کد خبر: کمال‌گرایی-منبعی-برای-ایجاد-استرس-است
۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸

کمال‌گرایی منبعی برای ایجاد استرس است؛ بنابراین استانداردهای خود را تنظیم کنید و برای خود و دیگران استانداردهای منطقی در نظر بگیرید.

زهرا خرمی عضو کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: استرس را می‌توان به‌عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییرات بیوشیمایی، روانشناختی، شناختی و رفتاری همراه است، تعریف کرد. مردم به شیوه‌های مختلف در برابر استرس واکنش نشان می‌دهند که مقابله نامیده می‌شود.

خرمی گفت: افراد خاصی به‌خاطر ویژگی‌های شخصیت خود آمادگی بیشتری برای تجربه استرس و ناراحتی در زندگی دارند و همین امر به‌نوبه خود بر میزان آسیب‌پذیری آنها تاثیر می‌گذارد.

وی با تاکید بر این که رعایت چند توصیه کوچک می‌تواند در مقابله با استرس تاثیر بسزایی داشته باشد، اذعان داشت: به کار گیری این روش‌ها منجر به افزایش توان عمومی می‌شود که برای نمونه می‌توان به مدیریت زمان اشاره داشت. افرادی که کار را با آرامش بیشتر انجام می‌دهند کمتر تحت فشار استرس قرار می‌گیرند.

این روانشناس حل مسأله و مقابله با افکار غیر منطقی را از تکنیک‌های موثر در مقابله با استرس برشمرد و عنوان کرد: کمال‌گرایی منبعی برای ایجاد استرس است؛ بنابراین استانداردهای خود را تنظیم کنید و برای خود و دیگران استانداردهای منطقی در نظر بگیرید.

خرمی در ادامه متذکر شد: افراد باید محدودیت‌های خود را چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای بشناسند. توقع داشتن بیشتر از توان، اولین پله برای شروع استرس است. بنابراین نه گفتن را باید آموخت.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: دسته ای از افرد برای مقابله با استرس به الکل و یا مواد مخدر روی می آورند که فراری آسان اما تسکینی موقت است.

خرمی گفت: ورزش منظم تاثیر بسزایی در مقابله با استرس دارد.

این روانشناس با اشاره به این که توصیه های بسیاری در آیات قرآن و روایات معصومین برای مقابله با استرس وجود دارد، خاطرنشان کرد: داشتن اعتقاد مذهبی افق دید انسان را وسیع می‌کند، به او سعه صدر می‌دهد و در استرس‌های عمیق بسیار کمک‌کننده است. در واقع توکل به یک منبع عظیم، تحمل انسان را در برابر عوامل استرس آفرین افزایش می‌دهد.

خرمی افزود: لازم است گاهی  فرد کاری را انجام دهد که مزدی بابتش دریافت نکند و تنها به این دلیل آن را انجام دهد که از انجام آن کار لذت می‌برد. سرگرمی واقعی این است که وقتی فرد به‌آن کار مشغول است متوجه گذر زمان نشود و با انجام آن استر‌س‌ها را فراموش می‌کند و به آرامش می‌رسد.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که فشارهای مالی بالاترین منبع تولید استرس است، اذعان داشت: یکی از فشار آورترین پدیده‌ها این است که فرد در سطحی زندگی کند که متناسب با توان مالی‌اش نباشد.

خرمی در ادامه به راهکار مهم دیگری اشاره و اظهار داشت: احساساتتان را به اشتراک بگذارید و آنها را بازگو کنید. با یک دوست قابل اعتماد حضوری صحبت کنید یا با یک روانشناس صحبت کنید. این عمل ساده می‌تواند بسیار مفید و آرام بخش باشد، حتی اگر شرایط موجود را عوض نکند. صحبت کردن نشانه ضعف شما نیست.

این روانشناس تصریح کرد: خوابیدن سوخت ذهن شما است. ذهن شما همانند جسمتان نیاز به تغذیه و سوخت دارد. احساس خستگی باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شود، زیرا باعث می‌شود غیرعقلانی و غیر منطقی به مسائل فکر کنید.

 

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha