کد خبر: یک-مشت-آرامش،-امنیت-و-خانواده-سالم-می‌
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱

خبرگزاری سلامت: مهم‌ترین نیاز روانی انسان نیاز به امنیت است و برای فرزندان امنیت خانواده یعنی همه چیز. فرزندان بخش زیادی از رفتار و برخوردها را از فضای خانوادگی می‌آموزند تا در آینده پدر یا مادر شایسته و یا ناشایسته شوند. داشتن خانواده‌ای سالم و عاری از هرگونه تنش، بزهکاری، اعتیاد، فقر، جنگ و دعوا، فریاد، ضرب و شتم و... آرزوی هر فردی است.

 معضل کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست واقعیت تلخ بسیاری از جوامع یا کشورهاست که ریشه‌های آن به نهاد خانواده و جامعه بازمی‌گردد؛ کودکانی که از فقدان خانواده یا خانواده‌های نامناسب و بد رنج می‌برند در آینده ممکن است در دوران تحصیل و مراحل زندگی خود باز بمانند و دچار بحران شخصیت و عدم توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان خود ‌شوند. از علائم و بحران‌هایی که فقدان والدین یا کودکان بدسرپرست احتمال می رود از خود نشان می‌دهند افسردگی، وابستگی دلهره آمیز، ترس، گریه‌های شبانه، شب ادراری، عدم اعتماد به نفس، وابستگی‌های پی درپی به افراد مختلف و توانایی ضعیف برای برقراری با محیط اجتماعی است.
کودکان کار در گوشه و کنار شهرها به وفور خودنمایی می کنند یکی مقابل اتومبیل ها اسپند دود می‌کند، سی دی، فال و گل می‌فروشد، شیشه ها را تمیز می‌کند؛ دیگری زیر آفتاب نشسته، تند تند و بدون تمرکز و آرامش مشق‌های مدرسه اش را می‌نویسد و به افراد گذرا برای خرید یک بسته آدامس التماس می‌کند،.در جایی دیگر کودکی خردسال با کوله باری از آرزوها و حسرت غم‌های بی شماری بر دوش می‌کشد. غباری از سیاهی و آلودگی شهر در صورتش نمایان است، بی‌خوابی در چشمانش موج می‌زند، بدن ضعیف و دستان نحیف و کوچکش توان کار کردن ندارد؛ دلش یک مشت آرامش می‌خواهد، دلش کودکی و گرفتن دستان گرم و پر مهر و  محبت پدر و مادرش و بازی با هم سن و سالان خود را می‌خواهد، دلش خواب در محیطی امن و گرم، آرامش و امید به آینده می‌خواهد، اما همه این آرزوها در خانواده‌ای که فقر و بیکاری موج می‌زند و اعتیاد و بزهکاری و زندانی بودن یکی از والدین مزید بر علت شده، محال به نظر می‌رسد.

متأسفانه چنین کودکانی کم نیستند که در سرما و گرما و روز و شب مجبور به دستفروشی و تکدیگری هستند، در حالی که رشد آنها در خانواده‌ای سالم و بدون تنش نه تنها انتظار زیادی نیست بلکه حق مسلم هر کودکی به شمار می‌رود. برای تحویل افراد سالم به اجتماع باید از همان دوران کودکی در محیطی سالم رشد و تکاپو یابند و تربیت شوند که قدر مسلم لازمه این امر داشتن یک خانواده به معنای حقیقی و حضور و دلگرمی والدینی دلسوز و عاری از هرگونه اعتیاد، بزهکاری و... است، نه پدر و مادری که تنها این نام مقدس را یدک می‌کشند.

عده‌ای از صاحب نظران معتقدند با کاهش فقر، بیکاری، گرانی، تورم و... می‌توان زمینه بروز طلاق را کاهش داد تا در این صورت آمار کودکان طلاق افزایش نیابد که به آنها برچسب کودکان بدسرپرست یا تک سرپرست چسبانده نشود. بنابراین در راستای حل این معضل جدی جامعه و کاهش عوامل تهدید کننده و فروپاشی خانواده‌ها باید تمهیداتی جدی اندیشیده شود تا در چهارراه‌ها و گوشه و کنار و حواشی پایتخت و سایر جاها کمتر شاهد کودکان کار و افراد کارتن خواب باشیم.

بر اساس این گزارش، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: کودکان بدسرپرست در بحث آموزش، اجتماع پذیری، تربیت، تغذیه، رشد و تکامل همه جانبه دچار مشکلات جدی می‌شوند.
در حال حاضر حدود 570 مرکز خیریه خصوصی در سراسر کشور ضمن همکاری با سازمان بهزیستی 24 تا 26هزار کودک بدسرپرست را به عنوان شبه خانواده تحت حمایت قرار داده است. سازمان بهزیستی کشور برای این که در ارتباط با نگهداری از این کودکان در مراکز خیریه خصوصی کمبود و خللی وجود نداشته باشد و ارائه خدمات و حمایت از آنها به بهترین شکل و هم سطح استانداردها انجام شود، ماهانه به حساب هر کودک یارانه 350 هزار تومانی واریز می‌کند.

دکتر سید هادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت معتقد است: وضعیت کودکان بدسپرست به عنوان یک معضل جدی در جامعه به شمار می‌رود و نقش وزارت بهداشت در راستای حمایت از کودکان بدسرپرست در حوزه مسائل بهداشتی و درمانی است. در این ارتباط به نظر می‌رسد دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و نهادهای حمایتی مانند خیریه‌ها می‌توانند نقش جدی و موثری نسبت به نگهداری کودکان  بدسرپرست داشته باشند.

دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری می گوید که متاسفانه 65درصد از کودکان خیابانی در ردیف کودکان بدسرپرست قرار دارند. آسیب‌های مربوط به کودکان آثار مضاعف بر خود کودک، جامعه و کشور دارد؛ چرا که این کودکان جزء سرمایه‌های ملی بوده و نیروهای آینده کشور قلمداد می‌شوند.

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی معتقد است: کودکان بد سرپرست، بی سرپرست و تک سرپرست همواره در معرض ورود به انواع آسیب‌های اجتماعی مانند قتل، جرم، جنایت،م صرف سیگار و اعتیاد،دزدی، خیابان گردی، جیب بری و... قرار دارند.
در خانواده نابسامانی که پدر، مادر و یا هر دو معتاد هستند کودک در محیط خانواده‌ای ناسالم رشد می‌کند. حال در خانواده‌ای که کودک بنا به دلیل فوت یکی از والدین یا طلاق تک سرپرست است، به طور قطع این عامل زمینه ورود آن را به انواع آسیب‌ها و جرایم اجتماعی مهیا می‌کند.

بر اساس این گزارش، دکتر مسعود غفاری، روانشناس و مشاوره خانواده می‌گوید: متأسفانه اعتیاد، طلاق، خودکشی، ولگردی و... محصول شرایط غیر دلپذیر دوران کودکی و نوجوانی است. همگی در پیرامون خود به یک الگوی شایسته سازگار نیاز دارند، به گونه‌ای که فرزندان امروزی به دو میزبان کاملا شایسته و یک میز بسیار آراسته نیاز دارند و در غیر این صورت باید انتظار پیامدهای ناگواری را داشت.

 

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست یا بی سرپرست

دکتر ذبیح الله واحدی، قاضی دادگستری در خصوص خلأهای قانونی برای کودکان بدسرپرست به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست در سال 1392 در خصوص کودکان بدسپرست خلأ قانونی وجود ندارد. بیشترجهات در این قانون مورد لحاظ و توجه قرار گرفته و خلأ آشکاری در این قانون وجود ندارد، اگر این قانون به درستی اجرا شود موجب جمع آوری کودکان بی سرپرست و تأمین امنیت مالی برای آینده آنها خواهد شد و از طرفی دیگر تربیت آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha