کد خبر: چه-افرادی-نباید-کاشت-مو-انجام-دهند؟بهت
۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰

خبرگزاری سلامت: داشتن موهایی زیبا، پرپشت و سالم آرزوی تمامی انسان هاست، اما عده ای از این نعمت بی بهره اند و برای جبران آن به کاشت مو رو می آورند. کاشت مو خواسته افراد را تا حدی جبران می‌کند، اما مسآله مهم و حائز اهمیت مراجعه به متخصصین امر و حاذق در این کار است. این روزها تبلیغات کلینیک های کاشت مو کم به چشم نمی خورد و گاهی اوقات برخی افراد به دلیل قیمت ارزان تر به آنها مراجعه می کنند، در حالی که در برخی از این کلینیک ها متخصص پوست و مو حضور ندارد و این کار بسیار حساس توسط افراد بی تجربه و بدون صلاحیت انجام می شود. در چنین شرایطی به طور قطع بیماران دچار عوارض بسیار جدی خواهند شد که متأسفانه گاهی این عوارض برگشت ناپذیرند و یک عمر پشیمانی و حسرت را در پی دارند. بنابراین برای انجام کاشت مو مراجعه به متخصصین پوست با تجربه و حادق از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض جدی نیز جلوگیری خواهد کرد.
دکتر نادر جودکی، متخصص پوست، مو و زیبایی می گوید: کاشت مو به طور حتم باید توسط متخصص پوست انجام شود زیرا به دلیل وجود برخی از بیماری های پوستی در سر نباید کاشت مو انجام گیرد. برخی بیماری های پوستی سر عدم موفقیت نتیجه کاشت مو را در پی دارند و بیمار با وجود پرداخت هزینه و جراحی اما به نتیجه دلخواهش دست نخواهد یافت. بنابراین لازمه انجام کاشت مو بررسی کامل وضعیت پوست سر و تشخیص هر نوع بیماری در آن نواحی می باشد.

وی ادامه می دهد: هنگام انجام کاشت مو به مقدار زیادی به پوست سر بیمار آسیب وارد می شود و در صورت وجود یک بیماری مانند پسوریازیس  در ناحیه سرش به طور حتم بیماری شعله ور خواهد شد و یا برخی از کچلی ها مانند سوختگی یا بیماری دی ال ای اسکار برجا می گذارند. در چنین بیمارانی کاشت مو نتیجه بخش نخواهد بود. متاسفانه در بسیاری از موارد افراد نا آشنا به خصوص کلینیک های مختلفی که تحت نظر متخصصین پوست و مو کار نمی کنند این نواحی را ترمیم می کنند، در حالی که وقتی هنوز بیماری فرد فعال است آن کاشت به هیچ عنوان تأثیری نخواهد داشت.
وی همچنین اضافه می کند: بیماری آلوپسی آره آتا یک نوع ریزش مو است که به علت فعالیت خاص سیستم ایمنی انجام و ریزش مو در نواحی مختلف سر ایجاد می شود و درمان برخی از بیماران مبتلا به راحتی انجام نمی شود، اما برخی افراد در دام کلینیک هایی که زیر نظر متخصصین پوست و مو اداره نمی شود، می افتند و برایشان کاشت مو انجام می گیرد؛ در حالی که این کار به دلیل بیماری آلوپسی آره آتا بی تأثیر است و بیمار از این بابت سرکوب و نا امید می شود.

 اگر از قبل توسط متخصص پوست و مو بیماری اش شناسایی شود و درباره موفقیت آمیزنبودن کاشت مو اطلاعاتی در اختیار بیمار قرار دهد به طور قطع بیمار هم با نا امیدی مواجه نخواهد شد.

جودکی در ادامه سخنانش بیان می کند: در زنان و مردان نوعی از ریزش موی مردانه در قسمت جلو یا پشت سر موجب بروز طاسی می شود. بنابراین کاشت مو برای چنین افرادی مناسب است، اما برای این کار متخصص پوست و مو بررسی می کند که میزان موهای موجود در پشت سر بیمار برای کاشت مو کفایت می کند یا نه، اگر میزان موهای فرد کافی باشد پس کاندیدای مناسبی برای این کار است.

گاهی اوقات برای کمک به موهای کاشته شده از موهای بدن افراد استفاده می شود. باید دانست که 80 درصد از موهای بدن در حال ریزش و 20 درصد در حال رشد است. حال زمانی که این موها از بدن برداشته می شود، برای استفاده میان موهای کاشته شده به کار می رود تا مقداری پوشش ایجاد کند و موهای سر را پر پشت تر نشان دهد. بنابراین اگر فردی برای کاشت موی جلوی سر صرفا بخواهد از موهای بدن استفاده کند نتیجه کار جالب نخواهد شد.
وی توضیح می دهد: کاشت مو در خانم های دچار ریزش موی مردانه قابل انجام است. خانم ها در طول دوران زندگی مانند زمان حاملگی، پس از زایمان و شیردهی به وفور دچار ریزش و کم پشتی مو می شوند، اما خوشبختانه این ریزش مو موقتی و برگشت پذیر است. برخی از خانم ها دچار ریزش موهای هورمونی هستند و معمولا چنین ریزش مویی برگشت پذیر نیست. بنابراین برای این افراد که قسمت جلوی سر آنها خیلی خالی شده باشد کاشت مو نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت. گاهی اوقات چنین ریزش مویی در خانم ها طیف گسترده ای دارد و حتی قسمت پشت سر (که از آن ناحیه مو برداشته و کاشته می شود) به شدت کم پشت خواهد شد. بنابراین باید در نظر گرفت که چنین بیمارانی برای انجام کاشت مو کاندیدای مناسبی نیستند.

طبق گفته این متخصص پوست و مو، بهترین سن مناسب برای انجام کاشت مو از 25 تا حدود 50 سالگی است. در 25 سالگی بسیاری از مردان دچار ریزش مو می شوند و از آنجا که به بهره مندی از زیبایی تمایل دارند مشتاق انجام کاشت مو هستند، اما کاشت مو در سنین بالای 50 سال باید با احتیاط بسیار زیادی انجام شود، زیرا به طور معمول در این سنین افراد دچار بیماری هایی نظیر فشار خون،دیابت،چربی خون و بیماری های قلبی هستند و داروهای مورد استفاده هنگام کاشت مو می تواند برای آنها عوارض داشته و خطرناک باشد. کاشت مو به ویژه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بیماری های قلبی باید با تمهیدات حساب شده انجام گیرد.

 وی چنین عنوان می کند: متخصص پوست و مو تمام اجزا و آناتومی پوست و مو را می شناسد. بنابراین زمانی که کاشت مو توسط متخصصین انجام شود کمترین عوارض جانبی را در پی داشت، اما در کلینیک هایی که بدون حضور متخصص پوست و مو اداره می شوند بیماران دچار عوارض جدی و گاهی اوقات برگشت ناپذیر خواهند شد. چنین مواردی به وفور به چشم می خورد که پس از ایجاد عوارض جدی افراد به متخصصین پوست و مو مراجعه می کنند، اما برای عده ای از آنها واقعا نمی توان کاری انجام داد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha