کد خبر: کوله‌پشتي-را-متناسب-با-سن-کودک-يا-نوجو
۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸

خبرگزاری سلامت: ساختار بدن انسان از استخوان و مفاصل تشکيل شده و کنترل کننده‌هاي استخواني و مفاصل ما عبارتند از: عضلات، رباط‌ها و ليگامان‌ها. عوامل گوناگون بر ساختار بدن، راستاي آن، ايستادن و راه رفتن موثر است. به مجموعه اين موارد، بيومکانيک مي‌گوييم.

دکتر علي پناهي متخصص طب فيزيکي، ضمن بیان مطلوب فوق بیان می‌کند که رشد، تغذيه و ژنتيک بر بيومکانيک بدن انسان تاثيرگذار است. در اينجا يک زنجيره مرتبط وجود دارد يعني وقتي اختلال در کف پا باشد، بر کمر، گردن و حتي سر تاثير مي‌گذارد چون اينها به هم مرتبط هستند. کسي که کف پاي صاف دارد، مي‌تواند کمر درد و گردن درد هم داشته باشد و اصلاح بموقع اين موارد مي‌تواند از بروز ناراحتي‌ها پيشگيري کند.

آنچه در ادامه می‌آید، توضیحات این متخصص طب فیزیکی در رابطه با بیومکانیک بدن و حفظ سلامت آن از کودکی است.

 

مراقبت کردن از بچه‌ها براي سلامت بيومکانيک بدن از چه زماني توصيه مي‌شود؟

از 7 سالگي تا 14 و 15 سالگي صفحات رشدي درگير است. هر نوع آسيبي که ايجاد مي‌کنيم مانند استفاده از کيف و کفش نامناسب و نيز طرز نشستن و مطالعه نامناسب روي مکانيک بدن انسان تاثيرگذار است و عوارض طولاني مدت و غيرقابل جبران در پي دارد.

 

عوامل محيطي چگونه بر بيومکانيک بدن تاثير مي‌گذارد؟

ما بايد عوامل محيطي را طوري کنترل کنيم که عوامل ژنتيک را تحت تاثير قرار دهد. به عنوان مثال، کودکي که به طور ژنتيک، انحراف ستون فقرات يا اسکوليوز خفيف دارد، اگر کيف سنگين روي شانه‌اش قرار دهد، مشکلش تشديد مي‌شود يعني کيف سنگين را دانش‌آموز يک طرف مي‌اندازد و اين مشکل‌ساز است يعني استفاده غلط از يک شيء درست مشکل ايجاد مي‌کند.

 

بين کيف دستي و بندي و کوله‌پشتي کدام ارجحيت دارد؟

کوله‌پشتي از همه بهتر است، اما اگر از کوله‌پشتي به صورت يک بند استفاده شود، غلط است.

 

هنگام خريد کوله‌پشتي به چه نکاتي بايد توجه شود؟

کوله‌پشتي را متناسب با سن کودک يا نوجوان بخريد. کوله نبايد خيلي بزرگ باشد. کيف کوله‌پشتي بايد سبک باشد و حتما دو بند داشته باشد و داخل دو بند لايه نرم قرار گرفته باشد تا فشار روي شانه‌ها نياورد. بندها بايد پهن باشد تا سطح نيرويي که به مفاصل وارد مي‌شود، به يک نقطه متمرکز نشود. کيف بايد بند کمري داشته باشد. بستن اين بند کمک مي‌کند مقدار وزن در بدن پخش شود.

 

بين وزن کوله‌پشتي و وزن فرد چه نسبتي بايد رعايت شود؟

در بچه‌هاي دبستاني حداکثر وزن کوله‌پشتي با تمام محتوياتش نبايد بيش از 10 در صد وزن باشد و در دانش‌آموزان دبيرستاني تا 15 درصد قابل قبول است.

 

در صورتي که به هيچ عنوان نتوانيم وزن کوله‌پشتي را کم کنيم، چه راهي را پيشنهاد مي‌دهيد؟

استفاده از کيف با فرم چرخ دار توصيه مي‌شود که چرخ‌هاي آن بايد پهن باشد و بچه آن را هل دهد.

 

وزن سنگين کوله‌پشتي چه مشکلاتي براي دانش‌آموز ايجاد مي‌کند؟

اگر بچه موقع راه رفتن به جلو خم مي‌شود يعني با خم کردن سر و ستون فقرات به جلو، مانع مي‌شود کوله‌پشتي او را به سمت عقب ببرد، نشان مي‌دهد کوله‌پشتي وزن زيادي دارد؛ البته اگر عضلات بچه ضعيف باشد، همان وزن 15،10 درصد را هم نمي‌تواند تحمل کند.

 

بهترين کساني که مي‌توانند وجود اختلالات رشدي را در کودکان تشخيص دهند، چه افرادي هستند؟

والدين، زيرا هر روز کودک خود را مي‌بينند و متوجه اختلال مي‌شوند. خيلي اوقات اختلال رشدي زمينه خانوادگي دارد. پس والدين بايد از پنج سالگي به بعد به اختلالات کف پا و از 9 تا 11 سالگي به اختلالات ستون فقرات توجه کنند.

 

کفش بچه‌ها چه ويژگي‌ بايد داشته باشد؟

کفش مناسب بايد زيره و رويه خوبي داشته باشد و رويه کفش بايد از جنسي باشد که اجازه گردش هوا را در پا بدهد. بهترين جنس رويه کفش، چرم طبيعي است. قسمت جلوي انگشتان پا نيز تا جلوي کفش بايد فاصله‌اي به اندازه دو عرض انگشت داشته باشد.

 

کد خبرنگار: 41020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha