کد خبر: آینده-تاریک-رادیولوژی-مدرن-در-ایران-عو
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۱

متخصص رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آینده رادیولوژی مدرن در ایران تاریک است، گفت: مهمترین مسئله  که به نظام سلامت با اجرای طرح تحول آسیب رساند، سوء مدیریت منابع بود.

دکتر حسین قناعتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با اجرای طرح تحول و تأثیر این طرح در حوزه رادیولوژی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از نواقصی که در حوزه بهداشت و درمان وجود داشت حل شد ولی اشکالی که در روند مدیریت بهداشت و درمان وجود داشت سبب بروز اقدامات زیکزاکی در این زمینه شد.

وی ادامه داد: اقدامات سیاسی، اعمال سلیقه فردی باعث شده در مسیر حرکت از هدف اصلی و اقدام برنامه محور دور شویم و این مشکل عمده کار در حوزه بهداشت و درمان بوده است.

استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برخی از این اشکالات طبیعی بوده، افزود: برخی از برنامه ها در طول مسیر تنها بهداشت محور و یا درمان محور بوده و نظام ارجاع به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است همچنین در این دولت طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته که در واقع این طرح از کشور ترکیه الگو گرفته شده است.

وی گفت: این طرح در ابتدا مناسب بود ولی متأسفانه در اجرا دچار بحران شد چرا که در پایلوت اجرا نشد لذا مشخص نبود که این طرح چقدر مورد اقبال واقع شود و یکباره با یک دستورالعمل 10میلیون نفر را اضافه کردند و این مسئله سبب افزایش بار مراجعات بستری شد.

قناعتی تصریح کرد: انجام اقدامات مختلف در راستای اجرای این طرح و انجام عمل های جراحی گاهی بدون دلیل باعث آسیب به این طرح شد چرا که بسیاری از وسایل و ابزار ها به راحتی در دسترس قرار داشت و همه این مسائل هزینه های زیادی را برای نظام سلامت به بار آورد همچنین تأخیر در پرداخت معوقات را به همراه داشت.

متخصص رادیولوژی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول مشکلاتی را برای پزشکان به وجود آورد، گفت: استادانی که از آنها درخواست شد در خارج از بخش دولتی کار نکنند به طور کامل در بیمارستان دولتی مستقر شد و تمام برنامه های مالی خود را بر روی این مسئله تنظیم کرد ولی کارها به خوبی پیش نرفت.

قناعتی گفت: مهمترین مسئله ای که به نظام سلامت با اجرای طرح تحول آسیب رساند، سوء مدیریت منابع بود و در واقع من معتقدم که تازه مشکلات در آینده نمایان می شود و واقعا این سوال مطرح که وزیر آینده چگونه می تواند این مشکل را کنترل کند.

متخصص رادیولوژی با بیان اینکه ماهیت طرح تحول خوب بوده است اظهار داشت: این گفته حضرت آقا که بیمار غیر از رنج بیماری نباید مشکل دیگری داشته باشد بسیار اساسی بوده و من تشکر می کنم از کسانی که تاکنون در جهت احقاق این مسئله گام برداشته اند اما اشکالات باید دیده می شد و جهت رفع آن اقدامات اساسی صورت می گرفت.

وی عنوام کرد: متأسفانه در وزارت بهداشت دولت یازدهم کمتر مشورت انجام گرفت و تنها براساس نظر افراد خاص کار به جلو رفت.

قناعتی درباره مشکلات رادیولوژیست ها اظهار داشت: رادیولوژی مدرن در ایران آینده تاریکی دارد چرا که ما نسبت به رشد دنیا عقب هستیم و با توجه به تسهیلاتی که در حوزه رادیولوژی وجود ندارد کمتر کسی رغبت به سرمایه گذاری در این حوزه می کند مگر اینکه دولت ورود یابد و حمایت مالی لازم را انجام دهند.

وی گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت به دلیل افزایش مراجعات مردم استهلاک دستگاه ها و تجهیزات را به همراه داشته است و در آینده نه چندان دور به بحران تجهیزات رادیولوژی مواجه خواهیم شد.

کدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha