کد خبر: واردات-دارو-۴۰-درصد-منابع-بیمه‌ها-را-م
۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
به گزاش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمدحسین قربانی، در مورد اظهار نظر دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران مبنی بر اینکه مطالعات آزمایشگاهی داروهای شیمی درمانی تولید داخلی مبهم بوده و این موضوع اسباب نگرانی بیماران و پزشکان را فراهم کرده است گفت: تولید دارو در هر نقطه از دنیا شامل پروتکلی است که مبنای فعالیت‌های شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد، بنابراین نباید با ترویج این قبیل حرف و حدیث‌ها باعث بی‌اعتمادی در بین افکار عمومی شده، تاجاییکه به تغییر ذائقه مردم منجر شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تولید داروی شیمی درمانی در ایران نیز خارج از این پروتکل نیست، ضمن اینکه در سال حمایت از تولید ملی باید تولیدکنندگان توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفیت محصولاتشان داشته باشند تا به دنبال آن بتوانیم از بسیاری از ظرفیت‌های موجود در داخل کشور به ویژه در زمینه تولید دارو استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه، بیمه‌ها اقدام به حذف سوبسید برای واردات داروهای غیرضروری کرده‌اند، چرا که بر اساس قانون حمایت از تولیدکننده، تامین اعتبارات برای واردات داروهایی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، خلاف قانون است.

قربانی تاکید کرد: ما نیز در کمیسیون بهداشت خود را موظف می‌دانیم تا بر ضرورت ارتقای کیفیت داروهای تولید داخلی نظارت کنیم، چرا که اگر نتوانیم در تمام ابعاد تولید دارو کیفیت را مورد توجه قرار دهیم، ذائقه مردم به سمت داروهای وارداتی می‌رود که این خلاف مصالح کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به اینکه تاکنون اکثر داروهای درمان سرطان از خارج وارد می‌شده است تصریح کرد: ما که ادعا نداریم همه داروهای مورد نیاز بیماران صعب العلاج را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم، کما اینکه حدود 85 درصد داروهارا در داخل تولید می‌کنیم و تنها 15 درصد داروهاوارداتی هستند که تامین آنها 40 درصد منابع بیمه‌هارا می‌بلعد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآورشد: ما در حوزه درمان بیماری‌های صعب العلاج به ویژه داروهای تک نسخه‌ای و تعدادی از بیماری‌های خاص ناچار به واردات دارو هستیم، چرا که فعلا در این زمینه توان تولید  نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha