کد خبر: وقتی-به-زوج‌های-نابارور-برچسب-می‌زنن
۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹

متخصص اعصاب و روان گفت: تبعات ناباروری متفاوت است و تنها نمی‌توان به چشم بیماری به آن نگاه کرد؛ بلکه انواع و اقسام تبعات اجتماعی، روحی و روانی را برای زوجین در پی دارد.

 

 

دکتر بهزاد قربانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اظهار داشت: در بحث اجتماعی ناباروری، برچسب خوردن مطرح است و این مسأله در کشورهایی نظیر ایران مراجعین را بیشتر از همه آزار می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم سعی در پنهان کردن این معضل دارند.

وی ادامه داد: شاید در خصوص سایر بیماری‌ها این مشکل وجود مطرح نباشد، اما در مورد ناباروری مطلع بودن از این موضوع برای خانواده‌ها نوعی برچسب بد است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: متعاقب این امر ناباروری یکسری پیامدهای روانی هم مانند انگشت نماشدن و نگاه کردن اطرافیان با حالت ترحم و دلسوزی را برای زوجین به همراه می‌آورد که به هیچ عنوان خوشایند نیست.

وی اضافه کرد: ازطرفی دیگر بسیاری از زوج‌های نابارور اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و احساس می‌کنند به دلیل این که قادر به بچه دار شدن نیستند، یک نقص بزرگ دارند که آنها را از اجتماع اطرافشان متمایز و مجزا کرده است.

این روانپزشک گفت: ناباروری هم مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر می‌تواند اختلالات روانی را هم از جمله اختلالات خواب، اضطرابی، افسردگی و وسواسی در پی داشته باشد.

وی تأکید کرد: ناباروری هم مانند سایر بیماری‌ها درمان های خودش را دارد و کسی هم نباید به دلیل این مشکل بازخواست و مواخذه شود.

قربانی توصیه کرد: زوج‌های نابارور آرامش خود را حفظ نمایند و در کمال حُسن ارتباط نه با جنگ و دعوا و فارغ از این که مشکل با زن است یا مرد، آن را مشکل مشترک خود بدانند و برای راه حل آن تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند.

وی یادآور شد: زن و شوهرها برای پیدا کردن راه حل نیازی نیست که با هر فردی در این زمینه مشورت کنند، زیرا این موضوع جزء مسائل خصوصی آنها است که برای درمان باید به مراکز ناباروری قابل اعتماد مراجعه کنند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha