کد خبر: آلودگی-هوا-می-تواند-منجر-به-دیابت-شود
۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۱

محققان دریافته اند که قرارگیری بلندمدت در مقابل سطح بالای آلودگی هوا ناشی از ترافیک ریسک ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت، به گفته محققان آلمانی قرارگیری در معرض آلودگی هوا موجب افزایش ریسک ابتلا به مقاومت انسولین به عنوان پیش شرط ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

آنیت پیترز، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: علت ابتلا به دیابت تنها ناشی از سبک زندگی یا عوامل ژنتیکی نیست بلکه قرارگیری در معرض آلودگی هوا ناشی از ترافیک وسائط نقلیه هم در ابتلا به این بیماری نقش دارد.

در این مطالعه، محققان داده های حدود ۳۰۰۰ شرکت کننده که در شهر آگسبورگ و در دو منطقه روستای مجاور آن زندگی می کردند را مورد برسی قرار دادند.

با تمامی این افراد مصاحبه شد و از آنها تست فیزیکی بعمل آمد. همچنین محققان نمونه خون این افراد را به هنگام ناشتا جمع آوری کردند تا میزان نشانگرهای گوناگون از لحاظ مقاومت انسولین و التهاب را اندازه گیری نمایند.

محققان این داده ها را با غلظت آلودگی هوا در محل زندگی شرکت کنندگان مقایسه کردند.

نتایج آشکار ساخت افراد دارای علائم پیش دیابت، بیشتر مستعد تاثیرات ناشی از آلودگی هوا هستند. در این افراد ارتباط بین افزایش در میزان نشانگر خون و افزایش در غلظت آلودگی هوا بسیار قابل توجه بود. همچنین در بلندمدت، بخصوص در افراد دارای شرایط پیش دیابت، آلودگی هوا فاکتور پرخطر ابتلا به دیابت نوع ۲ محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha