کد خبر: کلسترول-خوب-و-بد-را-بشناسید
۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴

متخصص دیابت با تأکید بر این‌که درصورت دارا بودن قندهای بالای 240 نباید به هیچ وجه ورزش کرد، گفت: افزایش قند خون بعد از ورزش می‌تواند ناشی از افزایش هورمون‌های استرس و عدم وجود انسولین کافی باشد.

 

مهریار خسروشاهى در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان سلامت، در ارتباط  با این‌که چرا گاهی اوقات پس از ورزش به جای کاهش، قند خون بالا می‌رود، گفت: این موضوع می‌تواند واقعا گیج کننده باشد. چراکه شما انتظار دارید در هنگام ورزش ماهیچه‌هایتان از گلوکز زیاد استفاده کنند و بنابراین سطح قند خون اقت کند.

وی با اشاره به این‌که تاثیر ورزش بر قند خون به این بستگی دارد که زمان ورزش چه مقداری انسولین در سیستم خود دارید، گفت: اگر مقدار انسولین خون شما علاوه بر قند زیاد باشد، با ورزش قند خون افت خواهد کرد. با این حال ممکن است به دلیل اینکه انسولین اثرش تموم شده است بعد از ورزش کردن می‌بینید قند شما بالاتر رفته است.

متخصص دیابت ادامه داد: افزایش قند خون بعد از ورزش می‌تواند ناشی از افزایش هورمون‌های استرس و عدم وجود انسولین کافی باشد. لذا توصیه می‌شود به هیچ وجه در قندهای بالای 240 ورزش نکنید.

خسروشاهى در مورد چرایی کلسترول مضر گفت: کلسترول یک ماده مهم برای بدن است. شما در ساخت دیواره‌های سلولی سالم به کلسترل نیاز دارید. کلسترول همچنین بخش سازنده  بسیاری از هورمون‌های مهم بدن است. مشکل این جا است که  انواع مختلفی ای کلسترول وجود دارد و انواع بد آن می‌تواند موجب افزایش

خطر رسوب چربی و سخت شدن آن در دیواره درونی رگ‌ها شود.

وی با بیان این‌که این امر می‌تواند منجر به گرفتگی رگ‌ها شود که سبب حمله قلبی، سکته و بسیاری از مشکلات دیگر شود، خاطرنشان کرد: کلسترول بد   به دیواره رگ‌ها می‌چسبد (LDL)، ولی کلسترول خوب (HDL)  باعث جدا شدن کلسترول بد از دیواره رگ‌ها می شود و احتمال ابتلا به حمله قلبی و مغزی  را کاهش می‌دهد.

 

کد خبرنگار: 41070

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha