کد خبر: وقتی-شادی-ما-سیاست-زده-شده-تبعات-جدی-عد
۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۰

خبرگزاری سلامت: شادی نیازی درونی است و در انسان ها ارتباط تنگاتنگی با رضایت مندی در زندگی دارد.عدم رضایت از زندگی به صورت غم، اندوه و شاد نبودن نمود پیدا کرده و تبعات آن نیز ممکن است با اختلالات روان پزشکی و فرهنگی و اجتماعی همراه شود.عوامل متعددی در بحث رضایت مندی از زندگی دخیل هستند. رضایت مندی به شرایط اقتصادی و مالی، اجتماعی، رابطه زناشویی، مسکن، ظاهر و چهره، قد و هیکل، تعداد فرزندان، جنس فرزندان، آب و هوای کشور و ده ها عامل دیگربستگی دارد.

دکتر امان الله قرایی مقدم،جامعه شناس و استاد بازنشسته دانشگاه می گوید: در کشور ما زمینه های شادی وجود ندارد و مردم به  سمت جوک سازی و مسخرگی پیشه کردن از کوچک ترین مسائل روزمره رو می برند و در این جاست که باید گفت "مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز  تا داد خود از مهتر و کهتر بستانی"

وی ادامه می دهد: ازدیاد بیکاری، طلاق، بیکاری، تورم و... موجب عدم شادکامی افراد جامعه خواهد شد. شادی یعنی جوانان مملکت بیکار نباشند؛ اختلاف تفاوتی و فقر کم باشد، ازدواج رونق بگیرد، آمار طلاق کاهش یابد و درجامعه برخوردهای سیاسی، تفرح گرایی، بدگویی، بدبینی، فحش و ناسزا وجود نداشته باشد .در راستای ایجاد نشاط اجتماعی باید بیکاری رفع شود زیرا در صورت اشتغال شادی هم فراهم خواهد شد.
برنامه های رادیو و تلویزیون  هم باید با شادی و نشاط توأم باشد. برای جوانان باید امکانات ورزشی، تفریح و نشاط سالم برپا باشد؛ ایجاد شادی و نشاط کار راحتی نیست و نمی توان آن را به مردم تزریق کرد، بلکه این امر مستلزم زمینه اجتماعی است. متأسفانه این زمینه های اجتماعی در مملکت ما وجود ندارد.متأسفانه برخی از اخبار حاکی از خشونت است، به تصویر کشیدن جنگ کشورهای گوناگون برای جوانان خوشایند نیست آنها به شادی نیازمند هستند. از سویی دیگر جو اجتماعی، هوای جامعه و روح جمعی در غم به سر می برد.
وی هشدار می دهد: در پی عدم وجود شادی و نشاط در یک جامعه  انواع آسیب های اجتماعی نظیر جرم، بدهکاری، خیابانگردی، تجاوزات ناموسی، کیف قاپی و...افزایش می یابند.

وی اعتقاد دارد که کاهش تضادهای درون گروهی از دیگر راهکارهای ایجاد نشاط اجتماعی به شمار می رود، در جامعه ای که شادی وجود ندارد هیچ چیز نیست و همه چیز نامطلوب و ناخوشایند است. جامعه شاد با سلامتی همراه است؛ شادی موجب سلامتی می شود. با وجود شادی افزایش طول عمر، افزایش سطح بهداشت،ازدواج،کاهش طلاق و مرگ و میر نیز محقق خواهند شد.

این جامعه شناس شادی را موجب افزایش کارایی و تولید می داند و چنین عنوان می کند که نقش سیاستمداران و مسئولان حکومتی در ایجاد شادی و نشاط اجتماعی در کشور بسیار زیاد است، این در حالیست که شادی ما سیاست شده اما شادی باعث ایجاد دلگرمی و دلبستگی نسبت به حکومت خواهد شد. جامعه ای که آزاد نیست شاد هم نخواهد بود.جامعه شاد محدودیت؛محرومیت و صحبت کردن ندارد .برای ایجاد سلامتی جسمی، روحی و روانی شادی و نشاط همگانی لازم است، شادی افزایش سلامت جسمی، روحی و شکوفایی اقتصاد را در پی دارد و بالطبع غم زدگی و اندوه را کاهش می دهد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha