کد خبر: وزیر-بهداشت-عنوان-کردتشکر-دولت-از-خدما
۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۹

وزیر بهداشت، تاکید کرد: پزشک و پرستار باید مسئول و وظیفه شناس باشند و فکر کنند همیشه حق با مریض است.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس مشترک روسای دانشکده‌های پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور، به پوشش بیمه ای ۱۱ میلیون نفر فاقد بیمه در کشور اشاره کرد و افزود: قرار بود دفترچه بیمه به طور رایگان فقط به دست مردم نیازمند برسد که طبق برآوردهای ما این میزان ۴ تا ۵ میلیون نفر بود. اگر می‌خواستیم به همه کسانی که بیمه نبودند دفترچه بدهیم صرفه نظر از نیازمند بودن یا نبودن آنها، ۱۳ میلیون نفر مشمول آن می‌شدند. ۵۵۰ میلیارد تومان برای افراد واجد شرایط دفترچه بیمه باید به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده می‌شد. اما به جای این تعداد ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند و اعتباری نیز برای آن پیش بینی نشده بود.

وی افزود: طبق برآوردهای وزارت بهداشت برای هر نفر که شامل دریافت دفترچه بیمه می‌شد، ۱۶ هزار تومان در بخش بستری پیش بینی شده بود اما دفترچه‌ها در بخش سرپایی هیچ نقشی نداشتند. در صورتی که بیمه آن را به بخش سرپایی نیز تسری داد. به این ترتیب با اضافه شدن حدود ۷ میلیون نفر به برآوردهای وزارت بهداشت برای دریافت دفترچه بیمه، این سرانه به ۳۴ هزار تومان رسید و در نتیجه بیمه‌ها با کسری اعتبار مواجه شدند.

هاشمی در ادامه با اعلام این خبر که رئیس جمهوری دستور داده‌اند در متمم بودجه ۵ هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها کمک شود، گفت: تا امروز حتی برای جایگزینی یک نیروی کلیدی به ما مجوز نداده‌اند چرا که دولت نمی‌توانست اجازه این کار را بدهد. در حالی که ما بیش از ۲۰ هزار پرستار بازنشسته داریم.

وی، حضور بیشتر پزشکان در محیط‌های دولتی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و افزود: در گذشته تنها ۵ درصد از پزشکان در مراکز دولتی می‌ماندند، اما در طرح تحول سلامت اجازه مطب از آنها گرفته شد و این نیروها به بیمارستان‌های دولتی آمدند.

هاشمی با تاکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت تا پایان دولت ادامه پیدا می‌کند، گفت: امروز تنها بخشی از طرح تحول اجرا شده است و بخش‌های مهمی از آن همچنان باقی مانده و امیدواریم که دولت‌های آینده به اجرای آن کمک کنند. هیچ نظام سلامتی زودتر از ۳۰ سال متحول نشده است.

وزیر بهداشت خطاب به کادر درمانی گفت: اگر گاهی رفتارهای قابل قبولی را از بیماران نمی‌بینیم به حساب گرفتاری آنها و شرایط نامساعد اقتصادی بگذارید. پزشک و پرستار باید مسئول و وظیفه شناس باشند و فکر کنند همیشه حق با مریض است.

هاشمی به مدیران پرستاری بیمارستان‌ها و همچنین مترون‌ها و سایر مسئولان پرستاری توصیه کرد: با درشتی، توبیخ و رفتارهایی از این دست در قبال کارکنان، هیچ جامعه‌ای رشد و تعالی پیدا نکرده است. ما گاهی رفتارهایی نشان می‌دهیم که ممکن است مردم در ارزش‌های واقعی ما تردید کنند.

وی با اشاره به خدمات بی‌دریغ پرستاران در مراکز بهداشتی و درمانی اظهار کرد: من به خاطر اجرای طرح تحول نظام سلامت از طرف دولت و به نمایندگی از مردم از شما تشکر می‌کنم. آمارها نشان می‌دهند بیش از ۷۰ درصد مردم به رغم همه کمبودها و کاستی‌ها از خدمات طرح رضایت داشته‌اند.

هاشمی در حاشیه همایش مدیران پرستاری بیمارستان های دولتی کشور، در پاسخ به سئوالی درباره کمبود نیروی پرستاری گفت: سئوال در این مورد خوب است، اما پاسخ خوبی برای آن نداریم.

وی افزود: بیمار از هنگام بستری در بیمارستان باید به گروه‌های ما تحویل داده شود، اما می‌بینیم که در برخی بیمارستان‌ها که تعدادشان هم کم نیست، همراه بیمار بخشی از خدماتی را که وظیفه ماست، انجام می‌دهد.

وزیر بهداشت درباره مجوز دولت برای استخدام در وزارت بهداشت، گفت: دولت تا کنون مجوز استخدام نداده به جز برای تخت‌های جدیدی بیمارستانی که در حال ایجاد آن ها هستیم، البته این مجوز هم با تاخیر صادر شد.

هاشمی تاکید کرد: البته برای جبران کمبود نیروی پرستاری باید اقدامی انجام دهیم. در گذشته اعلام کردیم که بیش از ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم و ضروری است به این قشر زحمت کش که بعد از طرح تحول نظام سلامت، فشار مضاعف بر دوش آنها است و رکن اساسی ارائه خدمات در نظام درمانی کشور محسوب می‌شوند، کمک کنیم.

وی اظهارداشت: تا کنون راه حل عملی برای این موضوع و حتی برای کسانی که بازنشسته می‌شوند، مشخص نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha