کد خبر: هیچ-شهرداری-جز-قالیباف-جرأت-اجرای-پروژ
۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، ناصر امانی درباره طرح برخی ادعاها درباره میزان بدهی‌ شهرداری تهران اظهار کرد: هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری بدون بدهی به‌نسبت زمان به مدیریت بعدی تحویل داده نشده است و داشتن بدهی شهرداری خصوصاً به بانک‌ها ذاتاً پدیده منفی نیست و بدهی شهرداری، روندی قدیمی‌و طولانی برابر عمر بلدیه دارد. به‌گفته امانی،  درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از دهه 60 به بایگانی دولت‌ها سپرده شد و  شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار از جمله پروانه ساختمانی و اخذ تسهیلات بانکی روی آوردند و به نوع مدیریت شهرداران و طرح‌های عمرانی و توسعه شهری میزان این بدهی‌ها، متغیر بوده است. معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران خاطر‌نشان کرد: هیچ دولتی و هیچ شهرداری نبوده که برای دوره بعد، بدهی‌های خود را صفر کرده باشد و اصولاً تسهیلات بانکی دراز‌مدت است و در طول 12 سال مدیریت قبلی شهری، ما نیز بدهی‌های شهرداران قبلی را پرداخت کردیم. امانی افزود: مهم‌تر از اصل بدهی نحوه هزینه‌کرد آن است که خوشبختانه همه قبول دارند که بدهی‌های دوره قبل برای توسعه شهر و به‌ویژه گسترش و توسعه حمل‌ونقل شهری به‌ویژه خطوط مترو هزینه شده است؛ ما در دوران تحریم موفق شدیم از فاینانس خارجی و ارز بلوکه‌شده کشور در بانک‌های بیگانه استفاده و خطوط مترو و بزرگراه‌های تهران را تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. معاون شهردار اسبق تهران گفت: طرح‌های نیمه‌تمام زیادی از دوران مدیریت‌های قبل که دوستان فعلی مدیریت شهری آنها را بدهی فرض می‌کنند در دوره مدیریت 12ساله سابق تکمیل شد و به بهره برداری رسید از جمله تونل رسالت، برج میلاد، بزرگراه یادگار امام، شهید صیاد شیرازی، شهید همت، آزادگان، امام علی و... که اگر قرار باشد آنها را بدهی فرض کنیم، دهها هزار میلیارد تومان خواهد شد اما ما هیچ‌گاه ادعا نکردیم اینها بدهی دوره‌های قبل بوده بلکه به‌عنوان فرصت به آنها نگاه کردیم. معاون شهردار اسبق تهران یادآور شد: پروژه بزرگراه امام علی یک طرح مصوب شهری بود که 40 سال پس از انقلاب هیچ شهرداری جسارت ورود به آن و تکمیل و بهره‌برداری آن را نداشت اما در دوره قالیباف، اجرایی و کامل شد؛ طبیعی است که هزینه احداث این بزرگراه عمدتاً از طریق تسهیلات بانکی و فاینانس انجام شده است یا خطوط 6 و هفت متروی تهران که طبق وعده مسئولان فعلی مدیریت شهری در آینده ان‌شاءالله به بهره‌برداری می‌رسد؛ در حالی که وظیفه دولت‌ها بود که هزینه آن را پرداخت کنند و مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک میلیارد دلار به آن اختصاص داده بود و دولت‌های قبلی و فعلی آن را اجرا نکردند این خطوط با اخذ تسهیلات بانکی احداث و تکمیل شد. امانی بیان کرد:  شهردار اسبق تهران آقای دکتر قالیباف داشتن بدهی را انکار نکرده است بلکه اعتراض وی به بزرگنمایی و در بوق و کرنا کردن اعداد غیرواقعی است؛ زیرا دوستان هزینه طرح‌های نیمه‌تمام و احکام قضایی احتمالی را هم برآورد و به بدهی‌ها اضافه کرده و عدد 52 هزار میلیارد را اعلام کرده‌اند! در حالی که طرح‌های نیمه‌تمام هیچ‌گاه به‌عنوان بدهی نه در دولت و نه در شهرداری محاسبه نمی‌شوند ضمن اینکه بدهی بانک را هم با سود آن محاسبه می‌کنند که البته اگر قرار بر محاسبه سود بانکی باشد باید هزینه تمام‌شده پروژه‌های تکمیل‌شده با وام‌های بانکی را با قیمت امروز محاسبه و دلار 3هزارتومانی را که در دوره قبل فاینانس خارجی گرفتیم با دلار 14هزارتومانی سال 97 مقایسه کرده و ببینیم آیا به‌نفع مردم و مدیریت شهری کار شده است یا خیر ضمن اینکه ارزش افزوده تأسیسات شهری را هیچ‌گاه به‌عنوان سرمایه‌های بادوام شهر در نظر نگرفته‌اند چرا که اگر هزینه شده، چندین برابر آن به ارزش‌های دارایی‌های شهر افزوده شده است. معاون شهردار اسبق تهران گفت: اتفاقاً برای نخستین بار در تاریخ بلدیه در پایان دوره مدیریت 12ساله قبلی، ما گزارش مفصلی از میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها، مطالبات و... را کتباً تهیه و در یک جلسه علنی شورای شهر تهران گزارش کردیم و یک نسخه را هم به شورای پنجم تحویل دادیم؛ در آن گزارش بدهی به بانک‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی به‌تکفیک و با جزئیات ثبت و ضبط شده است و در اختیار شورا و شهرداری فعلی نیز قطعاً قرار دارد. امانی یادآور شد: مدیریت شهر بزرگی مثل تهران، بسیار سخت و پیچیده است به‌ویژه اگر مدیریت شهری تحریم دو جانبه خارجی و داخلی را همزمان تجربه کند که در دوره قبل ما شاهد آن بودیم؛ اما امروز خوشبختانه تحریم داخلی مدیریت شهری رفع شده و برای نخستین بار در طول 14 سال گذشته، شهردار تهران در هیئت دولت شرکت می‌کند و قطعاً از کمک‌های مادی و معنوی دولت نیز برخوردارند و مردم تهران امید دارند شتاب توسعه شهری تهران را دوباره شاهد باشند و طرح‌های بزرگی مثل خطوط 6 و هفت مترو و پایانه مسافربری شرق که در دوره قبل به مرحله نهایی رسیده بودند با همت مدیریت فعلی هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسند. (تسنیم)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha