کد خبر: کاهش-محسوس-قیمت-بلیت-هواپیما
۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، در طول هفته‌های گذشته با بالا رفتن قیمت ارز، ایرلاین‌ها که بر اساس اعلام دبیر انجمن‌شان حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را باید با پرداخت ارز انجام دهند، مجبور شدند در بسیاری از مسیرها قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی و خارجی را افزایش دهند و این مسئله باعث شد در برخی مسیرهای داخلی، قیمت‌ها حتی تا سه برابر نرخ‌های گذشته نیز بالا رود.

پس از این اتفاق با توجه به کاهش قابل توجه تقاضا برای پروازهای داخلی، ایرلاین‌ها در جریان جلسه‌ای با مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کردند که تا پایان شهریورماه قیمت‌های مصوبی را برای پروازهایشان در دستور کار قرار می‌دهند و پس از آن در جریان جلسه‌ای مشخص شد که تا اطلاع ثانوی سقف در نظر گرفته شده برای قیمت‌‌گذاری تداوم خواهد یافت.

به دنبال این تصمیم شرکت‌های هواپیمایی تنها مجاز بودند که حداکثر تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت‌های مصوب بلیت فروشی کنند. این در حالی است که با کاهش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته و همچنین نیاز ایرلاین‌ها به پر کردن پروازهایشان، از ابتدای مهر ماه نرخ بسیاری از پروازهای داخلی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

برای مثال در توافقی که میان شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته بود نرخ پروازهای تهران – مشهد ۳۹۰ هزار تومان اعلام شد و این در شرایطی است که در حال حاضر بسیاری از پروازها در این مسیر با قیمتی در مرز ۲۰۰ هزار تومان انجام می‌شود و تعداد کمی از ایرلاین‌ها از سقف پیش‌بینی شده بهره می‌برند.

در مسیر تهران- کیش که قیمت نسبتا بالایی برای پروازهای آن مشخص شده بود و برای هر سفر باید مسافران ۵۱۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند، این تفاوت نرخ به شکل محسوس‌تری نمایان‌ شده است؛ تا جایی که تعدادی از پروازها در این مسیر در حال حاضر با قیمت ۲۲۰ هزار تومان انجام می‌شوند و تعداد پروازهایی که رقم نهایی آنها به مرز ۳۰۰ هزار تومان می‌رسند نیز بسیار انگشت‌شمار است.

در دیگر مسیرها نیز این رویه مشخص است. در مسیر تهران – اهواز که نرخ آن ۳۲۰ هزار تومان بود، در حال حاضر پروازهایی با قیمت حدود ۱۹۰ هزار تومان به مسافران عرضه می‌شوند و برای مسیرهایی مانند تهران-تبریز، تهران-ارومیه، تهران-اصفهان و تهران - بندرعباس نیز به‌راحتی می‌توان بلیت‌هایی با فاصله قابل توجه در قیاس با نرخ‌های مصوب تعیین شده پیدا کرد.

هر چند در توافق صورت گرفته میان ایرلاین‌ها برای کاهش رقم بلیت الزامی مشخص نشده بود، اما به نظر می‌رسد رقابت موجود و همچنین کاهش قابل توجه تقاضا برای سفر باعث شده شرکت‌های هوایی نرخ‌های خود را کاهش دهند.

رصد بازار پروازهای خارجی نیز نشان می‌دهد که نرخ این پروازها هم در قیاس با چند هفته قبل به شکل محسوسی پایین آمده است.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha