کد خبر: واکسن-آنفولانزا-عارضه-آفرین-نیست-لزوم
۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴

خبرگزاری سلامت: با سرد شدن هوا، تغییر دما و همچنین بازگشایی مدارس شانس ابتلا به بیماری های ویروسی افزایش می یابد که در صدر بیماری های ویروسی آنفولانزا قرار دارد.

دکتر داود یادگاری رییس مرکز تحقیقات بیماری ای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: آنفولانزا به صورت تب، سردرد، سرفه، خلط، تنگی نفس، درد بدن و گاهی اوقات گرفتگی بینی و به صورت نادر در برخی از افراد منجر به بروز اسهال می شود.

وی ادامه می دهد: آنفولانزا در افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی؛ قلبی و ریوی مزمن و در سنین بالا و شیرخواران منجر به عوارض ریوی و بستری شدن در بیمارستان می شود.

بنابراین آنفولانزا بیشتر افراد مذکور را در معرض خطر قرار می دهد و امکان دارد منجر به بروز عفونت های ریوی ثانویه به ویروس یا عفونت های میکروبی ثانویه به بیماری آنفولانزا شود.

یادگاری بهترین راه پیشگیری از بروز آنفولانزا  را تزریق واکسن می داند و چنین عنوان می کند که افراد بالای سن 65 سال و دچار بیماری های زمینه ای نظیر نقص ایمنی،سرطان و مشکلات ریوی به طور حتم باید واکسینه شوند.
 
وی توصیه می کند که افراد مشغول در سیستم ها و مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان و همچنین افرادی که از سالمندان نگهداری می کنند واکسینه شوند.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه تأکید می کند که استفاده از واکسن آنفولانزا برای کودکان بالای 6ماه به بعد بدون هیچ گونه منعی ندارد اما در مواردی که بیمار دچار تب و به تخم مرغ حساسیت داشته باشد نباید واکسینه شود.

طبق گفته وی، این که گفته می شود استفاده از واکسن آنفولانزا عارضه آفرین است شایعه بوده و صحیح نیست؛ عوارض واکسن به اندازه ای اندک است که در مقابل عوارض آنفولانزا بسیار ناچیز بوده و تأکید ما بر لزوم واکسینه شدن افراد پر ریسک می باشد.

وی توصیه می کند: افراد مبتلا به آنفولانزا از دست دادن و روبوسی با اطرافیان اجتناب نمایند و دست ها را مرتب شستشو دهند؛ نکته مهم آن که سرفه و عطسه در محیط های باز یا بسته موجب انتشار ویروس می شود. بنابراین استفاده از دستمال کاغذی برای جلوگیری از این امر حائز اهمیت است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی می گوید: در صورت ابتلا به آنفولانزا تا زمان قطع بیماری توصیه می شود که فرد در منزل استراحت نماید و بعد از رفع آن وارد جامعه شود این در حالی است که افراد مبتلا به آنفولانزا به شدت برای اعضای خانواده آلوده کننده هستند.

بر اساس این گزارش، بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا شهریور و مهر ماه است که سالانه هم باید تکرار شود.

 


کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha