معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجراي نسل سوم اعتباربخشي بیمارستان های كشور تحول بزرگی در اداره بيمارستان‌هاي كشور است.
به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا دکتر محمد آقاجانی ضمن بیان این مطلب افزود: بهترين ابزار و موثرترين روش براي ارتقاء كيفيت خدمات بيمارستاني و بهتر شدن نتايج درمان و پيشگيري از خطاهاي پزشكي و جلب رضايت مردم، اعتباربخشي بيمارستان‌هاست.

وجود 248 استاندارد و 903 سنحه در نسل سوم اعتباربخشي بیمارستان های كشور
وی افزود: در نسل سوم اعتبار بخشی بیمارستانهای کشور 248 استاندارد وجود دارد و در مجموع 903 سنجه هستند که ما بيمارستان‌ها را براساس نحوه عملكردشان با این استاندارد ها و سنجه ها اعتباربخشي می کنیم.
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت: با توجه به این اعتبار سنجی همه بیمارستانها اعم از بيمارستان دولتي، خصوصي، خيريه و عمومي و يا تك تخصصي مورد اعتباربخشي قرار خواهند گرفت.

تلاش يك ساله 123 نفر از متخصصان
دکتر آقاجانی در تشریح بیشتر این اعتباربخشی گفت: نسل سوم اعتباربخشي بیمارستان های کشور حاصل كار يك ساله فشرده و مستمر معاونت درمان وزارت بهداشت با كمك 123 استاد دانشگاه، مديران بخش دولتي، مديران بخش خصوصي و صاحبنظران و فعالان اين حوزه است که برای اجرا آماده شده است.
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه افزود: نسل سوم اعتباربخشي بیمارستان های کشور که حاصل تلاش کار كارشناسان این حوزه است قبل از ابلاغ برای نظرخواهی به دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانهای کشور ارسال شده است و نظرات تخصصی را براي ويرايش ما قبل آخر، ارائه داده اند، تمامي پيشنهادات در كميته علمي مورد بررسي قرار گرفته و ويرايش نهايي براي اجرا هفته گذشته به طور رسمي توسط وزارت بهداشت به تمام بيمارستان‌هاي كشور ابلاغ شد.
دکتر آقاجانی با بیان این که رويكردهاي جديدی در این اعتباربخشي لحاظ شده است ، گفت: مهمترین ویژگی آن ايمني بيمار است به طوری که در اين نسل از اعتباربخشي 110 سنجه ويژه ايمني بيمار و كاملاً هدفمند براي تضمين ايمني بيمار و به طور خاص كاهش خطاهاي پزشكي در آن گنجانده شده است .

تمرکز بر بیمار محوری، خدمات بالینی، وظیفه محوری و نتیجه گرایی
معاون درمان بيمار محوري را از دیگر موارد این اعتبار سنجی عنوان کرد و گفت: تمركز بر خدمات باليني و وظيفه محوري به جاي بخش محوري، نتيجه گرايي به جاي مستند گرايي نیز از دیگر موارد لحاظ شده در اعتبار سنجی نسل سوم می باشد.

توجه به كارگروهي
دکتر آقاجانی در ادامه به اهمیت و توجه به كارگروهي در این نسل از اعتبار بخشی اشاره کرد و گفت: در این اعتبار سنجی به نقش پزشكان و پرستاران توجه ويژه شده و امتياز برای كار گروهي است، يعني اگر حاصل كار گروهي بخش پرستار و پزشك مطلوب باشد و منجر به سلامت و رضايت بيماران شود، امتیاز لازم را کسب و در غير اين صورت امتياز لازم را نخواهند گرفت.
دکتر آقاجانی به كاهش تعداد سنجه‌ها و افزايش عمق آنها به عنوان يكي دیگر از اتفاقاتي كه در نسل سوم اعتبار بخشی افتاده، اشاره کرد و گفت: ما سنجه ها را از حدود 8 هزار به 903 سنجه کاهش داده ایم و این به معنای كاستن از سطح است و سنجه‌ها را كاملاً عميق نتيجه‌گرا كرديم.

تبديل مستندات كاغذي به مستندات الكترونيكي
وی كاهش مستندات غير ضروری و تبديل مستندات كاغذي به مستندات الكترونيكي را از دیگر موارد لحاظ شده در این اعتبار بخشی برشمرد و گفت: این عمل براي اينكه هم از كاغذ بازي بيهوده كاسته شود و هم مستندات جهت قابل پيگيري باشد صورت گرفته است.
وی از رويكردهاي ديگر نسل اعتبار بخشی را توجه به استانداردهاي بين المللي عنوان کرد و گفت:البته هدف ما در وزارت بهداشت، اعتبار بخشي ملي است و نه نسخه هايی از اعتبار بخشي كه توسط موسسات خارجي در گذشته در بعضي از بيمارستان هاي كشور به اجرا در آمده است.
معاون درمان افزود: ضمن ارتقا و استمرار اعتبار بخشي ملي به عنوان تنها ابزار سنجش و ارزيابي بيمارستان هاي كشور، براي اينكه اين اعتباربخشي با اعتبار بخشي بين‌المللي منطبق باشد اين سنجه‌ها به گونه ای طراحي شده تا تاييد انجمن‌هاي بين‌المللي اعتباربخشي را نیز اخذ نماییم.

توجه و حفظ ارزش‌هاي طرح تحول نظام سلامت در اعتبار بخشی نسل سوم
دکتر آقاجانی گفت: يكي دیگر از رويكردهاي مهم اعتباربخشي نسل سوم، حفظ و توجه به ارزش‌هاي طرح تحول نظام سلامت است به گونه ای که کاهش پرداختی مردم از هزینه های درمانی و یا عدم ارجاع بیمار براي گرفتن خدمت و تهيه دارو به خارج از بيمارستان و دیگر بسته های طرح تحول سلامت در متن اعتباربخشي لحاظ شده است.

ابلاغ نسخه نهایی نسل سوم اعتبار بخشی در هفته گذشته
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که نسخه نهايي نسل سوم اعتباربخشی هفته گذشته براي اجرا ابلاغ شد، گفت: كتاب راهنماي آن نیز در آينده نزديك ابلاغ خواهد شد و استقرار استاندارد های موجود در بیمارستان های کشور لازم الاجرا خواهد بود.

تربیت ارزیابان زبده
دکتر آقاجانی از برنامه‌ريزي براي تربيت ارزياب‌هاي تخصصي ويژه اين نسل از اعتباربخشي با رويكرد جديد خبر داد و گفت : از اول مهرماه، به طور رسمي ارزيابان ما عمليات ارزيابي اعتباربخشي را در بيمارستان‌هاي كشور را انجام خواهند داد.
دکتر آقاجانی در پایان گفت: وزارت بهداشت تمهيدات لازم را براي آموزش و آشنايي كامل بيمارستان‌ها، پزشكان، مديران و پرستاران با برنامه اعتبار بخشی بیمارستان های کشور آماده كرده است به گونه ای که بیمارستان ها نیازمند استفاده از شرکت های متفرقه در این خصوص نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha