کد خبر: کاهش-رشد-جمعیت،-زنگ-خطر-است
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به کاهش رشد جمعیت عنوان کرد: در صورت تداوم این روند، در سال ۱۴۱۰ به رشد منفی می رسیم و این زنگ خطر برای مسولین است

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در آیین افتتاح اولین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و دومین کنگره بین المللی تولیدمثل گفت: طی دو دهه گذشته تحقیقات بسیاری در حوزه تولیدمثل انجام شده و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل رضایت بخش است.
آخوندزاده با بیان این که رشد جمعیت و میزان باروری در داخل سیاستگذاران و جامعه شناسان را نگران کرده است، خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت از ۳.۹ درصد در سال ۶۵ به ۱.۷۴ در سال جاری کاهش یافته است که در صورت تداوم این روند، تا سال ۱۴۱۰ به رشد منفی می رسیم و این موضوع برای کشور در حال توسعه ای مانند ایران که نیروی انسانی برگ برنده آن می باشد، زنگ خطر است.
این مقام مسول متذکر شد: در سال ۱۳۹۰ حدود ۴.۵ درصد جمعیت کشور سالمند بودند که با نرخ فعلی رشد جمعیت، ده درصد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ سالمند هستند و این رقم در ۱۴۱۵ به ۲۵ درصد افزایش می یابد.
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: با افزایش سالمندان، تمام سیاست های اقتصادی، اجتماعی و درمانی کشور تغییر می کند. بنابراین لازم است آگاهی های لازم برای مردم بیان شود؛ چرا که رشد جمعیت بدون همکاری مردم عملا امکان پذیر نیست.
آخوندزاده تصریح کرد: آسیب های تک فرزندی، بارداری پرخطر، سقط های مکرر، مرگ و میر مادران باردار و نوزاد می بایست در قالب مشاوره های پیش از ازدواج مورد توجه باشد تا آگاهی مردم افزایش یابد.
وی یادآور شد: اهمیت درمان ناباروری برای مسولین وزارت بهداشت مشخص شده و اواخر سال گذشته، بودجه قابل توجهی از سوی این دستگاه اجرایی در اختیار مراکز درمان ناباروری دانشگاهی قرار گرفت.
آخوندزاده حمایت بیمه ای درمان ناباروری را یک ضرورت عنوان و تصریح کرد: هنوز اقدام موثری از بیمه ها مشاهده نشده است.
کدخبرنگار41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha