروخانه‌های خصوصی صورت گرفته است.

دکتر حریرچی‌خاطرنشان کرد: 37.3 درصد بار مراجعه سرپایی در بخش دولتی و 62.7 درصد در خصوصی است؛ بار مراجعه سرپایی در 20 سال گذشته در کشورمان نسبت به کشورهای مشابه بالاتر بوده و باید تدابیری را برای کاهش مراجعات غیر‌ضروری با آموزش‌های لازم و خود مراقبتی بیاندیشیم‌.

 

تعرفه پایین بخش دولتی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعرفه ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی بین یک چهارم تا نصف قیمت تمام شده است، به همین علت بسیاری از پزشکان متخصص تمایلی به ماندن در بخش دولتی ندارند.

وی افزود: به عنوان مثال ویزیت یک متخصص در بخش دولتی13 هزار و 200 تومان است در حالی که قیمت واقعی و تمام شده این خدمات 30هزار و 500 تومان است؛ همچنین تعرفه یک پزشک متخصص جراح در بخش خصوصی 4 برابر بخش دولتی است و به طور کلی تعرفه خدمات پزشکان متخصص در بخش دولتی بین یک چهارم تا نصف تعرفه بخش دولتی است.

 دکتر حریرچی با اشاره به اینکه تعداد پزشکان عمومی تمام وقت نیز بعد از اجرای طرح تحول سلامت از 4300 نفر به 6700 نفر رسیده است گفت: با این وجود بعد از اجرای طرح تحول سلامت،‌ 100درصد پزشکان طرحی، به صورت تمام وقت در بخش دولتی فعالیت می کنند در حالی که در گذشته فقط 3700 پزشک متخصص در بخش بخش دولتی تمام وقت بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: علت اینکه با وجود این تفاوت ها هنوز تعدادی از پزشکان دوست دارند در بخش دولتی کار کنند، این است که این پزشکان علاقه دارند، با بیمارانشان رابطه مالی نداشته باشند.

 وی افزود: حقوق یک متخصص داخلی در سال 92 حدود یک میلیون و 500 هزار تومان بود و حدود سه میلیون تومان نیز کارانه می گرفت که این رقم ها اکنون در طرح تحول سلامت اصلاح شده و به همین علت انگیزه پزشکان برای فعالیت در بخش دولتی بیشتر شده است.

 قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت برای کاهش فعالیت پزشک در بخش دولتی و خصوصی به طور همزمان به روسای دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کرده است که یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاهها درصد پزشکانی است که همزمان در بخش خصوصی نیز کار می کنند.

وی در مورد گذاشتن سقف درآمدی برای پزشکان متخصص نیز عنوان کرد: انجام این کار در برخی مناطق کشور منحر به محروم شدن مردم از خدمات پزشکی می شود، ضمن اینکه کمبود امکانات از جمله اتاق عمل باعث می شود، برخی پزشکان نتوانند سقف لازم را پر کنند.

 

 

بیوتروریسم و برخورد منطقی

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث بیوتروریست و نقش نظارتی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در جهان کسانی هستند که با ملت‌ها و نظام‌های اسلامی و انقلابی مخالف هستند و از هیچ اقدامی علیه آنها فروگذار نمی‌کنند، اما باید توجه کرد که نحوه برخورد با این موضوعات به روش رسانه‌ای نیست.

دکتر حریرچی افزود: در این زمینه کمیته‌ای مامور شده و تقسیم وظایفی هم میان وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است. در عین حال درخواست ما از افراد این است که اظهارنظرها در این زمینه مبتنی بر مسائل علمی باشد و البته برخی تذکرات هم به افرادی که در این حوزه اظهارنظر کرده‌اند، داده شده است.

 وی تاکید کرد: اینطور نیست که هر حادثه آتش‌سوزی که در سطح شهرها رخ می‌دهد برخی بگویند که این حادثه تروریستی است و برخی بگویند که اینطور نیست. البته آمادگی لازم در برابر این حوادث وجود دارد. در عین حال بیماری‌های ناشی از بیوتروریست نیز تعریف خاص خود را دارند و ارگان‌های ذی‌ربط نیز کار خود را در این زمینه انجام می‌دهند و اگر لازم باشد گزارش‌های آن منتشر می‌شود.

 

هزینه کرد حق بیمه در تامین اجتماعی

 قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی هزینه‌کرد حق بیمه درمانی مردم در سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق درمان تامین اجتماعی و پول‌های حاصل از حق بیمه مردم که برای درمان اخذ می‌شوند، منحصرا باید در حوزه درمان هزینه شوند و این دستوری است که به سازمان تامین اجتماعی داده شده است. در این زمینه سازمان تامین اجتماعی به صورت شفاهی اعلام کردند که این دستور را انجام می‌دهند. براین اساس امیدواریم این موضوع را در صورت‌حساب‌های مالی خود هم نشان دهند.

 

تابستان و آب استخرها

دکتر حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش استفاده کنندگان از استخرهای تفریحی در سطح شهر با توجه به ایام تابستان، گفت: ما استانداردهای لازم را در استخرها در زمینه میزان کلرزنی، کنترل عفونت‌ها، خصوصیات محیط استخرها و... تدوین کرده‌ایم و بازدیدهای دوره‌ای نیز از آنها انجام شده و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود. البته عمدتا به دنبال آموزش و توانمندسازی این مراکز هستیم.

وی افزود: در عین حال در فصل تابستان مشکلاتی هم در سواحل دریا و رودخانه‌ها داریم که در این زمینه با استان‌های ساحلی همکاری می‌کنیم. یکی از نگرانی‌های ما در این فصل موضوع غرق‌شدگی است که تذکراتی را در این زمینه داده‌ایم. همچنین در مناطقی که ممکن است آب دارای آلودگی باشد تذکرات لازم را می‌دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره برخی اظهارات مبنی بر استفاده از سفیدکننده به جای کلر در استخرها گفت:  ۱۰ یا ۱۵ سال است که این موضوع گفته می‌شود، اما اگر گزارشی در این باره داشته باشیم، برخورد می‌کنیم و نظارت‌های ما نیز همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha