کد خبر: آرتروپلاستی-مفصل-هیپ-برای-چه-بیمارانی-2
۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲

خبرگزاری سلامت: تعویض مفصل هیپ یکی از اعمال جراحی است که از سال 1960 باب شد. عمل جراحی تعویض مفصل هیپ امروزه به عنوان موفقیت آمیزترین روش درمانی در رشته ارتوپدی شناخته می‌شود. توتال هیپ آرتروپلاستی نوع عمل جراحی ارتوپدی است. آرتروپلاستی به معنای بازسازی مفصل می‌باشد. وقتی مفصلی خراب شده و برای بیمار مشکل ایجاد می‌کند، این آسیب ممکن است به حدی باشد که نیاز به درمان جراحی پیدا کند. در این وضعیت ممکن است از اعمال جراحی متفاوتی استفاده شود. یکی از آنها تعویض مفصل است. در عمل جراحی تعویض مفصل قسمت یا قسمت‌هایی از اجزای تشکیل دهنده مفصل با یک جزء مصنوعی جایگزین می شوند. این روش در غالب اوقات می‌تواند درد مفصل ران را به طور کامل از بین ببرد.

دکتر فرامرز قیاقی، متخصص ارتوپدی می‌گوید: شایع ترین علتی که مفصل مصنوعی در ناحیه لگن به کار می‌رود، آرتروز مفصل لگن است و بیشتر در افراد مُسن به کار می‌رود. البته برخی افراد هم به دلایل گوناگون در سنین پائین تر دچار آرتروز مفصل می‌شوند، اما عمدتا بالای سن 65 تا 70 سال انجام می‌شود. در شکستگی‌های لگن چه شکستگی‌های گردن استخوان ران و چه شکستگی مفصل استابولوم که دچار آرتروز زودرس می‌شوند نیز می‌توان به صورت اولیه مفصل مصنوعی را تعبیه کرد و بعدها اگر جوش نخورد و یا بد جوش بخورد و به علت درمان نامناسب آسیب مفصل هیپ برقرار شود آن زمان می‌توان از مفصل مصنوعی استفاده کرد.

وی ادامه می‌دهد: بیمارانی که دچار تومورهای خوش خیم و بدخیم می‌شوند و سر و گردن استخوان به صورت کامل یا استابولوم از بین می‌روند، جایگزین آن استفاده از یک مفصل مصنوعی است. مورد دیگر استفاده از آرتروپلاستی مفصل هیپ در بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید است.

 از دیگر کاربردهای تعویض مفصل لگن بیماری‌های عفونی است. افرادی که در زمان کودکی دچار عفونت مفصل هیپ شده‌اند و آن عفونت خوب شده اما عوارضش در مفصل هیپ به جا مانده باعث دردناک، خشک شدن و بی تحرکی مفصل شده که یکی دیگر از کاربردهای آرتروپلاستی مفصل هیپ می‌باشد.

عضو انجمن ارتوپدی جراحان مفصل ران ایران در تفسیر بیشتر توضیح می‌دهد: امروزه متأسفانه برخی از جوانان در باشگاه‌های بدنسازی از داروها و موادی استفاده می‌کنند که دچار سیاه شدگی سر فمور می‌شوند و برای آنها از تعویض مفصل لگن استفاده می‌شود. به طور کلی بیمارانی که به هر دلیلی دچار درد در ناحیه مفصل شده‌اند برای کاهش درد و برقراری حرکات طبیعی لگن عمل آرتروپلاستی هیپ انجام می‌شود.

طبق گفته این ارتوپد، هر عمل جراحی و پروسه پزشکی عوارض دارد از جمله آرتروپلاستی مفصل هیپ که آن هم عوارض خاص خودش را دارد و شامل عفونت، گاهی کوتاه بلند شدن، در رفتگی و لق شدگی مفصل می‌باشد. برخی از این عوارض با تکنیک‌ها و توسط جراح قابل پیشگیری هستند و برخی دیگر مانند عفونت دست جراح نیست و تا سه درصد موارد امکان دارد عفونت مفصل هیپ هم به دنبال این عمل ایجاد شود.
وی می‌گوید: بیمارانی که به دلیل هر نوع فلجی و ضایعه عصب ابدکتور هیپ نداشته باشند، کاندید مناسبی برای این عمل نیستند و البته برای آنان هم جایگزین وجود دارد. به این منظور نوعی از پروتزها به عنوان پروتزهای قفل شونده ساخته شده که مقداری جای ابدکتور را می‌گیرند، اما نه به طور کامل. بیمارانی که دچار ضعف مفرط عضلات اطراف مفصل لگن هستند کاندید مناسبی برای این عمل نیستند، زیرا یکی از عوامل ثبات مفصل عضلات اطراف آن است. اگر عضله‌ای اطراف مفصل فلج یا ضعیف باشد که نتواند از مفصل نگهداری کند، این مفصل در می‌رود.
دکتر قیاقی چنین عنوان می‌کند که کیفیت انجام آرتروپلاستی مفصل هیپ در کشور ما بسیار مطلوب است. کلیه پروتزهایی که امروزه در دنیا مصرف می‌شوند، در کشور ما هم فراهم است. تقریبا برندهای معروف تولیدکننده پروتز در دنیا در ایران نمایندگی دارند و از نظر وسایل، تجهیزات و تکنیک جراحی نه تنها مشکلی نداریم، بلکه می‌توان ادعا کرد از بسیاری از کشورهای دیگر جراحان با تجربه‌تری در ایران داریم که با کشورهای پیشرفته هم‌تراز هستند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha