کد خبر: پرداخت-وام-ازدواج-به-بیش-از-۸-میلیون-نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تا کنون بیش از 8 میلیون نفر وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کرده اند گفت: تمامی بانک ها و موسسات اعتباری آمادگی پرداخت وام ازدواج 10 میلیون تومانی جوانان را دارند لذا متقاضیان از مراجعه به تعداد محدودی از بانک ها و ایجاد صف های طولانی جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاري سلامت  میر محمدصادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در شصت و ششمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان حضور و در خصوص میزان و نحوه پرداخت وام ازدواج به زوج های متقاضی گزارشی را ارائه داد.

میر محمد صالحی در این گزارش عنوان کرد: تا پیش از سال 88 بانک ها خود مسئول پرداخت وام ازدواج بودند که همین امر باعث شده بود برخی از افراد چندین بار وام دریافت کنند و برخی اصلا موفق به دریافت وام ازدواج نشوند. در واقع هیچگونه آمار متمرکزی در این خصوص در بانک مرکزی وجود نداشت بنابراین در سال 88 تصمیم به ساماندهی وام های ازدواج گرفته شد و سامانه ای نیز تحت همین عنوان راه اندازی شد .

وی با بیان اینکه از سال 88 سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در کل کشور توسعه یافت افزود: در حال حاضر تقریبا کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی سپس در خصوص پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج گفت: زمانی افزایش سقف وام ازدواج به بانک مرکزی اعلام شد که ما با چند مشکل روبرو بودیم : در سال ۱۳۹۳ با رشد منفی ۷ درصدی سپرده‌های قرض الحسنه روبرو بودیم، تکالیف ما در حوزه تسهیلات ازدواج ۴ برابر شد و از طرفی به دلیل افزایش سقف وام ازدواج تعداد متقاضیان این وام از حدود 450 هزار نفر به حدود 685 هزار نفر رسید.

صادقی اضافه کرد: با این حال ما پس از تصویب این قانون پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج را به تمام بانک‌ها ابلاغ کردیم و و از تمام بانک‌ها خواستیم که پرداخت وام ازدواج را به عنوان اولین اولویت خود قرار دهند

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: پیش بینی ما در خوش بینانه ترین حالت این بود که که بتوانیم تا پایان سال جاری به ۶۰۰ هزار نفر تسهیلات ازدواج به ارزش حدود ۶ هزار میلیارد تومان بدهیم که با تلاش‌های صورت گرفته در مدیریت کل اعتبار در چهار ماهه اول سال جاری حدود ۶۰۵ هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده‌اند. که این مبلغ در سال جاری دو نیم برابر سال گذشته است و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم تعداد وام پرداختی را به یک میلیون نفر که ارزش آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد برسانیم. این رقم معادل وام پرداختی سه سال گذشته است.

وی افزود: ۶۳۶ هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج هستند. ۳۴۱ هزار نفر تایید شعبه شده‌اند و در حال تکمیل مدارک و دریافت تسهیلات هستند. برخی افراد از جمله استان‌های محروم با مشکل ضامن مواجه هستند. در این شرایط می‌توانند به جای دو ضامن یک ضامن معرفی کنند. بسیاری از افراد نیز تعیین شعبه شده ولی مراجعه نکرده‌اند.

صادقی ادامه داد: ۳۱۵ هزار نفر در چهار پنج ماه اول سال جاری ثبت نام کردند ولی تعیین شعبه نشده‌اند. در سال جاری تاکید کردیم افرادی که پیش از سال ۱۳۹۴ برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت نام کردند. بانک‌ها مکلف هستند در سه ماه اول سال جاری تکلیف وام آنها را تعیین کنند و این موضوع به تمام بانک‌های کشور بخشنامه‌ شد و قرار شد افرادی که چه پیش از و چه پس از ابلاغ قانون وام ۱۰ میلیون تومانی ثبت نام کرده‌اند مشمول دریافت ۱۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج شوند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ بانک و موسسه اعتباری در کشور فعالیت می‌کنند گفت: در برخی از استان‌ها افراد به بعضی از بانک‌ها بیشتر مراجعه می‌کنند و این باعث می شود که صف این بانک ها طولانی شود که در این شرایط مجبور به بستن سامانه این بانک ها می شویم و این کار برای رفاه حال متقاضیان می باشد تا با مراجعه به بانک های دیگر معطلی کمتری داشته باشند.

وی همچنین افزود: حتی برخی از بانک‌ها مانند بانک ایران و ونزوئلا را نیز وارد سامانه تسهیلات ازدواج کرده‌ایم و تنها بانک سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین در زمینه وام ازدواج فعال نشده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha