کد خبر: آندومتریوز-باروری-را-تحت-الشعاع-قرار-م
۵ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۳

آندومتریوز باروری را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در موارد شدید این بیماری منجر به انسداد لوله‌های رحمی شده و با ایجاد چسبندگی در صفاق رحم، نازایی را در پی دارد.

دکتر ژاله ذوالقدری متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت تأکید کرد: آندومتریوز می‌تواند خانم‌ها را در سنین باروری مبتلا کند و در جمعیت زنان 5درصد خانم‌های سالم می‌توانند دچار آن باشند و در گروه‌های مبتلا به نازایی تا 25درصد علت ناشی از آندومتریوز است.

به گفته وی، علائم مهم آندومتریوز دردهای شدید زمان قاعدگی، مقاربت و اجابت مزاج است و در بروز آن ژنتیک و مشکلات خودایمنی موثر می‌باشند.

فوق تخصص نازایی ادامه داد: روش‌های تشخیصی آندومتریوز بر اساس سونوگرافی است که امکان دارد آندومتریوز تخمدان را درگیر کرده باشد و در چنین حالتی کیستی به نام آندومتریوما دیده می‌شود و در صورتی که کیستی مشاهده نشود، اما با توجه به علائم نسبت به وجود آنومتریوز ابهام وجود داشته باشد انجام یک لاپاراسکوپی تشخیصی بسیار کمک کننده است.

وی با بیان این که هنوز تحقیقاتی مبنی بر تأثیرگذاری آلودگی هوا بر ایجاد آندومتریوز انجام نشده است، تصریح کرد: آندومتریوز با روش‌های مدیکال دارویی و جراحی قابل درمان است، اما در مراحل شدید به منظور باردار شدن یکی از روش‌های مطلوب لقاح مصنوعی و آی وی اف است.

ذوالقدری یادآور شد: به طور کلی آندومتریوز قابل درمان است، اما شانس عود آن زیاد می‌باشد؛ یعنی بعد از درمان بیمار حال از طریق جراحی یا دارویی به صورت مجدد احتمال برگشت بیماری وجود دارد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha