کد خبر: آزمایش-های-ضروری-جهت-شناسایی-جنین-مبتل
۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲

یک پاتولوژیست با اشاره به آزمایش های ضروری جهت شناسایی جنین مبتلا به سندرم داون گفت: : سندرم داون شایع ترین اختلال کروموزمی در جنین بوده و ممکن است هر زن بارداری را متأثر کند.

دکتر مهران قهرمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با سندرم داون یا مونگولیسم و آزمایشات ضروری شناسایی جنین مبتلا به این بیماری اظهار داشت: این سندرم شامل یک سری از علائم ذهنی و جسمی است که در نتیجه یک کپی اضافه از کروموزوم شماره 21 در انسان به وجود می آید که تاکنون راه درمانی برای این مبتلایان یافت نشده است.

وی افزود: اگرچه هر زنی و در هر سنی ممکن است بچه مبتلا به سندرم داون به دنیا آورد ولی با این وجود احتمال به دنیا آوردن  کودکان مبتلا به سندرم داون با افزایش سن مادر بالا می رود.

این پاتولوژیست با اشاره به اینکه سندرم داون یکی از دلایل شناخته شده عقب ماندگی ذهنی است، بیان کرد: معمولاً در بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ نوزاد متولد شده یک نوزاد به این بیماری مبتلا می شود و ارتباط مستقیمی با سن مادر دارد.

قهرمانی تصریح کرد: اگرچه افراد مبتلا به  سندرم داون ممکن است دارای نشانه های مشترک فیزیکی و ذهنی باشند اما علائم این سندرم می تواند از خفیف تا شدید تغییر کرده و معمولاً رشد ذهنی و جسمی در افراد مبتلا به سندرم داون نسبت به افراد عادی کندتر بوده و تأخیر در رشد زبانی و کاهش سرعت رشد نیز از علائم دیگر آن است.

وی اضافه کرد: بعضی از علائم فیزیکی مشترک بین افراد مبتلا به سندرم داون شامل  صورت پهن به همراه انحراف چشم ها به سمت بالا، گردن کوتاه، شکل غیر طبیعی گوش ها، چروک های عمیق در کف دست، لکه های سفید در ناحیه عنبیه چشم، قدرت ضعف عضلات، دست ها و پاهای کوچک، بیماری های قلبی مادرزادی، مشکل شنوایی است.

این پاتولوژیست در پاسخ به این سوال که بیشتر چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سندرم داون هستند؟ گفت: سندرم داون شایع ترین اختلال کروموزمی در جنین بوده و ممکن است هر زن بارداری را متأثر کند اما بعضی در معرض ریسک بالاتری نسبت به دیگران هستند.

وی مطرح کرد: سندرم داون یک بیماری قابل درمان نیست اما رسیدگی زودهنگام می تواند به بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری کمک کند تا بهتر بتوانند زندگی خود را به سمت دوران بلوغ طی کنند همچنین گفتاردرمانی و کاردرمانی از نکات ضروری برای مبتلایان به سندرم داون است.

قهرمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه آزمایشاتی جهت غربالگری ریسک سندرم داون وجود دارد؟ گفت: در 3 ماهه اول حاملگی آزمایش دابل مارکر و در 3 ماهه دوم حاملگی آزمایش تریپل و کوادراپل مارکر انجام می گیرد که می تواند این بیماری را نشان دهد.

وی افزود: اگر این آزمایشات به صورت توأم صورت گیرد صحت و دقت تشخیصی بالاتری دارد همچنین آزمایش دابل مارکر نیاز به گزارش سونوگرافیNT دارد که این سونوگرافی به معنای اندازه گیری ضخامت پوست در ناحیه پشت گردن جنین است.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha