کد خبر: اجرای-برنامه-کنترل-۴-بیماری-غیر-واگیر-د
۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در دنیا و ایران بیماری قلبی، فشار خون، سرطان و دیابت چهار نوع بیماری مزمن غیر واگیر هستند که موارد شناسایی و مراقبت لازم انجام شد که با وجود پزشکان متعهد و متخصص به نحو شایسته در بابل انجام می‌شود که این تجربه‌ای برای تعمیم به کشور است. 

به گزارش خبرگزاري سلامت ،دکتر علی اکبر سیاری هدف از بازدید را بررسی پیشرفت و میزان رضایت مردم از پزشک خانواده در بابل عنوان کرد و افزود: از جدیدترین اقدامات انجام شده در این حوزه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک تحت عنوان سیب است که امیدواریم برای همه مردم کشور تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه با تجربه اجرای طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران امسال درصدد اجرای آن در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: برای 27 میلیون نفر در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر، یک‌هزار و 384 برنامه پزشک خانواده اجرا می‌شود.

دکتر سیاری با بیان اینکه امکان استمرار اجرای طرح پزشک خانواده بدون فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب وجود ندارد، یادآور شد: زیرساخت مناسب شامل تیم سلامت، پرونده سلامت الکترونیک و بسته‌های خدمت است که گذشته از دو استان فارس و مازندران از جمله بابل که مقدمات کار فراهم شده بود و تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام آمادگی کرد که حاضر به اجرا و ادامه این طرح هستند، در کل کشور هم این طرح را داریم و برنامه پزشک خانواده در حال اجراست.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اعلام اینکه اولویت نخست اجرای طرح پزشک خانواده برای جمعیت حاشیه شهرها و شهرهای زیر 50 هزار نفر است ، تصریح کرد: برای مناطق با جمعیت زیر 20 هزار نفر این طرح را اجرا کردیم  و در حال حاضر 10 میلیون و 200 هزار نفر در حاشیه شهرهای بزرگ و 5 میلیون نفر در شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار نفر هستند که در اولویت هستندو امسال نیز باید به شهرهای بالای 100 هزار نفر برسد یعنی درصددیم علاوه بر استان‌های فارس و مازندران و روستاها که 27 میلیون نفر هستند، برای 25 میلیون نفر دیگر نیز طرح پزشک خانواده را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: به‌زودی مقدمات آن در کشور فراهم می‌شود تا هر 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت داشته باشند و پرونده سلامت تشکیل دهند که این مهم نیازمند تشکیل پرونده الکترونیک بود که انجام شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه پزشک خانواده برنامه مستمری است که در انگلستان هم اجرا شد ولی سال‌ها طول کشید و بعد از چند دهه توانستند پرونده کاغذی را تبدیل به الکترونیک کنند، افزود: الان در چند استان کشور پرونده کاغذی جمع‌آوری و الکترونیک شده که امیدواریم در بقیه استان‌ها هم اتفاق بیافتد و در بابل هم تلاش می‌شود با حل مشکلات پرونده کاغذی به پرونده الکترونیکی تبدیل شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای استمرار طرح ،فراهم کردن زیرساخت مناسب برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است که در صدد عملیاتی کردن آن هستیم.

وی به ضرورت توجه به کنترل و پیشگیری بیماری غیرواگیر اشاره کرد و گفت: هشت عامل خطر سبب چهار بیماری شده و 76 درصد مرگ و میر مردم ایران را شامل می‌شود لذا باید برنامه‌ای داشته باشیم که این خطر را کنترل کنیم که برنامه تدوین و به امضا رئیس جمهور رسیده و ابلاغ شد، در چهار شهرستان به شکل پایلوت اجرا کردیم و اول مهر این برنامه را در کل کشور عملیاتی می‌کنیم که مهم‌ترین برنامه ششم توسعه محسوب می‌شود.

گفتنی است، دکتر علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  به همراه ،دکتر سید مظفر ربیعی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از مراکز بهداشتی اطاقسرا ،گتاب ،سید رضی هاشمی امیرکلا و درمانگاه پزشک خانواده شهری بازدید کردند و در جریان روند خدمت رسانی به مردم و کیفیت  ارائه انواع خدمات مراکز قرار گرفتند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha