کد خبر: وقتی-با-گریه-خطرناک‌ترین-دشمن-حسین-ع-م
۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۶

خبرگزاری سلامت: اشک ریختن برای امام حسین (ع) ارزشمند است، اما آگاه باشیم جزء افرادی نشویم که به قول امام موسی صدر گریه می‌کنند، اما امام حسین (ع) را می‌کشند.

انسان‌های زیادی در طول تاریخ ادعا کرده‌اند به حسین (ع) و راهی که ایشان رفت اعتقاد دارند و در همان مسیر هستند، اما عملشان اثبات کرد که دروغ می گویند، افراد بی‌شماری در طول قرن‌ها از محرم و مصیبت بزرگ آن گفته‌اند، اما از عاشورا هیچ نفهمیده‌اند. انسان‌هایی هم بوده‌اند که عمیقا به حسین (ع) و راه ایشان اعتقاد داشته و در طول زندگی اثبات کرده‌اند که راه حسین (ع) را می‌شناسند و در همان مسیر گام بر می‌دارند.

هر کسی که امام موسی صدر را بشناسد و نگاهی کوتاه به زندگی ایشان و فعالیت‌هایی که انجام داد بیندازد به یقین باور خواهدکرد که ایشان جزء افرادی هستند که به حقیقت قیام عاشورا پی برده و در تلاش برای زنده نگه داشتن همین مسیر تمام عمر و هستی خود را نثار کردند.

مطالعه سخنرانی‌های ایشان در خصوص قیام امام حسین (ع) نشان دهنده نگاه ژرف و شناخت عمیق ایشان از این قیام است و انتقادهایی که در سخنرانی‌های خود مطرح کرده‌اند به یقین هر خواننده‌ای را به فکر وا می‌دارد.

 

قاتلان امام حسین (ع) کم خطرترین دشمن

در یکی از این سخنرانی‌ها (به نقل از کتاب سفر شهادت) امام موسی صدر به نقل از یکی از دانشوران عنوان می‌کند که «امام حسین (ع) سه دسته دشمن دارند: دسته اول انان که او را کشتند. این دسته کم خطرترین دشمنان هستند چون تنها جسم امام را که محدود بود کشتند.

دسته دوم: آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند: قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی را که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌‌کردند، مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دستۀ اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.

خطرناک ترین دشمنان امام حسین (ع) آیا ما از این دسته هستیم؟

دستۀ سوم از دشمنان امام حسین که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنان‌اند که کوشیدند اهداف امام حسین و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء‌استفاده و برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالا‌ترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.

 

زمانی که هیچ رسانۀ تبلیغاتی وجود نداشت، مکتب امام حسین، مکتب فرهنگساز در همۀ مناطق دنیا بود. ولی امروزه مجالس حسینی چه کارکردی در دل و جان ما دارد؟ ما پیکره و عناصر تشکیل‌دهندۀ این مجلس هستیم. این جمعیت از من و شما تشکیل شده است. ما چه استفاده‌ای از این مجالس می‌‌بریم؟ گریه می‌‌کنیم. گریه کردن کار خوب و درستی است، ولی مقدمه است. ما باید از این مجالس بهره ببریم. من از خودم و از شما می‌‌پرسم: ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصۀ عمومی و چه استفاده‌ای در زمینۀ فردی برده‌ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده‌ باشیم من به شما خبر می‌‌دهم که این کار سودی ندارد.

ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانـی هسـتیم کـه گریه می‌‌کنند و حسین را می‌‌کشند؟

می‌‌خواهید برایتان بگویم چه کسی گریه می‌‌کند و حسین را می‌‌کشد؟ روشن است که امام حسین (ع) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بها‌تر و مهم‌تر از خود امام حسین در دستان ماست: حسین، کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ دهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعۀ خود دامن زنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه می‌‌کنیم، ولی در عین حال حسین را نیز می‌‌کشیم، زیرا تلاش می‌‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبها‌تر از خود اوست».

در سخنرانی دیگری (به نقل از کتاب سفر شهادت) امام موسی صدر تصریح می کند: «گریه به تنهایی و به دور از کار و حرکت، از نظر امام حسین(ع) نیز مرود است»، «امام حسین(ع) نمی پذیرد که درد و اندوه ما از سر احساس باشد، بلکه درد و اندوهی تربیتی از ما می طلبد». همه ما هر روز در مقابل انتخاب های متعدد قرار می گیریم اما جوهر همه این انتخاب های یکی است، انتخاب جبهه حق یا انتخاب جبهه باطل. شناخت عاشورای حقیقی به ما کمک خواهدکرد جبهه حق را انتخاب کنیم. 

تشخیص این دو جبهه گاهی سخت است، همانگونه که بسیاری در محرم سال 61 هجری قمری اشتباه انتخاب کردند اما در بسیاری از موارد هم آسان است. همه ما هر روز عاشورا را تجربه و انتخاب می کنیم که در کدام جبهه باشیم حق یا باطل. محرم فرصت خوبی است برای اینکه به حساب خود رسیدگی کنیم قبل از اینکه به حساب ما رسیدگی کنند.

ما در کدام جبهه هستیم حق یا باطل، اگر راه باطل رفته ایم پس جزو دشمنان راه حسین (ع) هستیم. مراقب باشیم بسیاری در محرم برای حسین (ع) گریه می کنند اما با انتخاب راه باطل حسین (ع) را می کشند.

 

كد خبرنگار: 41080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha