کد خبر: هورمونی-که-ریسک-ابتلا-به-دیابت-نوع-2-را-ا
۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۲

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، در حال حاضر هورمون آلدوسترون در ابتلا به فشارخون بالا نقش دارد. حال مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد دارای میزان بالا آلدوسترون بیش از دو برابر با احتمال ابتلا به دیابت نوع۲ مواجه هستند.

آلدوسترون هورمونی است که به بدن در حفظ سدیم کمک می‌کند. همچنین در تنظیم میزان مایعات بدن هم نقش دارد.

دکتر «جوشا جوزف»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی وکسنر اوهایو، در این باره می‌گوید:هورمون آلدوسترون یک رابطه بالقوه بین ابتلا به فشارخون بالا و دیابت است.

جوزف در ادامه می‌گوید:آلدوسترون می‌تواند میزان سدیم دریافت شده توسط کلیه‌ها را افزایش دهد. در این صورت میزان کل مایعات بدن افزایش یافته و عروق خونی منقبض می‌شوند. این فاکتورها می‌توانند منجر به فشارخون بالا شوند.

به گفته وی، در دیابت نوع۲، هورمون آلدوسترون می‌تواند بر نحوه استفاده بدن از هورمون انسولین تاثیر گذارد. انسولین مواد قندی از غذا را به سلول‌های بدن هدایت می‌کند بدین ترتیب می‌تواند به عنوان سوخت برای تامین انرژی بدن استفاده شود.

به گفته محققان دو دلیل اصلی ابتلا به دیابت نوع۲، عدم قابلیت استفاده از انسولین (مقاومت انسولین) یا اختلال در ترشح انسولین از پانکراس (لوزالمعده) است. حال مشخص شده است آلدوسترون موجب مقاومت انسولین در ماهیچه‌ها می‌شود و ترشح انسولین از لوزالمعده را مختل می‌کند.(مهر)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha