مرکز درمان ناباروری ابن سینا توانست در سال 2016، از نظر تعداد عمل های جراحی انجام شده رتبه نخست را بین مراکز عضو BSGE  (British Society for Gynecological Endoscopy)  کسب کند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر شاهین خزعلی، مدیر کلینیک اندومتریوز این مرکز درباره­ چگونگی این انتخاب گفت: هر سال این انجمن مراکز را از نظر تعداد عمل های جراحی انجام شده اندومتریوز ارزیابی می کند که سال گذشته مرکزفوق تخصصی ناباروری اندومتریوز ابن سینا، رتبه پنجم و امسال با انجام 97 جراحی ،از نظر تعداد عمل به رتبه نخست رسید.

وی افزود: مراکز تحت نظر  BSGE باید حداقل دوازده عمل جراحی پیشرفته اندومتریوز در سال انجام دهند، کلینیک خاص برای درمان این بیماری و تیمی از جراحان و متخصصان داشته باشند و اطلاعات مربوط به جراحی از جمله نتایج، عوارض و طول درمان بیماری را گزارش کنند. این­ها از جمله ویژگی های مراکزی است که هر ساله توسط انجمن جراحی های کم تهاجمی انگلستان (British Society for Gynaecological Endoscopy) بررسی وتایید می‌شود.

خزعلی اضافه کرد: در حال حاضر 48 مرکز جراحی پیشرفته اندومتریوز در انگلستان تحت استانداردهای این انجمن فعالیت می­کنند که کلینیک اندومتریوز ابن سینا نیز  از سال 2014، جزء این مراکز است.

وی افزود: تمام جراحی­ها با حضور تیم جراحی مجرب و تعلیم دیده انجام می­شود و سپس فیلم­های جراحی برای مرکزBSGE  ارسال شده و بیماران، شش، دوازده و بیست و چهارماه بعد از عمل از نظر عوارض عمل و بهبود بیماری بررسی می­شوند.

وی از مهمترین مزایای مرکزی شدن درمان اندومتریوز در کشور را، افزایش کیفیت کار، ترسیم الگویی روشن از بیماری اندومتریوز، پیگیری بیماران مبتلا، کاهش عوارض و اشتراک روزافزون تازه­ترین اطلاعات درباره­ روش‌های جراحی و درمان این بیماری دانست و افزود: در حال حاضر با وجود جراحان و مراکز خوب اندومتریوز در ایران مراکز تحت نظارت مرکزی فعالیت نمی­کنند و این موضوع باعث شده که درباه­ شیوع بیماری، عوارض آن و... اطلاعات طبقه­بندی شده و قابل استنادی وجود نداشته باشد.

دکتر خزعلی که عضو هیات علمی دانشگاه رویال هالُوی لندن و از بنیانگذاران مرکز اندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان  (CEMIG) در بیمارستان سنتپیترز انگلستان نیز است، گفت: بیماری اندومتریوز از جمله بیماری ­های زنان است که به جز باروری، زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را هم تحت­الشعاع قرار می­دهد. شواهد نشان می­دهد از طرفی شیوع این بیماری در جامعه رو به افزایش است و از طرف دیگر با توجه به این‌که علائم گسترده­ای از دردهای لگنی، ناباروری و دردهای حین مقاربت از عارضه­های همراه با اندومتریوز به شمار می رود.

 

                                                                                                                                                         

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha