کد خبر: بیماری-پوستی-هیپرپیگمانتاسیون
۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱
بیماری پوستی هیپرپیگمانتاسیون

هیپرپیگمانتاسیون

هیپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) زمانی رخ می‌دهد که پوست ملانین بیشتری تولید کند. این مسئله موجب پدید آمدن لکه‌های تیره در اطراف پوست می‌گردد. هیپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع پوستی محسوب شده که می‌تواند بر روی هر نوع پوستی تاثیر بگذارد. برخی از اشکال این بیماری پوستی از جمله ملاسما و لکه‌های آفتاب، معمولا در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، تاثیر خواهند گذاشت، از این رو شکل‌گیری این لکه‌ها در چهره، بازو و پاها بیشتر از سایر مناطق است. انواع دیگر این عارضه نظیر هیپرپیگمانتاسیون پس از آسیب یا التهاب پوستی مانند برش، سوختگی، آکنه یا لوپوس می‌تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد. داشتن رنگدانه اضافی در برخی از مناطق پوست معمولا بی ضرر است، اما گاهی ممکن است ناشی از یک وضعیت پزشکی باشد.

روش‌های درمان پزشکی هیپرپیگمانتاسیون

گرچه هیپرپیگمانتاسیون بی‌ضرر است اما برخی به دلیل زیبایی یا موارد دیگر در پی روش‌هایی برای از بین بردن آن هستند. طیف وسیعی از روش‌های درمانی وجود دارد که افراد مبتلا می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. جهت جلوگیری از این بیماری می‌توان روش‌های زیر را به کار گرفت:
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب
  •  استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 و یا بالاتر برای محافظت از پوست
  • اجتناب از دست زدن به پوست
روش‌های نامبرده شده زیر برای درمان این وضعیت به کار می‌رود: کرم موضعی: بسیاری افراد از درمان‌های موضعی جهت برطرف سازی هیپرپیگمانتاسیون استفاده می‌کنند. درمان موضعی شامل مواد تشکیل دهنده‌ای است که پوست را روشن می‌کند، از جمله موارد زیر:
  • اسید آبسیزیک
  • کورتیکواستروئیدها
  • هیدروکینون
  • اسید کوجیک
  • رتینوئید، مانند ترتینوئین
  • ویتامین C
روش‌های آرایشی و زیبایی: برخی از این روش‌ها می‌توانند لکه‌های پوستی را کاهش داده و موجب درمان این وضعیت گردند. این روش‌ها عبارتند از:
  • لیزر درمانی
  • جهش نور شدید
  • پوست انداختن‌های شیمیایی
  • پوست خراشی کوچک
افرادی که قصد انجام روش‌های فوق را دارند، باید در مورد عوارض جانبی احتمالی این روش‌ها با یک متخصص پوست مشورت نمایند.   درمان خانگی هیپرپیگمانتاسیون

بررسی درمان‌های خانگی این وضعیت

برخی از داروهای طبیعی می‌توانند مناطقی از هیپرپیگمانتاسیون را روشن نمایند. با این حال، شواهد زیادی برای تایید این موضوع در انسان وجود ندارد و جهت تایید تاثیر هر یک از این داروها به تحقیقات بیشتری نیاز است. جهت استفاده از داروهای طبیعی فرد باید در ابتدا محصول را بر روی قسمتی از پوست خود آزمایش نماید تا اطمینان حاصل نماید که بر روی پوست تحریکی ایجاد نخواهد کرد، سپس آن را بر روی ناحیه مورد نظر اعمال کند. مطالعه‌ای در سال 2018 حاکی از آن است که درمان‌های طبیعی زیر موجب کاهش ظاهر هیپرپیگمانتاسیون می‌گردند، در زیر به معرفی این موارد خواهیم پرداخت:
  • آلوئه ورا: ترکیبی به نام آلوئین که در آلوئه ورا وجود دارد ممکن است باعث رو.شن سازی هیپرپیگمانتاسیون شود. آلوئین موجب مهار تولید ملانین در پوست خواهد شد. یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف کپسول‌های آلوئه ورا می‌تواند ملاسما را در زنان باردار کاهش دهد. افراد می‌توانند هر روز شیره گیاه آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی پوست خود قرار دهند.
  • شیرین بیان: عصاره شیرین بیان نیز ممکن است باعث روشن سازی هیپرپیگمانتاسیون شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره شیرین بیان به نام گلابریدین می‌تواند اثر ضد التهابی، آنتی اکسیدان و سفید کننده پوست داشته باشد. افراد می‌توانند بر روی نواحی مورد نظر از کرم‌های حاوی گلابریدین استفاده کنند.
  • چای سبز: عصاره چای سبز ممکن است باعث بهبود هیپرپیگمانتاسیون شود. محققان به مدت طولانی چای سبز را برای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی مورد مطالعه قرار داده‌اند، اما تحقیقات بسیار محدودی نشان می‌دهد که عصاره چای سبز می‌تواند ملاسما را بهبود بخشد و آفتاب سوختگی را کاهش دهد، از این رو تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

معرفی انواع و نشانه‌های هیپرپیگمانتاسیون

  • لکه‌های پیری: از این لکه‌ها به عنوان لکه‌های کبدی یا لنتیگین‌های خورشیدی نیز یاد می‌شود. این وضعیت با قرار گرفتن در معرض آفتاب موجب پیدایش لکه‌های قهوه‌ای و سیاه رنگ بر روی پوست شده و معمولا بر روی صورت، دست و یا نواحی که در معرض آفتاب قرار دارند، رخ می‌دهد.
  • ملاسما: این وضعیت با نام chloasma یا نقاب بارداری نیز شناخته می‌شود. در این شرایط، لکه‌های بزرگ تیره اغلب در پیشانی، صورت و معده ظاهر می‌شود. زنان، افراد باردار، کسانی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند و افراد دارای پوست تیره، بیشتر دچار ملاسما می‌گردند.
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب: لکه‌های پوستی تیره پس از بروز یک بیماری التهابی پوست مانند آکنه یا اگزما رخ داده و معمولا بر روی صورت یا گردن ظاهر می‌شود. افرادی که دچار التهاب یا آسیب پوستی می‌شوند، بیشتر دچار این وضعیت می‌گردند.
از شایع‌ترین دلایل ایجاد هیپرپیگمانتاسیون نیز می‌توان به قرار گرفتن در معرض نور خورشید، التهاب پوستی و ملاسما اشاره کرد.

تشخیص این بیماری پوستی به چه صورت انجام می‌شود؟

افراد مبتلا به هیپرپیگمانتاسیون می‌توانند جهت یافتن نوع و علت بیماری خود به یک پزشک متخصص مراجعه نمایند. پزشک ممکن است برای تعیین علت این بیماری پوستی، روش بیوپسی را انجام دهد. پزشکان معمولا با بررسی پوست می‌توانند ملاسما و سایر انواع هیپرپیگمانتاسیون را تشخیص دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha