کد خبر: چرا-همه-باید-پیشگیری-از-ایدز-را-یاد-بگیر
۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶

اگر از شما سؤال شود آیا در معرض ابتلا به ایدز قرار دارید چه خواهید گفت؟ در دادن پاسخ «خیر» عجله نکنید؛ چرا که جواب خیر به معنی سلامت جسمی و اخلاقی شما نیست، بلکه نشانه ناآگاهی شما است.

 

خبرگزاری سلامت- گروه اجتماعی: وقتی مسأله آموزش پیشگیری از ابتلا به ایدز مطرح می‌شود، بسیاری از مردم به راحتی از کنار آن عبور کرده و توجه نمی‌کنند، چرا که فکر می کنند و حتی مطمئن هستند در معرض ابتلا به ایدز قرار ندارند.

اما آیا می دانید عفونت اچ ای وی (ویروس به وجود آورنده بیماری ایدز) یك اپیدمی (همه گیری) جهانی را ایجاد كرده است؟ سازمان بهداشت جهانی( WHO) تخمین زده كه حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان ممكن استبه عفونت اچ آی وی مبتلا باشند. یعنی ما با بیماری مواجه هستیم که در جهان به صورت همه گیری درآمده است.

از سوی دیگر باید بدانیم که از هر 10 نفر مبتلا به ایدز 9 نفر از بیماری خود خبر ندارد و اغلب آنها اگر روش های پشگیری از ابتلا به ایدز را می دانستند و به کار می بردند، هرگز مبتلا نمی شدند.

 

از هر 800 ایرانی، یک نفر مبتلا به ایدز است

آیا می دانید خوش بینانه ترین آمارها در خصوص تعداد مبتلایان به ایدز در ایران 100 هزار نفر است و این یعنی در خوشبینانه ترین حالت از هر 800 ایرانی یک نفر مبتلا به ایدز است و این در حالی است که از هر پنج بیمار فقط یک بیمار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی می شود و از هر دو زن مبتلا به ایدز در ایران یک نوزاد آلوده به HIV به دنیا می آید؟ آمار زنان مبتلا به ایدز در کشور در حال افزایش است و شاهد افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی هستیم.

آیا شما نوجوان و یا جوان هستید؟ اگر بله پس در معرض ابتلا به ایدز قرار دارید.

آیا شما نوجوان و یا جوان هستید؟ اگر بله پس در معرض ابتلا به ایدز قرار دارید چرا که این سن اکنون در جهان و ایران خطرپذیرترین زمان ابتلا به ایدز است. نگاهی کوتاه به آمارهای کشورمان این مسئله را ثابت می کند چرا که بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده سن استفاده از مواد مخدر و برقراری روابط جنسی در کشور به شدت پایین آمده و به سن نوجوانی رسیده است و نوجوانان و جوانان پرخطرترین رفتارهایی را دارند که می تواند منجر به ابتلا به ایدز شود.

یك پژوهش انجام شده با عنوان «رفتار پرخطر در بین دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران» نشان می دهد از میان 20 رفتار پرخطر دانش آموزان تهرانی 10 رفتار پر خطر مربوط به استفاده از مواد مخدر و دو رفتار مربوط به برقراری روابط جنسی اجباری و اختیاری است. پس اگر نوجوان و یا جوان هستید و یا اینکه در خانواده خود عضوی از این گروه سنی را دارید حتماً پیشگیری از ایدز را یاد بگیرید.

در جامعه ای که هنوز نوجوانان مسائل مربوط به بلوغ جنسی خود را از طریقی غیر از مبادی رسمی آموزشی و خانواده می آموزند، باید نگران گسترش ابتلا به ایدز بود. وقتی دختران برای حفظ بکارت خود و از سوی دیگر رفع نیازهای جنسی خود اقدام به برقراری ارتباط جنسی مقعدی می کنند پس باید بیش از پیش نگران ابتلای این دختران به ایدز بود.

اگر زن هستید بیشتر در معرض ابتلا به ایدز قرار دارید. در آمار بسیاری از کشورها بیشتر زنانی که با ویروس HIV زندگی می کنند، این ویروس از طریق ارتباط جنسی با شریک مرد به آنها منتقل شده است. در رابطۀ بین دو شریک جنسی مرد و زن، زنان از نظر جسمانی آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس دارند.

افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق، افزایش ازدواج های سفید، افزایش دوستی های بین دو جنس مخالف، افزایش وجود زنان خیابانی و حتی مردان تن فروش و ... همه به معنی افزایش احتمال داشتن روابط جنسی خطرناک و ابتلا به ایدز است.

چند صد هزار معتاد در کشور ما وجود دارد؟ به اندازه تعداد این معتادان، خانواده های آنها در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند. البته یک تصور غلط در این زمینه وجود دارد و آن اینکه فقط معتادان تزریقی مبتلا به ایدز می شوند، اینگونه نیست افرادی که اعتیاد دارند در زمان مصرف مواد مخدر به دنبال کسب بیشترین لذت هستند و رفتارهای غیر اخلاقی به خصوص در مکان های تجمع این افراد یا مهمانی هایی که افراد معتاد در آن گرد هم می آیند عموماً رخ می دهد. رفتارهایی که می تواند منجر به ابتلای خود آنها و در ادامه خانواده و فرزندانشان به ایدز شود.

 

اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد آن در کشور در برخی از آمارها به صورت جسته و گریخته مطرح می شود اما کسی به فکر احتمال تأثیرگذاری این آمارها بر روی مبتلایان به ایدز نیست. مسئله این است که اگر چه خود مصرف الکل هیچ ارتباطی به ابتلا به ایدز ندارد و در ظاهر مصرف الکل به هیچ وجه موجب ابتلای افراد به ایدز نمی شود، اما باید در نظر داشت که رفتارهایی که متعاقب مصرف الکل از افراد سر می زند همیشه پیش بینی ناپذیر است به خصوص وقتی مصرف الکل در محیط های مختلط بین زن و مرد باشد همیشه باید پیش بینی رفتارهای جنسی خارج از عرف را داشت.

آیا تجربه استفاده از مواد مخدر(سنتی یا صنعتی) را دارید؟ آیا همجنسگرا هستید؟ ایا برخی تفریحات ویژه در خارج از کشور را تجربه کرده و یا علاقه مند به تجربه آن هستید؟ آیا همسر شما زندانی شده و یا تجربه استفاده از مواد مخدر را دارد؟ آیا ازدواج موقت یا صیغه داشته اید؟ همه این موارد احتمالی از ابتلا به ایدز را در شما تقویت می کند. پس اگر پاسخ شما بله است امیدواریم قبل از ابتلا پیشگیری از ایدز را یاد بگیرید و حتی اگر پاسخ شما منفی است، باز هم حتماً پیشگیری از ایدز را یاد بگیرید چون ممکن است چنین موقعیت هایی را خود و یا نزدیکانتان تجربه کنید که آگاهی نسبت به نحوه پیشگیری از ایدز منجر به نجات شما شود.

اگر همسرتان به شما خیانت کرده و یا به همسرتان خیانت کرده اید، اگر مورد تجاوز قرار گرفته اید و ... همه به معنی داشتن روابط جنسی با افرادی است که ممکن است شرکای جنسی متعدد داشته باشند. «من به شریک جنسیم اعتماد داشتم» حرفی است که بسیاری از افراد مبتلا به ایدز به عنوان دلیل ابتلایشان به این بیماری زده اند پس منطقی باشید  و مراقب.

از سوی دیگر فقر یکی از مهم ترین نیروهای عامل اپیدمی(همه گیری) ایدز محسوب می شود. فقر با فحشاء، افراد بی خانمان و بچه های خیابانی، میزان پایین سواد، مهاجرت و میزان بالای خانواده های از هم پاشیده و موقعیت پایین زنان همراه است که تمام این عوامل زمینه بکری را برای اپیدمی HIV فراهم می کند. متأسفانه تعداد زیادی از بچه های خیابانی و زنان خیابانی ایران مبتلا به ایدز هستند و یا به شدت در معرض ابتلا قرار دارند.

مهاجرت یکی از عوامل تشدید رشد ایدز در جوامع است که این مهاجرت می تواند از روستاها به شهرها و یا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ باشد و یا در تحرکات مربوط به دانشجویان نمود پیدا کند که هر دو حالت این مهاجرت در ایران وجود دارد. افرادی که از خانواده های خود دور هستند بیشتر در معرض مبتلا به ایدز قرار دارند از سوی دیگر مهاجرت از سایر کشورها به ایران و برعکس نیز از عوامل تشدید گسترش ابتلا به ایدز است.

شواهد بالا و ده ها مورد دیگر را می توان مطرح کرد که ثابت می کند، همه ما در خطر ابتلا به ایدز هستیم پس بهتر است نحوه پیشگیری از ایدز را آموزش ببینیم.

سازمان جهانی بهداشت سه پایه اصلی پیشگیری از ایدز را به ترتیب موارد زیر اعلام کرده است: خویشتنداری از روابط جنسی قبل از ازدواج، وفاداری به همسر، پرهیز از روابط جنسی خارج از خانواده، (با تأکید بر تک همسری) و استفاده از کاندوم در هر مقاربت.

هر کدام از این روش ها برای افراد خاصی کارایی و بازدهی دارد برخی از افراد را می توان با تشویق به پرهیز جنسی و به تأخیر انداختن اولین رابطه جنسی در مقابل ایدز ایمن کرد، برخی را با تشویق به وفاداری و تک همسری و همه افراد را با آموزش نحوه درست مراقبت از خود در هنگام برقراری رابطه جنسی.

اما نمی توان از همه خواست که فقط پرهیز جنسی داشته باشند، یا نمی توان از همه خواست که روابط جنسی خارج از خانواده خود را قطع کنند، اما با دادن اموزش می توان مردم را از نحوه پیشگیری و مراقبت از خود در مقابل ایدز آگاه کرد. تأکید صرف بر یک روش پیشگیری که شامل صرف پرهیز جنسی است نمی تواند کارآمد و مؤثر باشد.

واقعیت ناراحت کننده این است که بسیاری از بانوان پاکدامن به ایدز مبتلا شده اند چرا که همسر آنها معتاد بوده یا روابط جنسی خارج از خانه داشته است. بسیاری از کودکان از زمان تولد با ایدز به دنیا آمده اند چون پدر و مادر آنها آگاهی نداشته اند، پس برای پیش گیری از ایدز اول باید سد ناآگاهی را شکست.ایدز واکسن و درمان ندارد و تنها راه نجات آگاهی و پیشگیری است.

کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha