کد خبر: آموزش-بهتر-نیازمند-مشارکت-اولیاء-است
۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، سید جواد حسینی در دومین جشنواره ملی دوسالانه کتاب اولیا و مربیان که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزارشد، اظهارکرد: در چنین مراسمی‌که با حضور اساتید و نویسندگان صاحب اثر برگزار می‌شود، بهتر است که بیشتر شنونده باشیم و یادبگیریم تا اینکه سخنرانی کنیم. وی افزود: دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش اصلی ترین نهادهای تعلیم و تربیت هستند وخانواده فراگیرترین، ابتدایی ترین، اساسی ترین، قدرتمندترین و پایه دارترین نهاد است. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده تاثیرگذارترین نهاد است، خاطرنشان کرد: هیچ فردی نیست که با نهاد خانواده در ارتباط نباشد و شکل گیری شخصیت فرد در خانواده  صورت می‌گیرد و خانواده تنها نهادی است که هیچ‌گاه ارتباط فرد با آن قطع نمی‌شود. حسینی تصریح کرد:  صاحبنظران به نظریه تسری اجتماعی رسیده‌اند  که بر این تاکید می‌کند که اگر خانواده ارتباط درستی با افراد و جامعه برقرار کند این ارتباط خوب و رفتار درست به همه جامعه تسری پیدا می‌کند. وی در ادامه اضافه کرد: بعد از خانواده، نهاد مدرسه وارد زندگی افراد می‌شود و بنده مکررا گفته‌ام که مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هر چه در امروز جامعه داریم به مدرسه دیروز برمی‌گردد و هرچه در فردای جامعه داریم به مدرسه امروز بستگی دارد و این مدرسه هر مدرسه‌ای می‌تواند باشد. هم مدرسه مانا که کانون زندگی مانا است و هم  مدرسه میرا که کانون زندگی میرا خواهد بود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت تمام ساحتی، اظهار کرد: اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تمام ساحتی ارائه شود انسان تمام ساحتی و جامعه تمام ساحتی خواهیم داشت و اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تک ساحتی ارائه شود انسان تک ساحتی و جامعه تک ساحتی خواهیم داشت. حسینی تصریح کرد: دو نهاد خانواده و مدرسه خیلی مهم هستند و طبیعی است که پیوند این دو از هر پیوندی برای سالم‌سازی جامعه مهمتر است. وی با بیان اینکه مدرسه دماسنج دارد گفت: حرارت مدرسه ، کیفیت مدرسه ، مانایی مدرسه ، میرایی و مرگ مدرسه را دماسنج نشان می‌دهد و واژه دما مخفف از «دال » دانش آموز، «م» معلم و «الف» اولیا است و اگر این مثلث شکل بگیرد، تربیت ارتقاء یافته و جامعه ارتقاء یافته داریم. حسینی با اشاره به مشارکت اولیا، اذعان کرد: گاه به اشتباه فکر می‌کنیم که فقط محتوا تولید کنیم و اولیا را آموزش بدهیم ، هر چند این کار درست است اما نباید فراموش کنیم مشارکت اولیا در مدرسه اصالت دارد و باید بتوانیم زمینه گسترش مشارکت  اولیا را فراهم کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید اولیای مدرسه یار ، مدیریار، دانش یار، فنی یار و هنریار داشته باشیم و توان آنها را به رسمیت بشناسیم چرا که آموزش و پرورش بدون مشارکت اصالتی اولیا نمی‌تواند تحول کیفی ایجاد کند. حسینی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، گام ویژه‌ای برای مشارکت اولیا برداشتیم،گفت: پارلمان اولیا را در ۴۸منطقه آموزشی راه اندازی کردیم و ۴۸پارلمان اولیا و مربیان داشتیم که هسته مرکزی انجمن اولیا و مربیان بود . وی افزود: از اندیشمندان که برای پیوند مدرسه و خانواده و افزایش ضریب نفوذ تعلیم و تربیت می‌نگارند و تولید محتوا می‌کنند قدردانی می‌کنم چرا که این افراد پرارج ترین کار را در نویسندگی دارند و نقطه مرکزی تحول و دگرگونی را نشانه گرفته اند. حسینی تصریح کرد:  ۸هزار نفر مربی آموزش خانواده داریم که هر چقدر کار آنها محتوا داشته باشد ارزش کار آن‌ها بالا می‌رود و همچنین مجله پیوند بیش از ۳۵۰هزار اشتراک دارد که نوشته‌های شما کیفیت مجله را بالا می‌برد.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha