کد خبر: اخذ-تعرفه-سونوگرافی-توسط-پریناتولوژی
۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۰

رئیس انجمن زنان و زایمان ایران در خصوص افزایش فشارهای روحی و روانی به پریناتولوژیست ها و مامایی به علت افزایش زایمان های پر خطر، یادآور شد: در حال حاضر به علت افزایش اطلاعات مردم، توقع آن ها از همکاران ما بالا رفته و برای هر عارضه ای که ایجاد می شود، پزشک را تحت فشار قرار داده و از وی شکایت می کنند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن زنان و زایمان ایران اظهار داشت: از آن جایی که هر پزشک صلاحیت اقدام تشخیصی و درمانی دارد، صلاحیت تشخیصی و درمانی خانم های باردار را نیز به متخصصان زنان واگذار کرده اند، به تبع باید بر طبق سونوگرافی ای که انجام می دهد، گزارش آن را مکتوب به بیمار ارائه دهد تا هم در پرونده بیمار باشد و هم در صورت مراجعه به پزشک دیگر، بیمار  بتواند از آن بهره مند شود.

وی با تاکید بر اینکه در همه دنیا متخصصین زنان برای کنترل بیمار خود از سونوگرافی بهره می برند، افزود: در حال حاضر دنیای مامایی مدرن جایگزین اقدامات مامایی در گذشته شده است و پزشک با انجام سونوگرافی برای خانم باردار به بررسی وضعیت خون رسانی، حرکت جنین، ضربان قلب جنین و .. پرداخته و بدون کنترل این موارد نمی توان وضعیت جنین و مادر باردار را به خوبی مورد ارزیابی قرار داد.

 

* مناقع بیمار در انجام سونوگرافی بسیار حائز اهمیت است

موسوی مناقع بیمار را در انجام سونوگرافی بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: امکان دارد انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان با منافع برخی از همکاران تداخل داشته باشد اما باید این مهم را در نظر داشت که این مهم توسط وزارت بهداشت قانون مند شده و تعرفه آن نیز طبق قانون اخذ می شود.

وی با اشاره به اینکه متخصصان زنان موظف به مراقبت از بیمار خود و بیماران ارجاعی از مطب های دیگر هستند، افزود: برخی از همکاران ما دوره های مازاد را برای حاملگی های پر خطر گذرانده اند و در حال حاضر فوق تخصص و یا فلوشیپ پریناتال هستند.

رئیس انجمن زنان و زایمان ایران ادامه داد: به علت افزایش سن بارداری، مشکلات قلبی، دیابتی، پیوند اعضا، آلودگی های محیطی، زایمان زودرس و ... بسیاری از  این بیماران ناباور بودند اما امروز به علت پیشرفت در علم پزشکی، پریناتولوژیست ها می توانند با ریسک بالا در زایمان های پر خطر به فرزند آوری مادر باردار کمک کنند.

وی با اشاره به اعتراض برخی از خانم های باردار به تعدد سونوگرافی ها در دوران حاملگی، ابراز داشت: در این زمینه گاید لاینی توسط انجمن متخصصین زنان نوشته شده و در اختیار وزارت بهداشت و متخصصان قرار گرفته است.

موسوی خاطرنشان کرد: بر طبق این گاید لاین، اولین سونوگرافی برای غربالگری نوزاد بین هفته 11 تا 13 انجام می شود، در صورت وجود مشکل در غربالگری اول، بین هفته 16 تا 22 بارداری، برای غربالگری دوم مجددا سونوگرافی دیگری انجام گرفته و پس از هفته 28 تا  36 بنا به میزان رشد جنین، موقعیت جفت، شرایط مادر و در کل بسته به شرایط مادر و جنین، دفعات انجام سونوگرافی متفاوت است.

وی ابراز داشت: برخی از بیماران با ریسک بالا نیز 1 تا 2 بار توسط متخصص زنان به پریناتولوژیست برای مشاوره ارجاع داده می شوند و پریناتولوژیست با بررسی وضعیت مادر و جنین باید جواب مشاوره را به متخصصین زنان ارجاع دهد و و این ابهام که برخی متخصصان متهم می شوند که صرفا به سونوگرافی در مطب های خود مشغول هستند، اشتباه است.

 

*بیماران برای هر عارضه ای پزشک را تحت فشار قرار می دهند

رئیس انجمن زنان و زایمان ایران در خصوص افزایش فشارهای روحی و روانی به پریناتولوژیست ها و مامایی به علت افزایش زایمان های پر خطر، یادآور شد: در حال حاضر به علت افزایش اطلاعات مردم، توقع آن ها از همکاران ما بالا رفته و برای هر عارضه ای که ایجاد می شود، پزشک را تحت فشار قرار داده و از وی شکایت می کنند.

وی اضافه کرد: هر چند که در پایان شکایت بیماران، متخصصان زنان تبرئه می شوند اما نباید از چنین مسائلی برای افزایش بیشتر فشارهای روحی و روانی به متخصصین زنان استفاده کرد.

 

*هزینه های متغیر برای سونوگرافی های مختلف

به گفته موسوی وجه دریافتی برای هر سونوگرافی دو برابر یک ویزیت و حدود 70 هزار تومان محاسبه می شود اما برخی از سونوگرافی ها به علت اختلالات ژنتیکی، وضعیت نامناسب جنین در داخل رحم و غیره تخصصی و زمان بر بوده و تقریبا بین 20 دقیقه تا یک ساعت امکان دارد به طول بیانجامد، به همین علت هزینه بیشتری را برای بیمار به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه امکان دارد دریافت خارج از وجه مصوب در هر رشته ای وجود داشته باشد، گفت: اما درخواست ما از همکاران این رشته عمل کردن بر طبق مصوبه وزارت بهداشت است کما اینکه از آغاز طرح تحول نظام سلامت که تمام حق العمل های جراحی کاهش یافت، همه همکاران ما از این مهم تبعیت کردند.

رئیس انجمن زنان و زایمان ایران اذعان داشت: سونوگرافی در دوران بارداری مسئولیت بسیاری را برای متخصصان زنان ایجاد می کند و منفعت آن به بیمار نیز قابل توجه است و به علت اهمیت آن، آموزش سونوگرافی در دروس دوران رزیدنتی نیز  گنجانده شده است.

وی با تاکید بر اینکه پزشکی، کار تیمی است و باید در کنار هم و با کمک هم بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهیم، تصریح کرد: منفعت مالی در زمینه سونوگرافی باید در شرایط درون گروهی بدون سرایت به جامعه  مورد بحث قرار گیرد هر چند که قانون در این زمینه واضح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    6
    هزینه پریناتولوژی چنده متشکرم