متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی هشدار داد: متأسفانه بسیاری از داروهای چاقی و لاغری که تبلیغات آنها کم نیست علاوه بر تقلبی بودن حاوی آمفتامین یا مواد مخدر و توهم زا هستند که مصرف آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

دکتر مجید حاجی فرجی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: به طور معمول قرص های چاقی یا لاغری به ویژه قرص های لاغری متأسفانه با عنوان چربی سوز قلمداد و تبلیغ می شوند در حالی که در دنیا هیچ قرصی به نام چربی سوز وجود خارجی واقعی و علمی ندارد.

وی با اشاره به این که مردم نباید فریب تبلیغات اغوا کننده را بخورند؛ هشدار داد: متأسفانه بسیاری از این داروها تقلبی هستند و در حواشی شهرها و استان ها دیده می شوند در حالی که حاوی آمفتامین یا مواد مخدر و توهم آورهستند و مصرف آنها مشکلات عدیده ای برای افراد ایجاد خواهد کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بنابراین پرداختن به این موضوع فقط جنبه تبلیغات دارد، قرص های چاقی یا لاغری را نباید به هیچ عنوان خودسرانه تهیه کرد مگر در مواردی که پزشک برای کمک به روند کاهش وزن آن هم در موارد خاص و برای مدت زمان بسیار کوتاه صلاح بر تجویز بداند.

وی ادامه داد: افراد دارای مشکل کم کاری یا پر کاری تیروئید یا دچار کیست پلس کیستیک که برای نمونه همزمان در حال کنترل قند یا  تیروئید هستند به آنها دارویی داده می شود که مقداری بر اشتها یا تنظیم متابولیسم بدن دخالت دارند و نکته مهم آن که حتی چنین داروهایی هم به عنوان چربی سوز قلمداد نمی شوند و این امر اشتباه است از کانال های مختلف مانند عطاری ها که به بدترین حالت است و یا به نقل از دیگران تهیه و شروع به مصرف شود.

رئیس اسبق انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: توزیع هر دارویی چه به صورت مکمل و چه دارو باید تحت نظر سازمان غذا دارو باشد نکته مهم آن که باید آموزش دیده شود تا از هرجایی هر دارویی را تهیه نشود، افراد باید این سوءظن را داشته باشند که تهیه دارو از مراکز نامعتبر و بر اساس تبلیغات دروغین برای سلامتی آنها عوارضی در پی خواهد داشت.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha