کد خبر: آرتروز-ستون-فقرات-دلیل-عمده-گردن-درد-را
۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۹:۱۶

جراح و متخصص بیماری‌های استخوان، ستون مهره های ناحیه گردن یکی ازساختارهای شگفت انگیز و پیچیده دربدن بوده و می تواند وزن سررا که حدود 6 کیلوگرم است هنگام حرکت در جهات مختلف پشتیبانی کند، گفت: هر یک سانتیمتر جلو آوردن سر از امتداد شانه 3 کیلوگرم وزن بیشتر به گردن تحمیل می‌کند.

 

مرتضی رجایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با گردن درد اظهار داشت: ستون مهره های ناحیه گردن یکی ازساختارهای شگفت انگیز و پیچیده دربدن است و می تواند وزن سررا که حدود 6 کیلوگرم است هنگام حرکت در جهات مختلف پشتیبانی کند.

وی افزود: بیشترین علت درد گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست‌ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی و درمان گردن درد در مراحل اولیه صورت گیرد.

جراح و متخصص بیماری‌های استخوان ادامه داد:  درد گردن  می‌تواند به علل بد خوابیدن، وضعیت و فرم بد بدن در مدت طولانی، یک چرخش و حرکت ناگهانی گردن، آسیب دیدگی و تصادف، افزایش سن، بیماری فرسودگی دیسک، حالت‌های نامطلوب قرارگیری مفصل، چاقی، اضافه وزن و ضعیف بودن ماهیچه‌ها، عفونت ستون مهره ها، فشرده شدن نخاع، تومور، استرس شدید  و شکستگی مهره ها ایجاد شود.

وی با بیان این‌که تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت گردن درد بسیار موثر است، افزود: آزمایش های ساده اشعه ایکس می تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری‌های روماتیسم، لغزندگی دیسک، تنگی کانال نخاعی، شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.  انجام ام آر آی، سی تی اسکن و نوار عصبی در بعضی مواقع لازم می‌شود.

رجایی  با اشاره به نکاتی که لازم است برای جلوگیری از درد گردن رعایت شود، افزود: هنگام راه رفتن یا نشستن سعی کنید بدن و سرتان را صاف نگه دارید، به طوری که سر در امتداد ستون فقرات قرار گیرد. از قوز کردن و خم شدن به سمت جلو خودداری کنید.

جراح و متخصص بیماری‌های استخوان اضافه کرد: هنگام کارکردن از خم کردن بیش از حد گردن به مدت طولانی خودداری کنید. مثلا کاربران رایانه بهتر است ارتفاع صندلی شان را با صفحه مانیتور متناسب کنند. همچنین اگر هنگام کار مجبورید سرتان را بیش از حد نزدیک کنید، احتمال دارد دچار ضعف بینایی شده باشید، با مراجعه به پزشک مشکل را بررسی کنید.

وی افزود: موقع خواندن کتاب یا روزنامه گردنتان را خم نکنید. روزنامه را بالاتر نگه دارید. هر یک سانتیمتر جلو آوردن سر از امتداد شانه 3 کیلوگرم وزن بیشتر به گردن تحمیل می‌کند. بعضی ها هنگام مطالعه با شکم روی زمین می خوابند. در این حالت انحنای ایجاد شده در ستون فقرات پشت و گردن باعث درد در ناحیه گردن می شود.

رجایی  گفت: بروز گردن درد در دندان پزشکان بسیار شایع است. اگر دندان پزشک هستید، بهتر است نحوه نشستن صحیح را بیاموزید. سعی کنید تا حد امکان به بیمار نزدیک شوید. زاویه فک او را طوری تنظیم کنید که نیاز نباشد تنه خودتان را خم کنید. استفاده از روشنایی و دید غیرمستقیم با آینه اهمیت زیادی در پیشگیری از دردهای عضلانی و درد ناشی از ستون مهره های گردنی دارد.

وی افزود: در انتخاب بالش خود دقت کنید و از گذاشتن بالش های بسیار نرم یا سفت زیر سرتان پرهیز کنید. ارتفاع بالش نباید زیاد یا کم باشد. همچنین حین رانندگی صندلی را طوری تنظیم کنید تا به فرمان نزدیک تر شوید.

 جراح و متخصص بیماری‌های استخوان با بیان اینکه برای جلوگیری از گردن درد، تمرینات تقویت‌کننده گردن و سرشانه بسیار مهم‌ است، افزود: تقویت عضلات سرشانه نه تنها از خشکی و درد شانه‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه از مفاصل آرنج‌تان هم مراقبت می‌کند.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha