کد خبر: ترکیه-به-دنبال-ایجاد-منطقه-امن-در-مرز
۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، شورای دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که آنکارا قصد دارد در طول مرزهای خود با سوریه منطقه امن ایجاد کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، شورای دفاع ملی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد، در جلسه سه شنبه شب ما دوباره بر طرحمان برای ایجاد یک «کریدور صلح» در چارچوب تضمین امنیت مرزهایمان تاکید و آن طرحها را تایید کردیم.

در نشست امنیتی ترکیه درباره حفاریهای گازی ترکیه در سواحل قبرس نیز بحث و بررسیهایی صورت گرفته است. در بیانیه شورای دفاع ملی ترکیه در این زمینه آمده است، موضع ترکیه در شرق مدیترانه براساس نیت این کشور برای صلح و ثبات در منطقه و تضمین گسترش همکاریهای منطقه ای است و ترکیه به مواضع اصولی خود براساس منافع ملی آنکارا و قبرس و همچنین منطبق با قوانین بین المللی ادامه خواهد داد.

مباحث مربوط به ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه اولین بار در سال 2013 از سوی ترکیه مطرح شد. چندین گزینه از جمله منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن در قلمروی سوریه برای پناهجویان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. با این حال ترکیه هیچ کدام از این طرح‌ها را به دلایلی اجرا نکرد.

منابع دیپلماتیک هفته گذشته اعلام کردند که «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته تلفنی با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود درباره ایجاد منطقه حائل و همچنین ادلب و منبج رایزنی کرده است.

چاووش اوغلو گفته: «آنکارا و واشنگتن به هیچ توافقی درباره منطقه امن نرسیده‌اند. ترکیه و آمریکا درباره عمق این منطقه امنیتی و همچنین اینکه چه کسی آن را کنترل کنداختلاف نظر دارند.»

آنکارا می‌گوید که عمق این منطقه امن باید بین 30 تا 40 کیلومتر درون خاک سوریه باشد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع  ترکیه نیز دیروز با «مارک اسپر» وزیر دفاع جدید آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده و به وی گفته است که در صورت عدم حصول توافق با آمریکا، ترکیه یک منطقه امن در شمال سوریه ایجاد می‌کند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که نیروهای نظامی این کشور بدون مجوز قانونی از دولت دمشق و برخلاف قوانین بین‌المللی در بخشهایی از خاک سوریه حضور دارد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha