کد خبر: پرونده-پزشکی-کیارستمی-در-فرانسه-استهن
۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۳۸

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این که پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی هنوز در فرانسه است، نمی توان درباره دلیل فوت ایشان نظر قطعی داد.

 

سیامک مره صدق عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ضمن بیان مطلب فوق اذعان داشت: در حین بررسی گواهی فوت و جواز دفن به ما ارائه نشد؛ علاوه بر این بر اساس مستندات موجود در پرونده، در روزهای آخر اقامت مرحوم کیارستمی در ایران حال وی کاملا رو به بهبود بوده، تب بیمار قطع شده بوده و نیازی برای اعزام وی به خارج از کشور وجود نداشته است.

نماینده ناظر بر پرونده مرحوم کیارستمی متذکر شد: برای ما هنوز مشخص نشده مجوز سوار شدن ایشان به هواپیما با تایید چه فردی صادر شده است. پرواز طولانی مدت برای بیماری که چند عمل جراحی سنگین را پشت سر گذاشته، ممکن است یک سری عوارض داشته باشد و برای انجام این پرواز، در واقع باید یک پزشک مجوز را صادر کند.

 

تیم پزشکی مخالف اعزام کیارستمی به خارج بود

مره صدق با بیان این‌که تیم پزشکی با اعزام این مرحوم به خارج از کشور مخالف بوده است، تصریح کرد: تیم پزشکی معالج ایشان و تیمی که از وزارت بهداشت در درمان وی دخالت داشته با اعزام بیمار به خارج از کشور مخالف بودند و بارها آن را اعلام کرده‌اند. منتها این حق طبیعی هر بیماری در لحظه‌ای که بخواهد تیم پزشکی‌اش را تغییر دهد است. اما هنوز مشخص نیست این اعزام با مسؤلیت و تایید کدام پزشک صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در عین حال هنوز به پرونده پزشکی ایشان در فرانسه دسترسی نداریم.

وی با تاکید بر این‌که نمی توانیم بگوییم که علت اصلی مرحوم، عوارض عمل جراحی بوده است، خاطرنشان کرد: راجع به خود عمل جراحی که در ایران شده و بررسی‌هایی که انجام داده‌ام، می‌توانم نظرم را اینطور بگویم که هر پروسه درمانی ممکن است یک سری عوارض برای فرد ایجاد کند، حتی یک قرص استامینوفن هم ممن است که عارضه ایجاد کند. این سوال است که عارضه‌ای که ایجاد شده، بر اساس متون علمی در یک روش درمانی قابل انتظار باشد یا خیر و آیا روش درمانی که انتخاب شده بر اساس ضوابط علمی بوده یا نبوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: عمل جراحی اول مرحوم کیارستمی لازم بود که انجام شود. به عبارتی نیاز به عمل جراحی داشتند. بعد از عمل جراحی اول، خونریزی اتفاق افتاده که از عوارض بعد از عمل جراحی بوده که ممکن است اتفاق بیفتد. درمان خونریزی به شکل مطلوب صورت نگرفته است، در همان چند ساعت اول بعد از عمل لازم بوده که عمل دوم انجام شود که متاسفانه عمل دوم با سه روز تاخیر انجام شده که از نظر عملی قابل قبول نیست. این تاخیر می تواند روی عوارض جراحی های بعدی هم نقش داشته باشد و ایجاد عوارض بعدی را شدیدتر کرده است.

مره صدق با بیان این‌که عمل عمل جراحی سوم و چهارم هم به درستی انجام شده است، یادآور شد: موازین علمی در آن رعایت شده است، منتها این که عمل جراحی دوم، دیر انجام شده یک مشکل است. نکته دیگر این که شرح عمل جراحی دوم در پرونده، با آن چیزی که تیم پزشک معالج مطرح می کند، سازگار نیست. مورد دیگر عدم حضور پزشک معالج مسئول در تمام مراحل درمان است. یعنی پزشک معالج بعد از مدتی بیمار را به سایر اعضای تیم پزشکی سپرده و به هر دلیلی از کشور خارج شده است. با وجودی که عمل سوم و چهارم بر اساس ضوابط عملی و به درستی انجام شده است. منتها از نظر اخلاق پزشکی، یک پزشک حق ندارد، درمان بیمار را نیمه کاره رها کند و آن را به دیگران بسپارد، حتی اگر خود بیمار به او اجازه داده باشد که این هم یک تخلف در قوانین پزشکی به حساب می آید.

 

مستندات فرانسه در اختیار ما نیست/گواهی فوت و جواز دفن به ما ارائه نشده است

نماینده مجلس شوارای اسلامی گفت: نظر بنده به عنوان کارشناس نماینده مجلس این بوده  که متاسفانه تعیین علت فوت این پرونده ، فعلا امکانپذیر نیست، چون ما مستندات فرانسه را نداریم و از آن طرف نمی دانیم وقتی جنازه وارد ایران شده، با چه مجوزی دفن شده است. چرا که بعد از فوت با دو مجوز سروکار داریم که یکی گواهی فوت و دیگری جواز دفن است که نه گواهی فوت و نه جواز دفن ایشان ارائه شده است. به عبارتی ما نمی دانیم در ایران چه مرجعی اجازه دفن این جنازه را داده است.

وی به نکته دیگری اشاره و تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که تنها ارگان و سازمانی که به صورت قانونی حق خارج کردن پیکر متوفی را از حوزه تهران دارد، سازمان بهشت زهرا است، منتها پیکر این مرحوم، توسط سازمان بهشت زهرا به گورستان محلی منتقل نشده و جواز دفن هم تا به حال، به ما ارائه نشده است. پرونده فرانسه را هم ما تا به حال ندیده ایم، بنابراین می توانیم بگوییم که علت تامه مرگ، ممکن است عوارض عمل نبوده باشد، چون ما از اتفاق های آن زمان هیچ گونه اطلاعی نداریم. چیزی که در ایران بررسی کردیم، این است که عمل دوم، دیر انجام شده است که می تواند روی ایجاد عوارض نقش داشته باشد.

 

پرونده مرحوم کیارستمی خارج از نوبت  رسیدگی شد

مره صدق اظهار داشت: ورود سازمان نظام پزشکی به این پرونده بر اساس دستور رئیس سازمان نظام پزشکی و درخواست وزیر بهداشت بوده است. معمولا رسیدگی به این پرونده ها در نظام پزشکی چندین ماه به طول می انجامد که در این مورد به خاطر حساسیت هایی که وجود داشت، خارج از نوبت رسیدگی شد. در بررسی علمی یک پرونده، ما نباید به خاطر جو یا احساسی که در حاشیه پرونده ایجاد شده، ضوابط علمی را فراموش کنیم و باید دقت لازم علمی انجام شود. چون پرونده هایی از این دست، دفعه  اول نیست که به نظام پزشکی ارجاع داده می شوند و حتی در روند رسیدگی هم، تسریع هم شده است.

وی با بیان این که چرا نظام پزشکی نسبت به ارئه رای اقدام نکرده را باید از مسئول نظام پزشکی سوال کرد، گفت: بنده اعتقاد قلبی دارم همانطور که نظام پزشکی موظف است با اتفاق ها و حوادثی که در فرایند درمان بیماران می افتد برخورد کند، موظف است از حقوق صنفی پزشکان هم دفاع کند. متاسفانه در جریان رسیدگی به این پرونده، یک سری حواشی ناخواسته ای اتفاق افتاده که نه در شان جامعه پزشکی کشور ما بوده و نه در شان جامعه هنرمندان کشور است و همچین جریانی نباید خدایی نکرده به مداخله بین دو صنف در کشور، تبدیل شود.

 

حقوق شهروندی همه مردم برابر است

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است کار هر کسی اشکال داشته باشد که  مراجع عملی و قانونی هم برای رسیدگی به آنها وجود دارد. این که ما ناآگاهانه به اعضای یک صنف توهین کنیم یا عباراتی را به کار ببریم که عمدتا بار حقوقی دارد، شایسته قشر فرهیخته و روشنفکر کشور ما نیست. به هر حال باید اجازه دهیم با آرامش کامل این پرونده، مورد رسیدگی قرار گیرد و احساسات را در آن دخیل نکنیم. چون مرحوم کیارستمی از افراد معروف کشور ما بود، منتها حقوق شهروندی همه مردم ایران در رابطه با مسائلی مثل بهداشت و سلامت همه با هم برابر است و ملاک های علمی هم برای همه یکسان است.

مره صدق با بیان این که حساسیت رسانه ای در این مورد بیشتر است، تصریح کرد: ولی این پرونده تا با الان، خارج از نوبت رسیدگی شده است و نظام پزشکی هم باید هر چه سریعتر رای خود را اعلام کند  ونظر بنده هم که به عنوان نماینده کارشناس مجلس ارائه کردم. در علم پزشکی همیشه عارضه وجود داشته است و هیچ پزشکی هم نمی تواند ادعا کند که کارکردش هیچ گونه، عارضه ای ندارد. مهم این است که این عوارض به موقع تشخیص داده و بر اساس ضوابط علمی با آن برخورد شود که کاملا مشخص است.

وی بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که این چیزی که برای من سوال بی جواب است، این بوده که پرونده مرحوم کیارستمی در فرانسه است و جواز دفن و فوت ارائه نشده است و گفت:  اگر این ها در اختیار ما قرار می گرفت شاید خیلی مشخص تر می توانسیتم علت مرگ را بیان کنیم. ولی الان بررسی ما محدود به زمانی می شود که مرحوم از ایران، خارج نشده است. بعد از آن دیگر مستندی برای بررسی دیگر وجود ندارد. بر اساس صحبت های فایل صوتی که به تیم پزشکی منتسب شده است، اصلا نمی شود داوری علمی کرد. داوری علمی باید بر اساس پرونده بیمار صورت گیرد که ممکن است پرونده به صورت کاغذی یا دیجیتال باشد منتها در هر موسسه درمانی که بیمار آنجا بوده است، حین پروسه درمانی و توسط پزشکان معالج باید ثبت شده باشد.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظام پزشکی با نظام پزشکی فرانسه مکاتبه کرده و در این مورد چیزی به آنها ارائه نشده است. نظام پزشکی درخواست داده است و حتی سفیر ایران در فرانسه هم پیگیر این قضیه بوده است. منتها چیزی به دست نظام پزشکی نرسیده است. آخرین جلسه ای که در این خصوص برگزار شد به نظرم دو هفته پیش بود که تا ساعت 12 ظهر بنده پیگیر بودم که نه مستندی از فرانسه به دست ما رسید نه گواهی فوت و نه جواز دفن که اظهار نظر علمی راجع به مراحل آخر خیلی دشوار است.

 

در پرونده پزشکی موجود در فرانسه ابهاماتی وجود دارد

مره صدق با تاکید بر این که ابهامات در پرونده خارج از ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: چیزی که برای من سوال است که چطوری به این هواپیمای حامل بیماری مثل مرحوم کیارستمی اجازه پرواز داده شده است و چه کسی مجوز پرواز را صادر کرده است. حتی ممکن بود این هواپیما سقوط کند یا آنجا تصادف کند که دیگر نمی شود گفت به علت عمل جراحی بوده است. ما باید بدانیم دقیقا چه اتفاقی در فرانسه رخ داده است تا بتوانیم نظر دقیق تری بدهیم، منتها فعلا من درباره پرونده ای که در ایران بوده می توانم نظر بدهم.

 

كد خبرنگار: 41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha