کد خبر: پیشگیری-از-یبوست-با-رژیم-غذایی
۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰

يك متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: یبوست یکی از بیماری های رایج گوارشی است . بطور کلی سه بار اجابت مزاج  در روزتا  هر سه روز یک بار اجابت مزاج نرمال است مگر اینکه این عادت معمول دفع اخیرا تغییر کرده باشد که باید بررسی شود.
 

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر کورش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با راديو سلامت با بيان اين مطلب افزود: زمانی که یبوست در مراحل ابتدایی قرار دارد بهتر است که درمان آغاز شود زیرا با تشدید آن ممکن است بیماری های دیگری مانند بواسیر و یا شقاق به سراغ فرد بیاید.
وي با اشاره به علل یبوست ادامه داد: ابتلا به یبوست دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، بعضی بیماریها ی روده ای،عادات بد  تخلیه روده ای یامصرف بعضی داروهااست،رایج‌ترین علت یبوست عبارت‌اند از:
• رژیم غذایی نامناسب:خوردن غذاهای سرشار از چربی‌های حیوانی (فراورده‌های لبنی، گوشت و تخم مرغ)  و غذاهای فرآوری شده ، شکر تصفیه شده و دریافت ناکافی فیبر
• مصرف کم مایعات:ننوشیدن آب کافی باعث خشک و سفت شدن مدفوع می‌شود. مایعات در روده جذب می‌شوند و چنانچه شخصی آب کافی مصرف نکند، احتمالاً آب به میزانی به روده نمی‌رسد که مدفوع نرم بماند و یبوست رخ می دهد.
• کافئین و الکل:این مواد  به دلیل افزایش جذب آب از روده باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند. کاهش آب بدن نیز باعث یبوست می شود یعنی حالتی ایجاد می شود که مایع کافی در مدفوع وجود ندارد.
• عدم تحرک: نداشتن تحرک کافی باعث تشدید یبوست می شود
• عادت‌های بد روده:به تأخیر انداختن عمل دفع می‌تواند آغازگر دوره بیماری باشد و عوارضی را به وجود آورد.
• مصرف برخی از داروها که برای درمان بیماری های دیگر استفاده می شود. مانند آنتی اسیدهای حاوی هیدرواکسید آلومینیوم، ضد افسردگی‌ها و یا مکمل های آهن و کلسیم و  ...
• استفاده زیاد از ملین ها که باعث وابستگی فرد به این داروها خواهد شد.
• بارداری
• بالا رفتن سن و...
صمدپور درباره رژیم غذایی در درمان یبوست گفت: در اولین نکته باید گفت که فیبر دریافتی باید به مرور زمان افزایش پیدا کند. بهتر است که در ابن رابطه با متخصص تغذیه مشورت کنید زیرا افزایش آهسته فیبر در برنامه غذایی باعث می شود که از  نفخ و ناراحتی جلوگیری شود .مواد غذایی که دارای فیبر زیادی هستند سبزیجات خام ،کلم،بادمجان ، اسفناج ، سبوس غلات ، میوه های تازه وخشک شده ،حبوبات و بادام می باشد .در میان میوه ها هم می توان به آلو،گلابی،انجیر ،سیب و کیوی اشاره کرد که می توانند به مانند ملین در هنگام  یبوست عمل کنند.
وي ادامه داد: شما باید مصرف روزانه آب را بیشتر از قبل کنید .بهتر است هر روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید.مصرف آب و چای در صبحانه می تواند به افرادی که به یبوست مبتلا هستند کمکزیادی را بکند .پیشنهاد می شود آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های کافدین دار را جایگزین آب نکنید. پیشنهاد می شود که مواد غذایی پروتئینی فرآوری شده استفاده نشود. محصولات لبنی کم چرب جایگزین محصولات لبنی پر چرب شود .
اين متخصص تغذیه و رژیم در پايان خاطرنشان كرد: درمانی عادت دادن روده به تخلیه با رفتن به موقع به دستشویی مانع یبوست می شود معمولا بعد از صبحانه احساس دفع پیش می آید که اگر به دستشویی نروید آن احساس از بین می رود و باعث تشدید یبوست می شود. در بعضی  افراد کنترل استرس میتواند در بهبود یبوست مفید باشد و در نهایت اگراقدامات فوق الذکر در رفع یبوست موثر واقع نشد باید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه ازداروهای ملین استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha