کد خبر: جراحی-کراس-لینکینگ-قرنیه
۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۵
مزایا و معایب جراحی کراس لینکینگ قرنیه

جراحی کراس لینکینگ قرنیه

جراحی کراس لینکینگ قرنیه (Corneal cross-linking) یک روش جراحی کم تهاجم است که برای کمک به افراد مبتلا به کراتوکونوس طراحی شده است. وجود این مشکل ممکن است ارثی بوده، یا بعد از یک عمل جراحی انکساری مانند لاسیک توسعه پیدا کند. پزشکان در این روش از یک محلول ویتامین و نور برای تقویت ساختارهای چشم و برطرف کردن اعوجاج کراتوکونوس استفاده می کنند. در این روش، قرنیه با ریبوفلاوین مایع و نور فرا بنفش درمان می شود. کراس لینکینگ قرنیه خطر ضعف بینایی را با تثبیت قرنیه در مراحل اولیه ی بیماری کاهش می دهد. این روش، نسبتا جدید است، چرا که در سال ۲۰۱۶ توسط اداره غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفت. حتی در حال حاضر تنها یک نوع از این جراحی تایید شده است و فقط برای افراد دارای کراتوکونوس پایدار قابل استفاده است. جراحی می تواند بسیار مفید باشد، اما روش تایید شده شامل برداشتن بخشی از چشم است و دوران بهبودی دردآور است. پزشکان در حال بررسی راهکار متفاوتی هستند که ساختار چشم را در محل نگه می دارد، اما این روش هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. تحقیقات نشان می دهند که این روش جراحی می تواند روند پیشرفت کراتوکونوس را متوقف کرده و حتی ممکن است که بینایی شما را بهبود بخشد.

در طول جراحی کراس لینکینگ قرنیه چه اتفاقی می افتد؟

جراحی کراس لینکینگ قرنیه یک روش جراحی برای درمان کراتوکونوس است. فرآیند کلی ظرف یک ساعت یا کمی بیشتر به اتمام می رسد. در این زمان، بافت های چشم شما دچار تغییر قابل توجهی می شوند. کراتوکونوس باعث می شود که چشم های شما به جای اینکه گرد باشند، حالت نقطه ای به خود بگیرند. پزشکان فکر می کنند که مشکل اصلی، ضعف و ارتباطات ضعیف است. چون که بافت های چشمان شما به راحتی به هم متصل می شوند، پس می توانند به راحتی هم از یکدیگر جدا شوند و در پیکربندی جدید محکم شوند. بدون اقدام برای درمان، مشکل بدتر می شود.  جراحی کراس لینکینگ قرنیه شامل موارد زیر است: 
  • بیهوشی پزشک شما از قطراتی برای بی حس کردن چشم شما استفاده خواهد کرد. همچنین برای کسب آرامش به شما داروهای دیگری نیز داده می شود.
  • حذف پزشک چشم، بافت پوششی چشم را برمی دارد.
  • ریبوفلاوین (ویتامین ب2) پزشک شما مقداری از این ماده را در چشم تان می چکاند.
  • نور یک نور UV، ریبوفلاوین را فعال می کند. پیوندهایی میان فیبرهای کلاژن چشم شکل گرفته و تقویت می شود.
  • پانسمان در طول درمان یک لنز تماسی از چشم شما محافظت می کند.
همچنین ذکر این نکته ضروریست که در روز عمل، باید بیشتر روز را در بیمارستان گذرانده و برای بهبودی چند هفته ای برنامه ریزی کنید.

جراحی کراس لینکینگ قرنیه برای چه کسانی مناسب است؟

این جراحی برای افراد دارای کراتوکونوس طراحی شده و برای افرادی که با این مشکل متولد و یا پس از جراحی به آن مبتلا شده اند، مناسب است. اما این جراحی، برای هر فردی مناسب نیست. اگر پیش از آنکه شکل قرنیه بیش از حد نامنظم شده و یا بینایی به طور قابل توجهی کم شود، از این روش درمانی استفاده کنید، تاثیر بیشتری دارد. بعضی از جراحان نیز نتایج قابل توجهی را در بهبود پايداری قرنیه در افرادی که دچار کراتوتومی شعاعی (RK) بوده اند، گزارش کرده اند. اگر بعد از عمل جراحی مبتلا به کراتوکونوس شدید،  جراحی کراس لینکینگ قرنیه به اصلاح آسیب و التیام شکل چشم شما کمک می کند. اگر به صورت ارثی این بیماری را دارید، درمان کمی پیچیده تر می شود. کراتوکونوس ارثی پیشرو است و در جوانان تمایل به بدتر شدن دارد. اما وقتی وارد دوران بزرگسالی می شوید، ممکن است یک نوع پایدار از این بیماری را تجربه کنید. ممکن است چشم های شما بهتر نشود، اما هرساله شکل قرنیه شما بدتر می شود. محققان می گویند که  جراحی کراس لینکینگ قرنیه فقط برای کراتوکونوس پیشرو تایید شده است. اگر تغییر شکل سالانه چشم شما متوقف شد، جراحی برای شما توصیه نمی شود. آکادمی آمریکایی چشم پزشکی گزارش می دهد که جراحی برای افراد زیر مناسب نیست:
  • قرنیه نازک ضخامت حدود ۴۰۰ میکرون یا بیشتر مورد نیاز است.
  • عفونت عفونت های فعلی و یا تشخیص بیماری تب خال، چشم شما را در معرض خطر قرار می دهد.
  • زخم ها اگر بر روی قرنیه تان علائمی از آسیب های پیشین وجود داشته باشد، ممکن است در خطر بروز عوارض باشید.
  • خشکی چشم چشم های شما در دوران بهبودی به اشک نیاز دارند. اگر برای تولید این ماده تلاش کنید، ممکن است به خوبی بهبود پیدا نکنید.
  • بیماری خود ایمنی این می تواند خطر بهبود زخم ها را افزایش دهد.

معایب جراحی کراس لینکینگ قرنیه

آیا باید برای انجام جراحی کراس لینکینگ قرنیه صبر کنید؟

این جراحی یک روش نسبتا جدید است، و چیزهایی وجود دارند که محققان هنوز آن ها را نمی دانند. همچنین، تنها یک شکل از این عمل جراحی تایید شده است و ممکن است برای شما مناسب نباشد. اما انتظار برای تایید بقیه روش ها نیز با خطراتی همراه است. دو نوع جراحی کراتوکونوس وجود دارد:
  • Epi-on در این روش، سلول های اپیتلیال برداشته نمی شوند.
  • Epi-off در این روش، پزشک شما اپیتلیوم را برمی دارد.
به گفته ی آکادمی آمریکایی چشم پزشکی، پزشکان در مورد مزایای هر دو روش بحث می کنند. عدم برداشتن سلول ها به معنای درد کم تر و بهبودی سریع تر است، و برخی پزشکان فکر می کنند که این امر باعث می شود که این روش انتخاب بهتری باشد. اما حذف سلول ها به معنای قرار دادن سلول های حساس به اکسیژن در معرض هوا است و این می تواند منجر به پاسخ جراحی بهتر شود. در حال حاضر، تنها نوع Epi-off این جراحی توسط FDA تایید شده است. اما اگر چند سال صبر کنید، مطالعات جدید می توانند باعث تغییر وضعیت شوند و شما می توانید با درد کمتری عمل کنید. برای مثال، تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان می دهند که هر دو نوع جراحی به طور برابر برای افراد مبتلا به کراتوکونوس موثرند. اما این وضعیت اکنون مورد قبول نیست. انتظار برای انجام جراحی به این معنی است که با گذشت زمان کراتوکونوس پایدار شده و درمان های غیرجراحی موجود برای رسیدگی به این وضعیت می تواند منجر به ایجاد زخم هایی شود که انجام این عمل را برای شما غیر ایمن می سازد.

آیا جراحی کراس لینکینگ قرنیه مفید است؟

قبل از اینکه مزایا و برنامه های جراحی را بررسی کنید، بهتر است مطمئن شوید که این عمل جراحی شانسی منطقی برای درمان شما را ایجاد می کند. تحقیقات فعلی حاکی از آن است که این یک راه حل استثنایی برای درمان کراتوکونوس است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند. گروهی کراتوکونوس داشتند و هیچ درمانی بر روی آن ها انجام نشد. اما گروه دیگر تحت درمان  جراحی کراس لینکینگ قرنیه epi-off قرار گرفتند. در پایان این مطالعه، ۸۶.۷ درصد از مردم مبتلا به کراتوکونوس پس از جراحی بهبود یافته بودند، در حالی که تنها ۲۶ درصد از مردمی که تحت درمان قرار نگرفتند، بهبود یافتند. مهم است توجه داشته باشید که جراحان قول نمی دهند که بعد از جراحی دید بهتری داشته باشید. در عوض به شما می گویند که چشمان شما به تغییر شکل ادامه نخواهد داد. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهند که افراد، پس از  جراحی کراس لینکینگ قرنیه واقعا بهتر می بینند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، محققان دریافتند که حدود نیمی از افرادی که  جراحی کراس لینکینگ قرنیه را انجام داند، به صورت یکنواختی در طی دو سال پس از عمل بهبود یافتند. این افراد احتمالا هنوز هم به عینک نیاز داشتند، اما نمره عینک آن ها کمتر شده بود. مطالعات اینچنینی نشان می دهند که این درمان چگونه می تواند برای افراد مبتلا به کراتوکونوس مفید باشد.

اطلاعاتی که باید در مورد بهبودی پس از جراحی کراس لینکینگ قرنیه بدانید

در حالی که مطالعه بر روی نتایج، به ویژه برای افرادی که چندین سال است که از مشکلات چشمی زیادی رنج می برند، هیجان انگیز است، اما باید بدانید که این عمل جراحی، عملی بزرگ است. در نتیجه، بهبودی کامل می تواند به مدت چند هفته یا حتی چند ماه ادامه پیدا کند. پس از عمل، با محافظ چشم به خانه باز خواهید گشت. روز بعد، ممکن است چشم های شما احساس‌های زیر را تجربه کنند:
  • داغی
  • خشکی
  • درد 
می توانید در مواقعی که درد شدید دارید از داروهای مسکن استفاده کنید. همچنین متوجه تغییر بینایی خود خواهید شد. متخصصان می گویند که بینایی شما می تواند در طول این مدت تغییر کند:
  • ماه های اول تا سوم. روزانه دید شما تغییر خواهد کرد.
  • ماه سوم و بعد از آن. ممکن است بینایی تان تثبیت شود، اما هنوز با نوساناتی همراه است. ممکن است که انحنای چشم شما در طول این زمان تغییر کند.
برای بهبود دید نباید از لنزهای تماسی استفاده کنید زیرا برای بهبودی، چشم های شما به اکسیژن نیاز دارند. عینک شما نیز ممکن است به شما کمکی نکند، چون ممکن است به صورت روزانه یا حتی هرساعت به شماره عینک جدیدی نیاز داشته باشید. آرام باشید و با پزشک خود در ارتباط باشید. شنیدن این مسئله که این مشکلات طبیعی و قابل انتظار هستند، مفید است و ممکن است پزشک شما توصیه هایی داشته باشد که بتواند به شما کمک کند تا از این طریق بهبود یابید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha