کد خبر: وقتی-غذاهای-بین-راهی-بیماری‌زا-می‌شو
۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲



خبرگزاری سلامت: در حال حاضر رستوران‌های بین راهی در اقصی نقاط کشور کم نیستند که با استقبال خیل عظیمی از مردم مواجه هستند، اما از آنجایی که برخی از این اماکن اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند منجر به بروز برخی از بیماری‌ها می‌شود؛ چرا که به دلیل حجم غذایی زیاد، یا مواد را بیرون از یخچال نگه می‌دارند یا این که در حین تهیه آنها موارد بهداشتی را به درستی رعایت نمی‌کنند. بیشترین مسمومیت‌ها در اثر عدم پخت کامل مواد گوشتی، خرابی محصولات لبنی و بیرون ماندن غذاهایی نظیر سالادها می‌باشد که در آنها از سس مایونز استفاده شده است.
 
متأسفانه غذاهای بین راهی که در گوشه و کنار خیابان‌ها به وفور خودنمایی می‌کنند نه تنها نیاز غذایی افراد را به جا نمی‌آورند، بلکه برای سلامتی آنها هم مضراتی را در پی دارند؛ زیرا به طور معمول نحوه طبخ آنها با روغن‌های چندبار مصرف است که این امر برای سلامتی افراد خطرآفرین است. حال آن‌که  نباید فراموش کرد مصرف مواد غذایی آلوده یا فاسد سبب ایجاد مسمویت غذایی می‌شود.

مصرف مواد غذایی ناسالم و فاسد در ایجاد اسهال، استفراغ، عفونت‌های میکروبی و ویروسی بی تأثیر نیست. نظر به این‌که خوردن غذا یکی از لذایذ انسان‌ها به شمار می‌رود، بنابراین بهتر است که با اطمینان کافی رستوران مورد نظر انتخاب شود و در صورت وجود ابهام در رعایت اصول بهداشتی برای تهیه و طبخ غذا از مصرف آن خودداری شود. از طرفی دیگر کودکان، زنان حامله و شیرده و همچنین افراد مُسن جزء اقشار آسیب‌رسان جامعه محسوب می‌شوند. بنابراین مصرف موادغذایی سالم و بی‌خطر برای آنها بسیار حائز اهمیت است.

دکتر خسرو صادق نیت،رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می‌گوید: رستوران‌هایی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند نیز می‌توانند عوارض متعددی را برای مصرف کنندگان ایجاد نمایند از جمله عوارض گوارشی و عفونت‌هایی که از طریق سیستم گوارش وارد بدن آنها می‌شود. بنابراین توصیه اکید ما این است که از مواد غذایی سالم و خانگی استفاده شود، اما در صورت لزوم استفاده از رستوران‌ها به رتبه بهداشتی آنها توجه شود.
هر کدام از رستوران‌های بین راهی زیرنظر دانشگاه مربوطه هستند، کارشناسان بهداشت محیط دانشگاهی که آن رستوران زیر نظرش است طی یک بازه زمانی مشخصی مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت وجود تخلفات برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

رستوران‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند و بعد از آن در سامانه رتبه‌بندی رستوران‌ها این رتبه‌بندی ثبت می‌شود و مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن رتبه‌بندی رستوران‌ها، رستوران مورد نظر را ارزیابی کنند که اگر از لحاظ بهداشتی مورد تأیید واقع نشده بود باید از استفاده از آن احتیاط داشت باشند.

سامانه‌ای به نام 190 به صورت 24 ساعته در اختیار مردم قرار دارد و آنها  می‌توانند از تمامی نقاط کشور با آن تماس بگیرند تا اگر تخلفی از چشم بازرسان ما مخفی مانده باشد سریع گزارش دهند تا آغاز برخوردهای قانونی کلید بخورد.

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در این باره می‌گوید: بیماری‌های اسهالی، حصبه و هپاتیت از طریق مواد غذایی و آب آلوده قابل انتقال است.

این بیماری‌ها از طریق مدفوع قابل انتقال هستند؛ یعنی اگر فردی دست خود را بعد از اجابت مزاج نشسته باشد، هنگام دست زدن به مواد غذایی و یا سرو کردن آنها موجب انتقال آلودگی و بیماری می‌شود. بنابراین افراد هنگام مسافرت بهتر است هر غذایی را مورد استفاده قرار ندهند.

 


کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha