کد خبر: پرونده-الکترونیک-مشاوره-برای-دانش-آمو
۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از تشکیل پرونده الکترونیک مشاوره برای دانش آموزان پایه نهم خبر داد وگفت: در سال تحصیلی آینده تشکیل این پرونده به پایه های هفتم و هشتم نیز تسری خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاري سلامت ، مسعود شکوهی در همایش هدایت تحصیلی مناطق قطب پنج کشوری که با شرکت مسئولان و کارشناسان استان های آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان،گیلان و قزوین با موضوع هدایت تحصیلی برگزارشد، افزود: هدایت تحصیلی به دنبال آن است که با فراهم کردن زمینه های مناسب، دانش آموز بتواند در پایان دوره نهم به شناخت درستی از استعدادها و علاقه خود جهت ورود به رشته تحصیلی آینده دست یابد.

وی، نقش مشاوره را برای رسیدن به هدف هدایت تحصیلی درست دانش آموزان بسیار مهم دانست و افزود: نقطه درست و دقیق مشاوره در جایی است که از همان مقطع ابتدایی باید به دانش آموز اطلاعات درست داده شود تا بتواند محیط خود را شناخته و در دوره متوسطه به انتخاب درستی دست یابد در حالی که تاکنون چنین امکانی برای دانش اموزان فراهم نشده است.

شکوهی از هدایت تحصیلی به عنوان ویترین6 گانه نظام آموزش و پرورش یاد کرد وبا اشاره به نواقص سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، ادامه داد: این سند با اضافه کردن پایه ششم به دوران تحصیلی بدون آن که به زیرساخت ها توجه کافی داشته و یا حتی بدون یک سال اجرای آزمایشی در سال 91 آغاز شد.

وی ادامه داد: در حوزه هدایت تحصیلی این سند توجهی به حضور نیروی مشاوره در مدارس ابتدایی نداشته و حداقل نقش معلمان را در مشاوره نیز به رسمیت نشناخته است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید معلمان مدارس دانش مشاوره به دانش آموزان را بدانند، یادآور شد:در این راستا باید معلمان را به فراگیری دوره های روان شناسی و مشاوره الزام می کردیم تا بتوانند با شناخت درست از روحیه دانش آموزان حمایت های روانی لازم را از آنها داشته باشند.

شکوهی با بیان اینکه حداقل تا 10سال آینده امکان حضور نیروی مشاور در تمام مدارس و مقاطع تحصیلی وجود ندارد،گفت: اکنون حدود 50هزار مدرسه زیر50 دانش آموز و10هزار مدرسه زیر10دانش آموز داريم  بنابراین به دلیل امکان ناپذیر بودن استقرار نیروی مشاوره در این مدارس باید از توان مشاوره ای معلمان استفاده كنيم.

وی ادامه داد: هدایت تحصیلی منحصر به ماه های پایانی سال تحصیلی نیست بلکه فرایندی مدت دار از زمان ورود دانش آموز به پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم تحصیلی است که باید با دقت نظر بیشتری به آن پرداخته شود.

شکوهی با اشاره به اهمیت مشاوره و هدایت تحصیلی برای دانش آموزان در مدارس، افزود: موضوع هدایت تحصیلی تنها از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید بلکه کاری فرا سازمانی است و خانواده ها و سایر دستگاه های فرهنگی نیز براساس نیازهای کشور می توانند در این خصوص ورود داشته باشند.

گفتني است؛ بر اساس ماده 30 آئین نامه هدایت تحصیلی ملاک ها و عوامل انتتخاب رشته و هدایت تحصیلی بر اساس 6 مولفه شامل نظر دانش آموز 10 امتیاز، عملکرد تحصیلی 35 امتیاز، آزمون های مشاوره ای رغبت 30 امتیاز، نظر خواهی از دبیران 10 امتیاز، نظر خواهی از اولیاء 5 امتیاز و نظر مشاور 10 امتیاز می باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha