کد خبر: کاهش-سن-ابتلا-به-سرطان-مثانه
۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

رئیس انجمن اورولوژی کشور از کاهش سن ابتلا به سرطان مثانه در ایران و جهان خبر داد ضمن این که عدم استفاده از دخانیات را عامل پیشگیری از ابتلا به این سرطان دانست.

 

دکتر عباس بصیری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: سن ابتلا به سرطان مثانه بالای 55 سال است اما متأسفانه در ایران و جهان به دلیل مصرف سیگار، مواد دخانی و کار با مواد شیمیایی  شیوع آن در سنین پائین و جوانان هم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شیوع سرطان مثانه در دنیا بعد از سرطان پروستات است اما در ایران شیوع سرطان مثانه شایع تر از سرطان پروستات می باشد به طوری که سرطان مثانه سومین و سرطان پروستات چهارمین سرطان دستکاه ادراری به شمار می رود.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار هشدار داد: سرطان مثانه به طور معمول بین دو نیم تا 3 برابر میان مردان شایع تر از خانم ها است اما در کشورهای دیگری که خانم ها هم با مواد دخانی و سیگار تماس دارند شیوع این سرطان در آنها به مردان نزدیک تر شده است.

وی افزود: سرطان مثانه نسبت به سرطان پروستات گرفتاری و هزینه های درمانی بسیار زیادی برای بیمار درپی دارد، سرطان مثانه بسیار پر سر و صداست و به طور معمول بیمار با خونریزی های شدید که نیازمند تزریق خون و درمان های جایگزین دارد نیز مواجه می شود.

بصیری تأکید کرد: احتمال انتشار سرطان مثانه به سایر ارگان های دیگر مانند غدد لنفاوی، ریه، کبد و گاهی استخوان وجود دارد بنابراین علاوه بر این که سرطان مثانه از سرطان پروستات شایع تر است بلکه علائم،شکایت های بیمار و هزینه های درمانی هم بیشتر است.

وی با بیان این که شایع ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است، گفت: بنابراین با هیچ علامت دیگری مانند سوزش،درد و تکرر ادرار همراه نیست.

این اورولوژیست تصریح کرد: با عدم استفاده از مواد دخانی و مواد شیمیایی تا اندازه زیادی می توان از ابتلا به سرطان مثانه پیشگیری کرد؛ افرادی که با مقدار زیاد سیگار سرو کار دارند بیشتر درمعرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند و از طرفی دیگر سرطان در آنها از نوع شدید با درمان های دشوارتر بروز پیدا می کند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha