کد خبر: پيشگيري-از-شيوع-ناهنجاري‌هاي-اجتماعي
۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با تأكيد بر لزوم پيشگيري از شيوع معضلات و ناهنجاري ‌هاي اجتماعي گفت: بايد از ترويج و توسعه ناهنجاري هاي اجتماعي در جامعه پيشگيري كرد زيرا در صورت شيوع يك معضل تبعات آن گريبانگير جامعه مي شود و كنترل و كاهش آن بسيار دشوار خواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر احمد شجاعي در افتتاحيه سمينار علمي سوءمصرف و اعتياد به الكل از ديدگاه طب باليني و قانوني كه صبح امروز در سالن شهيد بهشتي سازمان پزشكي قانوني كشور برگزار شد، افزود: متأسفانه در سال‌هاي اخير شاهد مصرف مشروبات الكلي در كشور به ويژه در بين جوانان بوده‌ايم كه در كنار بحث سوءمصرف مواد مخدر معضل پيچيده‌اي را در جامعه ايجاد خواهد كرد.

وي با اشاره به اعتقادات مذهبي كشور ما و ممنوعيت دين اسلام براي مصرف مشروبات الكلي اظهارداشت: هرچند در كشورهاي غربي ممنوعيتي براي مصرف مشروبات الكلي وجود ندارد اما اجازه مصرف در هر شرايط و هر سن و سالي به افراد داده نمي شود و محدوديت‌هاي براي مصرف مشروبات اعمال مي كنند؛ اما در كشور ما شاهد آن هستيم كه برخي افراد جسورانه و بدون توجه به اعتقادات ديني و مذهبي به مصرف اين مواد مي پردازند و در پي آن آسيب‌ها و معضلاتي را نيز ايجاد مي كنند كه اين موضوع خود نشاندهنده عدم بازدارندگي قوانين در كشور است.

تأكيد بر لزوم اصلاح قوانين
به گفته شجاعي، در برخي از حوادث رانندگي كه منجر به فوت راننده و سرنشينان هم شده نتيجه تست الكل راننده خودرو در آزمايشگاه هاي پزشكي قانوني مثبت بوده است و همين موضوع توجه بيشتر به لزوم تصويب قوانين بازدارنده و تشديد مجازات براي رانندگي در حين مستي را دو چندان مي كند.

وي همچنين بر لزوم اصلاح قوانين در موضوع مصرف مشروبات الكلي اشاره و خاطرنشان كرد: با اصلاح قوانين و اعمال مجازات سنگين براي مصرف كنندگان مشروبات الكلي بايد بازدارندگي قوانين را افزايش دهيم كه در اين زمينه مي توان از پيشنهادات و راهكارهاي صاحبنظران و دست‌اندركاران خبره بهره مند شد.

شجاعي ترويج و توسعه مراكز ترك الكل را نيز ضروري دانست و ادامه داد: از آنجا كه افراد الكلي داوطلبانه اقدام به ترك الكل مي كنند درمان در مورد آنان مؤثرتر است و عمده اين افراد موفق به ترك مي شود بنابراين مي توان با افزايش مراكز ترك اعتياد به الكل به بهبود تعداد بيشتري از افراد مبتلا كمك كرد.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور در پايان با اشاره به نقش مهم خانواده ها در جلوگيري از  مصرف الكل بين جوانان يادآور شد: بايد در خانواده ها ضمن بيان مضرات و تبعات مصرف مشروبات الكلي، فضايي مفرح و آرام  براي جوانان ايجاد كنيم به شكلي كه مصرف مشروبات حتي به ذهن جوانان نيز خطور نكند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha