کد خبر: چگونگی-مراقبت-از-پوست-در-فصل-بهار
۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۵۲

خبرگزاری سلامت: فصل بهار با شروع گرم شدن هوا و افزایش تابش نور خورشید با وجود فواید بسیار می‌تواند اثرات منفی و مضری هم بر روی پوست داشته باشد. مهم‌ترین دلیل این آسیب‌ها، زمان بیشتری است که در خارج از خانه گذرانده می‌شود. کودکان و نوجوانان به مناسبت شرایط خاص در فصول بهار و تابستان بیشتر در معرض مستقیم نور آفتاب هستن؛د به خصوص پسرها بیشتر از استخر، دریا، محیط پارک و با پوششی کم استفاده می‌کنند.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، رییس انجمن متخصصین پوست ایران می‌گوید: گرما و افزایش تدریجی آن در فصل بهار، عامل مهم روند افزایش تعریق در افراد است که اگر به تناسب آن رعایت بهداشت پوست و شستشوی مناسب انجام نگیرد، می‌تواند برای بسیاری موجب بیماری‌هایی در پوست و مو شود. از طرفی با تعریق پوست بدن چنانچه شستشوی روزانه صورت نگیرد، محیط مناسب رشد قارچ‌ها خواهد شد. قارچ تینا ورسیکولر به صورت لکه‌های تیره روشن و قهوه‌ای و گاه نارنجی در تنه از علایم آن است که گاه می‌تواند با خارش تنه همراه باشد. پوشیدن لباس‌های تیره در فصل بهار و تابستان به دلیل جلوگیری از دفع گرمای پوست و جذب گرمای نور آفتاب، زمینه را برای افزایش تعریق مناطق پوشیده بدن فراهم می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که به نور آفتاب حساسیت دارند یا در پی مصرف برخی داروها پوست را به نور آفتاب حساس می‌کند، لذا در فصول سرد پاییز و زمستان علایم مهمی ندارن،د اما با شروع بهار به تدریج متوجه علایم پوستی مانند سرخی، التهاب و تورم در مناطق باز پوست مانند صورت می‌شوند. افراد سالمند به دلیل مصرف داروهای متعدد به طور مداوم در شروع بهار متوجه علایم فوق در صورت و یا پشت دست‌ها می‌شوند. این افراد در صورت مشاهده تغییرات پوستی با پزشک معالج خود مشورت کنند.

شروع بهار با افزایش مسافرت‌های گردشی همراه است و گاه به دلیل نیاز اسکان در منازل استیجاری روستاییان به خصوص در شهرهای شمالی کشور، پزشکان متخصص پوست با بیمارانی برخورد می‌کنند که دچار عفونت‌های انگلی مانند شپش، گال و به خصوص گزش حشرات شده‌اند که اکثرا نیاز به مداوای همه افراد خانواده است.

متخصص پوست، مو و زیبایی توضیح می‌دهد: گزش حشرات برای ساکنان بومی علایم پوستی به همراه ندارند، زیرا پوست آنها در برابر این گزش‌ها مصونیت پیدا کرده است، ولی مهمانان نوروزی به دلیل تماس نداشتن قبلی پوست با سموم وارد شده، دچار دانه‌های قرمز رنگ متعدد خارش دار که اکثرا در مسیر یک خط است، می‌شوند. بنابراین استفاده از پشه بند و حشره‌کش‌های استاندارد در اتاق خواب می‌تواند یک راه پیشگیری مناسب از گردش حشرات باشد، به خصوص کودکان بیشتر در معرض ظهور این علایم پوستی هستند.

استفاده از حالت دهنده و نرم کننده‌های مناسب مو بعد از شامپوکردن از مراقبت‌های ضروری در بهار است. اغلب خانم‌ها به دلیل تغییر ظاهر در ایام عید با مواد شیمیایی گوناگون به موهایشان آسیب زده‌اند و بهتر است اگر نوک موهایشان خشک شده و شکستگی دارد، کمی آنها را کوتاه و حتما با نرم کننده مناسب تا رویش موی جدید از آسیب محافظت كنند.

در  فصل بهار بیشتر کودکان به حساسیت‌های بینی و چشم دچار می‌شوند، اما علائم شبیه آسم، سرفه و خس خس سینه زیاد در این مورد مشاهده نمی‌شود. اگر کودک به آسم مبتلا باشد، در صورت ابتلا به حساسیت علائم آسم تشدید می‌شود. به طور معمول حساسیت در فصل زمستان شدت می‌یابد. در فصل بهار نیز به دلیل گرده افشانی گیاهان ممکن است علایم حساسیت در کودک تشدید شود. حساسیت بینی در اثر قرار گرفتن کودک در محیط پر از گرده گیاهان ایجاد می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی درباره علائم حساسیت بینی به  خارش، گرفتگی بینی، عطسه، سرفه‌های مکرر، و ترشحات گلو و بینی اشاره و بعد اضافه می‌کند: در واقع ممکن است به دلیل گرفتگی بینی، کودک نتواند خوب بخوابد و یا با دهان نفس بکشد. اگر کودکی با دهان نفس می‌کشد، والدین باید به فکر درمان آن باشند. زیرا ادامه این روند، باعث ایجاد ناهنجاری فکی در کودک می‌شود. علائم حساسیت چشم نیز عبارتند از، خارش، ترشح، و قرمزی چشم. حال آن که تجویز دارو می‌تواند علایم حساسیت را به میزان زیادی کاهش دهد.

وی یکی از بارزترین علایم پوستی آلرژی بهاره را خشکی و خارش شدید و ناخوشایند پوست دست می‌داند و می‌گوید: در کنار توصیه‌های درمانی عمومی برای رفع مشکل آلرژی، می‌توان از راهکارهای موضعی نیز برای کاهش مشکلات پوست دست استفاده کرد؛ از جمله دستکش و مرطوب کننده. پوست دست بیشتر افراد ممکن است در فصل بهار به دلیل تغییرات آب و هوایی و افزایش مواجهه با مواد شوینده در معرض التهاب قرار بگیرد. به همین دلیل بهتر است هنگام شستشو یا مواقع دیگری که پوست دستمان مواجهه طولانی مدتی با آب دارد، استفاده از دستکش و کرم مرطوب کننده با چربی بالا فراموش نشود.

 

کد خبرنگار: 410100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha