کد خبر: همه-چیز-درباره-علل-ایجاد،-عوامل-تشدیدک
۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹

خبرگزاری سلامت: آندومتریوز به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است. آندومتریوز، باروری را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در موارد شدید این بیماری تا آخر عمر گریبان گیر خانم‌ها است و موجب انسداد لوله‌های رحمی شده و با ایجاد چسبندگی در صفاق رحم، نازایی را در پی دارد.

در بروز آندومتریوز یک‌سری شرایط اولیه، ژنتیک و تغذیه را مطرح کرده‌اند و در حال حاضر نسبت به گذشته زودتر تشخیص داده می‌شود .تأخیر در اولین بارداری عملکرد تخمدان را کاهش داده و یکی از دلایل نازایی محسوب می‌شود. احتمال ابتلا به بیماری آندومتریوز در سن باروری افزایش پیدا می‌کند و با نزدیک شدن به دوره یائسگی، علائم بیماری کاهش پیدا کرده و در برخی موارد رفع می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد زنان سفیدپوست با شاخص توده بدنی پائین بیش از سایرین در معرض ابتلا به آندومتریوز قرار دارند. بسیاری از دردهای ناشی از ابتلا به آندومتریوز با مصرف داروهای مُسکن رایج برطرف نمی‌شود. همچنین در برخی موارد، خونریزی از بافت‌های درگیر با بافت آندومتر مانند روده مشاهده می شود.‌پیدایش خلط های خونی به دلیل ایجاد بافت آندومتر در ریه نیز از علائم ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود.
دکتر شهره بهروزی، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص لاپاراسکوپی می‌گوید: شیوع آندومتریوز در زنان سنین باروری 5 تا 20 درصد و در زنان نابارور تا 50 درصد نیز گزارش شده است. آندومتریوز یکی از علل شایع درد لگن می‌باشد که به معنی رشد غدد رحمی در خارج از رحم است و تقریبا می‌تواند در تمام ارگان‌های بدن ایجاد شود، اما شایع‌ترین قسمت ایجاد آن در لگن به ویژه تخمدان‌ها می‌باشد. در آندومتریوز با هر سیکل قاعدگی، بافت آندومتریوز ضخیم‌تر شده و به مرور زمان موجب چسبندگی این بافت به اطراف می‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: شایع‌ترین علامت آندومتریوز معمولا درد لگنی هنگام عادت قاعدگی می‌باشد و با گذشت زمان این درد بدتر شده که قبل و بعد از عادت ماهانه را در برمی‌گیرد. شدت درد لگنی با شدت آندومتریوز در تمامی بیماران یکسان نمی‌باشد و شدت درد نشانه مطمئن جهت شدت بیماری نیست. درد طی نزدیکی یا بعد از آن، نازایی غیرقابل توجیه و مقاوم به درمان و درد هنگام ادرار یا مدفوع که در زمان عادات ماهانه این درد بیشتر می‌شود. خونریزی زیاد یا لکه بینی قبل و بعد از عادات ماهانه، علائم غیر اختصاصی مانند نفخ، تهوع، اسهال، یبوست و ... که گاهی با سندروم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته می‌شود ازعلائم آندومتریوز به شمار می‌روند.

دکتر بهروزی درباره علل ایجادکننده آندومتریوز چنین عنوان می‌کند: برگشت خون قاعدگی بیشترین علت آندومتریوز می‌باشد که در اینجا سلول‌های رحمی آندومتر به جای این که با خون قاعدگی از بدن خارج شوند از طریق لوله های رحمی وارد حفره لگنی می‌شوند و در آنجا رشد کرده و چسبندگی ایجاد می‌کنند. عروق خونی امکان دارد سلول‌ها را به جای دیگر بدن انتقال دهند یا اختلال در سیستم ایمنی که در برخی افراد باعث رشد این سلول‌ها می‌شود و یا به دنبال جراحی رحم و یا سزارین که این سلول‌ها در قسمت‌های دیگری به ویژه پوست و زیرجلد کاشته و رشد می‌کنند از مهم‌ترین علل ایجادکننده آندومتریوز به شمار می‌روند .در واقع خونریزی زیاد در زمان قاعدگی، اختلالات رحمی مانند رحم تک شاخ و یا انسداد مسیر خروج واژن و همچنین سابقه عفونت‌های لگنی مکرر از عوامل تشدیدکننده آندومتریوز به شمار می‌روند.

وی متذکر می‌شود: از عوارض نادر آندومتریوز سرطان تخمدان می‌باشد که درصد سرطان در زنان دچار آندومتریوز بیشتر می‌باشد؛ ضمن این‌که آندومتریوز ممکن است با چسبندگی لوله رحمی را ببندد و یا می‌تواند به اسپرم یا تخمک آسیب برساند. درباره روش‌های درمانی آندومتریوز باید گفت که روش آب گرم، کیسه آب گرم و داروهای ضد التهاب و مُسکن مانند بروفن درد را کاهش می‌دهند. هورمون درمانی هم باعث نازک شدن بافت آندومتریوز می‌شود و رشد بافت آندومتر و انتقال آن را کمتر می‌کند. جراحی به ویژه در افرادی که درد و یا نازایی دارند جهت برداشتن توده‌های آندومتریوزی لگن، کمک به باروری و برطرف کردن چسبندگی‌های لوله و تخمدان مفید می‌باشد و در افراد سن بالا و مبتلا به آندومتریوز شدید توصیه بر درمان قطعی یعنی برداشتن رحم، تخمدان‌ها و توده‌های آندومتریوز می‌باشد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha