کد خبر: آمار-سزارین-در-ایران-قابل-قبول-نیست-عوا
۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۹:۰۹

متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: در خصوص سزارین آمار مورد قبول سازمان بهداشت جهانی  10 تا 15 درصد است که در ایران 40 تا60 درصد می‌باشد.


دکتر مهین نجفیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: مـتأسفانه آمار سزارین در ایران مانند بسیاری از کشورهای دنیا بالا است، در حالی که آمار پذیرفته شده سازمان بهداشت جهانی10 تا 15 درصد می باشد و 85 تا90 درصد خانم‌ها باید به صورت طبیعی زایمان کنند.

وی افزود: متأسفانه در ایران آمار سزارین40 تا60 درصد است و در برخی از نقاط کشور از این آمار بسیار بیشتر بوده و حتی در تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی تا 90 درصد هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، 70 درصد سزارین‌ها به صورت غیرضروری انجام می‌شود. در حالی که با کمک به خانم‌ها و تحت مراقبت قرار دادن آنها، می توانند به راحتی زایمان طبیعی داشته باشند.

متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: افزایش بی رویه سزارین به یک معضل جدی در کشورمان تبدیل شده برخی از کشورها توانسته اند آمار سزارین را به حد قابل قبولی برسانند و برخی از کشورها هم نتواسته اند، وضعیت ایران در خصوص سزارین کمی بهبود یافته اما به هیچ عنوان به آن ایده آل نرسیده در حالی که باید  ظرف 5تا 10 سال آینده آمار آن را کاهش دهیم.

 

عوارض جدی و خطرآفرین سزارین/از ریسک بیهوشی تا خطر ترومبا آمبولی

وی هشدار داد: دلیل تأکید ما بر کاهش سزارین به خاطر عوارض بالقوه آن است شانس خطرترومبا آمبولی در سزارین نسبت به زایمان طبیعی بیشتر بوده، از طرفی دیگر یکی از عارضه های بسیار مهم سزارین چسبندگی جفت در حاملگی های بعدی می باشد. در سزارین ریسک بیهوشی به مادر تحمیل می شود که این امر عوارض خاص خودش را به همراه دارد و خونریزی در سزارین چندبرابر زایمان طبیعی است.

متخصص زنان و زایمان متذکر شد: از آنجا که در سزارین لایه های شکم به صورت کامل باز و بسته می شوند ریسک عفونت نسبت به زایمان طبیعی چندین برابر افزایش می یابد و در صورت انجام سزارین به صورت اورژانسی شانس عفونت هم بیشتر می شود.

 

چه زنانی قادر به انجام زایمان طبیعی نیستند؟

به گفته وی، در صورت درشت بودن جنین، تنگ بودن لگن،پائین بودن جفت، پائین نبودن سر جنین و چند قلویی مادر باردار باید سزارین شود و انجام زایمان طبیعی برای وی امکان پذیر نیست.

وی گفت: حال در صورتی که فرصت علمی مناسب به خانمی داده شود اما نتواند به صورت طبیعی زایمان کند باید سزارین صورت گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha