کد خبر: __trashed-44
۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمد نعیم امینی فرد، در رابطه با علت تمایل بیشتر بیماران برای مصرف داروهای خارجی در صورتی که نمونه داخلی آن با قیمت مناسب‌تر وجود دارد، گفت: این موضوعی فرهنگی است که بخشی از آن به پزشکان هنگام گفت‌وگو با بیماران مرتبط می‌شود که گاها بر کیفیت نمونه خارجی تاکید بیشتری دارند و بخشی دیگر به خاطر تصورات غلطی است که در جامعه وجود دارد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: تعهدات بیمه صرفاً در خصوص داروهایی است که بر اساس لیست فارماکوپه وارد شده است. در برنامه ششم توسعه، بندی وجود دارد که در آن به صراحت تصریح کرده است، تجویز خارج از لیست فارماکوپه وجاهت قانونی ندارد. لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، وارد می‌شوند اما با ارز بازار متشکل ارزی و ارز کالای استراتژیک و 4200 تومانی به آن تعلق نمی‌گیرد.

امینی‌فرد ادامه داد: کشور ما به واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارد نیازی ندارد چرا که کیفیت دارو‌های تولید داخل با توجه آزمایش‌های بالینی متعددی که صورت می‌گیرد بسیار مناسب و قابل قبول است و تنها ممکن است در شکل و بسته‌بندی، تفاوت‌هایی با جنس خارجی داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با کنترل بازارهای غیر مجاز و غیر رسمی توزیع دارو، گفت: در این جلسه‌ تصمیم‌هایی گرفته شد که البته هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیده است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برای کنترل بازارهای غیرمجاز و قاچاق دارو باید تمام داروهای مورد نیاز کشور را با ارز بازار متشکل وارد کنیم، ولی مابه‌التفاوت قیمت داروها را از طریق سازمان برنامه و بودجه، به بیمه‌هایی که تعهد پرداخت دارند بدهیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: این راه حل بسیار خوبی برای کنترل قاچاق دارو است و عملا سوء استفاده احتمالی در بازار غیررسمی و صادرات دارو به کشورهای همسایه نیز منتفی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha