کد خبر: وقتی-مردان-به-سلامتی-شان-توجه-نمی-کنند
۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰

 

خبرگزاری سلامت: به دلیل زیاد بودن بار بیماری ها، متأسفانه مردان در معرض ابتلا به بیماری های متعددی قرار می گیرند؛ گاهی اوقات مردان با وجود ابتلا به یک بیماری به دلیل مشغله کاری فرصت مراجعه به پزشک ندارند و گاهی اوقات دیده می شود که همسر آنها نتایج آزمایش یا سونوگرافی را نزد پزشک می آورد. اما مردان از این موضوع غافلند که با از دست دادن سلامتی قوام خانوادگی ندارند و متأسفانه توجه به سلامتی را مهم تلقی نمی کنند و مرگ را برای همسایه می پندارند در حالی که این گونه نیست،زیرا تعداد آسیب های قلبی و عروقی و حتی سرطان ها گاهی اوقات در افراد جوان دیده می شود و این امر استثنا پذیر نیست بنابراین به نظر می رسد مردان باید از آن حالت اُبهتی که برای خودشان قائل هستند دست بردارند و بپذیرند که آنها هم به عنوان موجود زنده در معرض ابتلا به آسیب و بیماری قرار دارند.نباید فراموش کرد که مردان با بررسی های به موقع و پیشگیری از جدی شدن بیماری به سلامت خود، خانواده و جامعه کمک خواهند کرد.

دکتر عباس بصیری رییس انجمن اورولوژی ایران می گوید: نسبت میزان توجه مردان به سلامتی در مقایسه با زنان بسیار کمتر است و آن را جدی تلقی نمی کنند. اهمیت سلامت مردان در تحقق سلامت خانواده و جامعه سالم امکان دارد در جوامع مختلف نیز متفاوت باشد. در جامعه ما شاید بیش از 70تا80 درصد سلامت و راحتی خانواده به سلامت مردان برمی‌گردد که از نظر اجتماعی، روانی و تأمین معاش مرد خانواده اش را مورد حمایت قرار می دهد. بنابراین سلامتی مردان بسیار حائز اهمیت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می دهد: با نگاه بر تابلوهای پرخطر جامعه بیشترین مسأله ای که زندگی افراد را تحت تأثیرقرار می دهد بیماری های قلبی و عروقی و بعد از آن حوادث و سرطان ها می باشد، اما در حوزه بیماری های اورولوژی سنگ های دستگاه ادراری،بیماری های پروستات شامل بزرگی ،عفونت و سرطان پروستات جزء شایع ترین بیماری ها به شمار می روند. نکته مهم آن که پس از تولد پسربچه ها دستگاه تناسلی آنها باید مورد معاینه  بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود بیضه ها در محل خودش قرارگرفته است و دستگاه تناسلی و مجرای ادرار در وضعیت نرمال باشد. حال امکان دارد هر یک از موارد دچار اختلالی باشد که خانواده ها نسبت به آن بی توجه باشند.

وی در توضیح بیشتر اضافه می کند: در سنین میانسالی بحث سنگ های کلیه، ناباروری،صدمات و آسیب ها مطرح است.حال آن که در سنین بالاتر عفونت های غده پروستات و بزرگ شدن پروستات و مشکلات ادراری و سرطان پروستات و سرطان های دیگر مانند کلیه و مثانه هم مسأله بسیار مهمی است. البته با افزایش سن شانس ابتلا به بیماری های بدخیم بالاتر می رود، به گونه ای که در سرطان کلیه و مثانه بیشترین شیوع آن در دهه ششم به بعد زندگی است. سرطان پروستات هم در 50 ساله ها حدود 15درصد است اما در سن 80 سالگی به حدود80 تا 90درصد می رسد. به همین جهت افراد بهتر است که بعد از 50سالگی از کلیه ها و دستگاه ادراری سونوگرافی انجام دهند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیه و مجاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان می کند در مورد افرادی که با مواد شیمیایی کار می کنند ایجاد اختلالات و بروز سرطان ها بیشتر است بنابراین به آنها توصیه می شود که حداقل به صورت سالیانه مورد بررسی قرار بگیرند.یک آزمایش خون و سونوگرافی می تواند بسیاری از بیماری های نهفته را آشکار نماید.به طور کلی مردان باید به وضعیت ادرار توجه داشته باشند، ادرار باید شفافیت خاص خودش را داشته باشد، اگر ادرار شفاف نباشد و برعکس کدر؛ گل آلود و همراه با خون باشدهر کدام از این موارد گویای بیماری است. حوادث شغلی می تواند بر سلامت جنسی و روانی مردان تأثیرگذار باشد.به عنوان مثال کار در مراکزی که از نظر حرارتی بالا است و ناحیه بیضه ها را گرم کند نیزمی تواند جزء عوامل ایجاد ناباروری به شمار برود.

وی همچنین می گوید: در شیوه زندگی سالم کم خوردن، فعالیت های بدنی،پیروی از تغذیه سالم،دوری از مصرف دخانیات، قلیان،مشروبات الکلی و عدم استفاده از فست فودها، کاهش مصرف چربی، نمک، قند و... قرار می گیرند. متأسفانه از لحاظ فیزیکی محدودیت چشمگیری در جامعه به چشم می خورد و این امر موجب تهدید سلامتی و افزایش وزن، چاقی و بیماری های غیرواگیر مانند فشار خون و دیابت و... می شود. از طرفی دیگر استعمال دخانیات، قلیان، مواد مخدر و مشروبات الکلی تهدید کننده سلامتی به شمار می روند؛ در حالی که متأسفانه کمتر به این مسائل توجه می شود. تنظیم شرایط زندگی به گونه ای که میان فعالیت های فیزیکی و فعالیت های شغلی تعادل برقرار باشد، پرهیز از رفتارهای پرخطر و عوامل مخاطره آمیز چه در سیستم تغذیه ای و سرگرمی ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha