کد خبر: پيام-مدير-منطقه‌اي-سازمان-جهاني-بهداش
۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷

دكتر علا الوان مدير منطقه‌اي سازمان جهاني بهداشت در منطقه مديترانه شرقي به مناسبت روز جهاني ايدز 2016 پیامی صادر کرد.

 به گزارش خبرگزاري سلامت ، مدير منطقه‌اي سازمان جهاني بهداشت در منطقه مديترانه شرقي گفت: متاسفانه، انگ و تبعيض موجود در نظام بهداشت و درمان در قبال HIV، يكي از موانع اصلي براي دريافت خدمات تشخيصي، مراقبتي و درماني براي HIV است.

وی در این پیام یادآور شد: تا پايان سال 2015، كمتر از 20 درصد مردمي كه در منطقه با HIV زندگي مي‌كنند، از وضعيت HIV خود مطلع هستند و تنها 14 درصد از آنها تحت درمان مي‌باشند.

متن کامل پیام دكتر علا الوان به مناسبت روز جهاني ايدز به شرح زیر است:

روز جهاني ايدز امسال در پرتو تعهد جهاني به اهداف توسعه پايدار قرار گرفته است. هدف 3.3 از اهداف توسعه پايدار، تبيين تعهدي به منظور پايان ايدز به عنوان يك همه‌گيري در حوزه سلامت عمومي تا سال 2030 مي‌باشد. عليرغم تلاش‌هاي ستودني كشورهاي عضو براي نيل به اين هدف، ما هنوز با موانع و چالش‌هاي بسياري براي دسترسي به خدمات نجات بخش در حوزه مراقبت‌هاي بهداشتي روبرو هستيم. تا پايان سال 2015، كمتر از 20 درصد مردمي كه در منطقه با HIV زندگي مي‌كنند، از وضعيت HIV خود مطلع هستند و تنها 14 درصد از آنها تحت درمان مي‌باشند. متاسفانه، انگ و تبعيض موجود در نظام بهداشت و درمان در قبال HIV، يكي از موانع اصلي براي دريافت خدمات تشخيصي، مراقبتي و درماني براي HIV است. اين غيرقابل قبول است كه حتي با بيش از 35 سال حضور در اين همه‌گيري، انگ و تبعيض روا شده به مردمي كه با HIV زندگي مي‌كنند هنوز در ميان كاركنان خدمات بهداشتي در تمام سطوح شايع است. انگ و تبعيض موجود در ساختار خدمات بهداشتي توانايي ما را در پايان دادن به همه‌گيري HIV به طور جدي محدود مي‌كند. علاوه بر اين و برخلاف اخلاق پزشكي، مردمي كه با HIV زندگي مي‌كنند اغلب در برابر عدم پذيرش و استنكاف توسط نظام خدمات بهداشتي براي مقاصد عمومي مرتبط و نامرتبط به عفونت HIV بردباري مي‌كنند. چنين تجارب منفي، موجب هراس افراد نيازمند نسبت به پيگيري مراقبت و در نتيجه وخيم‌تر شدن وضعيت سلامتي آنها مي‌شود.

انگ و تبعيض در نظام خدمات بهداشتي به دلايل متعددي غالب مي‌شود. تصور غلط درباره نحوه انتقال HIV هنوز در ميان كاركنان بهداشت استمرار دارد. هم زمان با آن، براي محافظت كاركنان بهداشتي كه در محل كار خود در معرض مواجهه شغلي با HIV هستند، ميزان تلاش‌ها محدود بوده و راهبردهاي شفاف نيز در دسترس نيستند. رويكرد توام با قضاوت نسبت به كساني كه با HIV زندگي مي‌كنند باعث سد مسير تامين ساده مراقبت و حمايت لازم شده است. اين رويكرد ناشي از كمبود سياست‌هاي شفاف و مقرراتي است كه بايد حقوق مردمي را که با HIV زندگي مي‌كنند در دسترسي به مراقبت بهداشتي حفظ نموده و راهنمايي‌هاي لازم و نمونه بهترين اقدامات موفق را به مراكز بهداشتي درماني ارايه دهد. در مواجهه با اين شرايط، من سال گذشته از محتواي آموزشي «دانش پايه در مورد اچ آي وي و كاهش انگ و تبعيض در نظام خدمات بهداشتي» را رونمايي كردم. امسال، در پيگيري اين موضوع، از كشورهاي عضو درخواست كردم گام‌هاي فعالانه‌اي در جهت متوقف كردن انگ و تبعيض در نظام خدمات بهداشتي بردارند. با هم و تحت يك رويكرد مشاركتي با دولت، كاركنان مراقبت بهداشتي، افرادي كه با HIV زندگي مي‌كنند و سازمان‌هاي غيردولتي، ما خط مشي‌هايي را تدوين نموديم كه 14 تن از وزراي بهداشت، آن را در كشورشان در منطقه به مناسبت روز جهاني ايدز در يك دسامبر 2016 اعلام مي‌دارند. بهداشت حقي براي همه است و حق تنها با احترام به كرامت مي‌توانند رسميت يابد. اين يك انتخاب نيست، اين يك اجبار جمعي براي دولت‌ها، سازمان‌هاي اجتماعي، كاركنان مراقب بهداشتي و هر فردي است كه خدمات مراقبت بهداشتي دريافت يا ارائه مي‌كند. زمان آن فرا رسيده است كه همه با هم بايستيم و يك صدا بگوييم: «كرامت بالاتر از هر چيز»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha