معاون درمان وزیر بهداشت مهم ترین ابزار ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان ها را اعتباربخشی دانست و گفت: نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانی، تدوین و ابلاغ شده و اجرای رسمی آن از دوم بهمن ماه سال جاری در 947 بیمارستان کشور آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر "محمد آقاجانی" گفت: چهارمین اجلاس معاونان درمان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، با بحث و بررسی موضوع های مختلفی مربوط به حوزه درمان کشور و اجرای هرچه بهتر برنامه های طرح تحول نظام سلامت، برگزار می شود.

 وی با بیان اینکه در این جلسه هفت برنامه حوزه درمان که از اردیبهشت سال 93 تاکنون انجام شد، پایش و در خصوص مسایل فراروی اجرای آن، گفتگو می شود، افزود: یکی از مسایلی که بیمارستان ها و طرح تحول نظام سلامت با آن مواجه هستند، پرداخت نشدن به موقع مطالبات بیمارستان های کشور از سازمان های بیمه گر پایه است.

 

نقش سامانه الکترونیک صدور پروانه موسسات درمانی در ارتقای خدمات

دکتر آقاجانی در ادامه، اهداف سامانه الکترونیکی صدور پروانه موسسات را که در این اجلاس مورد بررسی قرار می گیرد، شامل ایجاد عدالت و شفافیت در صدور پروانه های موسسات، تجمیع اطلاعات و امکان سیاست گذاری کلان و دسترسی آحاد مردم در سراسر کشور به اطلاعات موسسات پزشکی کشور عنوان کرد و گفت: مردم در صورت نیاز می توانند نزدیک ترین موسسه درمانی، مانند بیمارستان و آزمایشگاه را با مراجعه به  نرم افزار طراحی شده در تلفن همراه پیدا و اطلاعات را بررسی کنند.

 معاون درمان وزیر بهداشت مهم ترین ابزار ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان ها را اعتباربخشی دانست و افزود: نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانی، تدوین و ابلاغ شده و اجرای رسمی آن از دوم بهمن ماه سال جاری در 947 بیمارستان کشور آغاز می شود.

 وی با اشاره به طرح مبحث توانمندسازی مدیران است برای اداره هرچه بهتر بیمارستان ها در این اجلاس دو روزه، اضافه کرد: در این عرصه به مدیرانی که به دانش مدیریت بیمارستانی روز دنیا مجهز باشند نیاز است که با کمک سازمان بهداشت جهانی دوره مدون آموزش مدیران و توانمندسازی مدیران طراحی و هفته گذشته فاز نهایی آن با آموزش مدیران بیمارستانی، از استان خوزستان آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم هزار و 100 مدیر بیمارستانی سراسر کشور را در این زمینه آموزش دهیم.

 دکتر آقاجانی گفت: استان فارس از گذشته یکی از خاستگاه های اصلی پزشکی ایران و مورد توجه مردم کشور و ساکنان حوزه خلیج فارس بوده است؛ استان فارس امروزه یکی از قطب های خوب و برجسته پزشکی کشور است، که در زمینه طرح تحول نظام سلامت، اقدام های متعددی انجام داده، بیمارستان های بسیاری مانند سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع)  افتتاح شد؛ همچنین پروژه های متعددی مانند کلینیک های تخصصی، بخش های ICU، مراقبت های ویژه بزرگسالان، کودکان، نوزادان، بخش های اورژانس جدید و بخش های سرطان در حوزه درمان در این استان اجرا شد.

طرح تحول نظام سلامت و رضایتمندی مردم فارس

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به خوبی توانسته برنامه های طرح تحول را در این استان برای ارتقای دسترسی مردم و خدمات و کاهش پرداختی مردم، به اجرا بگذارد و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد مردم استان فارس از خدمات درمانی رضایتمندی قابل توجهی دارند و با وجود کمبودهای ناشی از عدم توسعه زیرساخت ها از گذشته، از طرح تحول نظام سلامت هم راضی هستند.

معاون درمان وزیر بهداشت دلیل وجود صف انتظار نوبت برای مردم در بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی را کمبود زیرساخت عنوان کرد و ادامه داد: در کشور یک و شش دهم تخت به ازای هزار نفر جمعیت وجود دارد؛ در حالی که متوسط آن در منطقه 2 و  هفت دهم است، همچنین در کشورهای توسعه یافته این رقم به حدود هفت و نیم تخت به ازای هزار نفر جمعیت می رسد.

دکتر آقاجانی در ادامه با اشاره به بخشی از تلاش های دولت در ارتقای خدمات درمانی، گفت: در این دولت حدود 23هزار تخت بیمارستانی افتتاح یا در حال افتتاح و 250 پلی کلینیک تخصصی در حال ساخت است.

 وی  تعداد پزشکان متخصص در کشور را حدود یک پنجم تا یک ششم کشورهای اروپایی اعلام کرد که باعث ایجاد صف انتظار نوبت می شود.

 شماره تلفن1690را به خاطر بسپاریم

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: با افتخار اعلام می کنم برخلاف همه کمبودها هم در حوزه زیرساخت های فیزیکی و هم در منابع انسانی و مالی، هم اکنون تمامی بیماری ها و بیماران در داخل کشور درمان می شوند و یک افتخار بزرگ برای کشور در حوزه سلامت است، که هیچ بیماری برای مداوا به خارج از کشور اعزام نمی شود و به هیچ پزشکی جز برای تبادلات علمی، نیاز نداریم.

دکتر آقاجانی در پایان، هر نوع دریافتی تحت هر عنوانی خارج از مصوبات دولت، در هر مرکز درمانی دولتی و خصوصی را خلاف اعلام کرد و یادآور شد: برای خدمات سرپایی و بستری فرانشیز مشخص و روشن تعیین شده است و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلفی می توانند با شماره 1690 تماس بگیرند.

این اجلاس، از صبح دیروز ، بیست و نهم دی در شیراز آغاز به کار کرده و تا امروز ، ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha