کد خبر: ارسال-50-تن-دارو-به-عربستان-از-سوی-سازمان
۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، نشست خبری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور پیرامون تکریم زائران بیت‌الله الحرام، ممنوعیت‌ها، عدم پذیرش امانت توسط مسافران و موضوعاتی مرتبط با حج و زیارت صبح امروز در مقر پلیس فرودگاه‌های کشور برگزار شد.

حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در این نشست با اعلام آماده باش صد در صدی عوامل  پلیس فرودگاه‌های اعزام کننده زائر اظهار داشت: تعداد کل زائران در سال 97 حدود 85 هزار نفر است که با احتساب عوامل کاروان‌ها این تعداد به 86 هزار نفر می‌رسد که از19 فرودگاه به عربستان اعزام خواهند شد.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: تا ساعت 12 شب گذشته 21 هزار و 215 نفر به عربستان اعزام شدند و خوشبختانه تا این لحظه مشکل خاصی گزارش نشده است.

سردار مهری در خصوص لیست داروهای ممنوعه اظهار داشت:‌امسال با هماهنگی که با وزارت حج عربستان صورت گرفته تعداد 10 قلم دارو به عنوان داروهای ممنوعه اعلام شده است که عبارتند از: آمپول پتیدین 50 و 100 میلیگرم، آمپول مرفین 10 میلگرم، قرص متادون 50 و 20 میلیگرم، شربت متادون، قرص هیدرومرفین 2 میلیگرم، قرص متیل فنیدات، هیدروکلراید، قرص ترامادول 50 و 100 میلیگرم، آمپول ترامادول 50 میلی، شربت اکسپکتورانت کدئین، قرص استامینوفن کدئین،

این مقام ارشد فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: متاسفانه امسال مسئله‌ای را داشته‌ایم مبنی بر پودر کردن برخی داروها و جاسازی آنها در بار مسافران؛ داروهایی که حتی ممنوعیت نداشتند اما چون ما در فرودگاه امکان تشخیص آن را نداشتیم از بردن آنها ممانعت کردیم.

وی در پاسخ به پرسش فارس در خصوص اینکه اگر داروی ممنوعه همراه مسافران باشد آیا از پرواز باز می‌مانند یا نه، اظهار داشت: اگر داروهای ممنوعه‌ حتی ترامادول و متادون همراه زائران باشد داروها از آنها گرفته و صورتجلسه می‌شود اما مانع سفر آنها نمی‌شویم.

سردار مهری تاکید کرد: همراه داشتن هر نوع ماده مخدره صنعتی و سنتی مانع سفر می‌شود؛ در این خصوص نیز 18 نفر در فرودگاه‌های کشور دستگیر شده و از ادامه سفر آنها ممانعت به عمل آمد. از این تعداد 11 نفر مرد و 7 نفر زن بودند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: زائرانی که مواد مخدر حمل کنند_اگر مقدار مواد کم باشد_ به کمیسیون حج و زیارت معرفی شده و آنها وضعیت جسمانی زائر را بررسی می‌کنند؛ اگر زائر وضعیتش به گونه‌ای باشد که بتواند یک ماه را بدون مواد مخدر تحمل کند به عربستان اعزام می‌شود؛ این کار با تائیدیه پزشکی قانونی امکانپذیر است در غیر این صورت از ادامه سفر باز خواهد ماند.

این مقام ارشد نیروی انتظامی حمل مایعات اسیدی همچون آبلیمو، آبغوره و ترشیجات را ممنوع و اعلام کرد: همراه داشتن کارد، چاقو، وسایل برنده، انواع قوطی‌های حاوی مواد اشتعالزا همچون گاز و فندک برابر قوانین بین‌المللی ممنوع است؛‌بنابراین زائران باید از قرار دادن آنها در وسایل خود پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: برخی داروهای گیاهی مانند شیرین بیان از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارند و  چون این نوع داروها برای پلیس عربستان ناشناخته است، زائران از حمل آن خودداری کنند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: حدود 50تن دارو از طریق سازمان حج و زیارت به عربستان ارسال شده است؛ بنابراین زائران هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشند و از حمل داروهایی که اسامی آنها به عنوان داروهای غیرمجاز نام برده شده، حتما پرهیز کنند.

سردار مهری به هماهنگی دادستانی کل کشور در خصوص عملیات حج پرداخت و گفت: برای صیانت از زائران عزیز یک قاضی کشیک در فرودگاه‌ها مستقر شده و به امور زائران رسیدگی می‌کند؛‌ اگر زائری متادون و ترامادول به همراه داشته باشد در همان فرودگاه پرونده تشکیل می‌شود اما منعی برای سفر زائر وجود ندارد.

وی با اعلام این مطلب که اعزام زائران حج تمتع امسال از 22 تیر ماه آغاز شده، اظهار داشت: بیشترین زائران از فرودگاه امام خمینی به عربستان اعزام شده‌اند؛ تاکنون 29 پرواز انجام شده و 7 هزار زائر منتقل شده‌اند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: پرواز فرودگاه‌های رشت، بوشهر و زنجان به اتمام رسیده و آخرین اعزام‌ها در تاریخ 20 مرداد ماه از فرودگاه‌های امام، بیرجند و گرگان خواهد بود.

سردار مهری به زائران توصیه کرد که از حمل مواد غذایی و تنقلات پرهیز کنند چرا که به اندازه کافی مواد غذایی و خوراکی در عربستان در دسترس آنهاست؛ البته به دلیل آنکه مواردی از جاسازی مواد مخدر در تنقلات داشته‌ایم_در داخل پسته و انجیر با سرنگ شربت متادون تزریق می‌کنند_ مجبوریم به دقت بازرسی انجام دهیم که وقت گیر بوده و حوصله زائران را سر می‌برد. بنابراین بهتر است زائران از حمل تنقلات خودداری کنند.

وی به زائران توصیه کرد که از پذیرش امانت از افراد ناشناس پرهیز کنند؛ همچنین بارشان را به امانت نزد کسی نگذارند؛ اشیا قیمتی پول، کارت شناسایی، گذرنامه و بلیت را در داخل کیف دستی قرار داده و از گذاشتن آن در داخل بار پرهیز نمایند.

این مقام ارشد ناجا به تلاش پلیس فرودگاه‌های کشور و بازرسی دقیق زائران پرداخت وگفت: 300 نفر از ماموران پلیس به طور مستقیم برای بازرسی بار و بدن زائران در فرودگاه‌ها به کار گرفته شده؛‌ تمام فرودگاه‌ها در حال آماده باش هستند و خوشبختانه تاکنون موردی از بازداشت و دستگیری در فرودگاه‌های عربستان نداشته‌ایم.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با تاکید بر این مطلب که تا این لحظه ارز و طلای قاچاق همراه با زائران نداشته‌ایم،‌گفت: میزان ارز مجازی که می‌تواند همراه مسافر باشد، 5 هزار دلار است که هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد؛ اما به زائران توصیه می‌کنیم که با توجه به شعار سال که حمایت از تولید داخلی است وقتشان رابرای خرید و بازارگردی در عربستان تلف نکرده و برای سوغات از تولیدات داخل خرید کنند.

سردار مهری با اشاره به این مطلب که امسال نسبت به سال گذشته در خصوص حمل مواد مخدر تعداد دستگیری‌ها کمتر بوده است به تدابیر این پلیس برای بازگشت زائران پرداخت و گفت: فضای فرودگاه‌ها برای استقبال زائران مناسب نیست بنابراین توصیه می‌کنیم که عملیات استقبال از زائران در مکان‌هایی غیر از فرودگاه انجام شود.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اعلام کرد: پلیس فرودگاه‌های کشور برای بازگشت زائران نیز به صورت صد در صد در آماده باش خواهد بود و شرایط را برای امنیت پایدار و جلوگیری از جرم سرقت مهیا خواهد کرد؛ ماموران این پلیس به صورت محسوس و نامحسوس در فرودگاه‌ها مستقر خواهند شد و مانع از سرقت بار مسافران و حجاج در شلوغی فرودگاه‌ها خواهد شد.

وی از زائران درخواست کرد که در صورت بروز مشکل به فرمانده یا جانشین پلیس مستقر در فرودگاه مراجعه کنند تا مشکل‌شان در اندک زمانی حل شود؛ همچنین موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به بحث تکریم زائران پرداخت و گفت: در این راستا در 30 فرودگاه کشور کلاس تعالی رفتار برگزار شده؛ همچنین در خصوص آموزش تکریم ارباب رجوع، کنترل خشم وکنترل استرس نیز کلاس‌های مختلفی در فرودگاه‌های کشور برگزار شده و 299 نفر در آنها شرکت کرده است.

سردار مهری خاطرنشان کرد: کلاس‌های دو روزه‌ای در خصوص بازرسی بار و بازرسی بدنی افراد نیز برای ماموران پلیس فرودگاه‌های کشور برگزار شده است.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha