کد خبر: هشت-راهکار-برای-افزایش-رضایت-کارکنان
۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، نیرو‌ی انسانی یک از مهم‌ترین منابع مدیریت برای رسیدن به مزیت برتر در فضای رقابتی امروز محسوب می‌شود. مدیر باید با برنامه‌هایی ویژه به بهره‌وری بیشتر این منبع ارزشمند اقدام کند.با هشت مشوق کاری آشنا شوید که به وسیله‌ی آن مدیران هم گام با افزایش رضایت شغلی به ساختن تصویر بهتری از سازمان خود می‌پردازند.
یکی از وظایف مدیریت، مهیا کردن فضایی امن برای کارکنان خود است تا در این فضا استعداد‌ها شکوفا شوند و کارکنان برای ترک فضای سازمان رغبتی نداشته باشند. متاسفانه بسیاری از کارکنان با دریافت پیشنهاد‌های کاری با حقوق و مزایای بالاتر اقدام به ترک سازمان می‌کنند؛ بنابراین استعدادها در درون سازمان کاهش پیدا می‌کنند و به طبع آن نوآوری عنصری نایاب در فرآیند‌های کاری می‌شود. یکی از عوامل موفقیت هر شرکتی دسترسی به نیروی متخصص و البته کارمندانی است که اعتقاد عمیقی به ماموریت و اهداف سازمان داشته باشند. در نتیجه در شرایط سخت می‌توان انتظار همراهی کارکنان را داشت. در ادامه با هشت راه‌کار برای افزایش رضایت کارکنان آشنا می‌شویم. این راه‌‌حل‌ها هم‌زمان با بهبود دید افراد نسبت به محل کار خود، جریان‌های مالی جدیدی را هم برای شرکت ایجاد می‌کنند.

۱. به کارکنان خود اجازه‌ی دورکاری بدهید

مسلما حضور کارکنان در محیط کاری و کنترل مداوم آن‌ها برای هر مدیری اهمیت زیادی دارد. با این حال کارمندان نیز از حضور پیاپی در شرکت احساس خستگی خواهند کرد. مدیر می‌تواند اجازه‌ی فعالیت در خانه برای دو یا سه روز در هفته را به کارمندان خود بدهد. این کار برای سازمان هزینه‌ی اضافی را تحمیل نمی‌کند و در عین حال باعث بهبود دید افراد به مدیریت می‌شود.

۲. اجازه‌ی فعالیت‌های اجتماعی را به کارمندان خود بدهید

خیلی از شرکت‌های موفق به کارمندان مشتاق خود اجازه‌ی حضور در گردهمایی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی را می‌دهند. بدین ترتیب با پرداخت هزینه‌ها و موافقت با مرخصی‌ها، شرکت‌ها سفیر‌های اجتماعی خود را به مکان‌های مختلف می‌فرستند.

۳. انجام تفریحات گروهی

مدیر با صرف هزینه‌ای کم می‌تواند به خرید بلیط گروهی سینما یا هر فعالیت دیگری اقدام و کارمندان خود را به دیدن گروهی یک فیلم دعوت کند. با این کار هم‌دلی بین اعضای گروه افزایش پیدا می‌کند و برای ساعتی کارمندان به خارج از دنیای کار پرتاب می‌شوند.

۴. تشویق افراد خلاق

افراد خلاق برای تداوم خلاقیت خود در فضای کاری نیاز به تشویق دارند. این تشویق اگر از جانب دوستان و همکاران وی باشد، مطمئنا تاثیر بیشتری خواهد داشت. پاداش حتما نباید به جنبه‌ی مالی محدود شود و می‌توان انگیزش‌های روحی را نیز شامل شود.

۵. مهیا کردن شرایط بهتر برای استفاده از اتومبیل‌های شخصی

یکی از معضلات کارمندان به خصوص در فضای شهری، استفاده از ماشین‌های شخصی و پیدا کردن جای پارک است. مدیر با ارائه‌ی یک راه حل در این زمینه می‌تواند استفاده‌ی کارمندان از اتومبیل را تسهیل کند.

۶. تخفیف در خرید محصولات برای کارمندان

اگر شرکت شما کالا یا سرویسی را به بازار مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند، می‌توان با تخفیف‌هایی خاص این محصولات را به کارمندان ارائه کرد. اعضای گروه شما باید جزء کسانی باشند که از خروجی‌های شرکت استفاده می‌کنند. بنابراین با استفاده‌ی کارمندان و خانواده‌ی آنها، می‌توان به وفاداری آنها در دراز مدت امیدوار بود.

۷. تشویق به معرفی افراد کارآمد به شرکت

خیلی از شرکت‌ها به کارمندان خود برای معرفی نیرو‌های ارزشمند پاداش می‌دهند. بنابراین اگر کارمندی بتواند فردی را به شرکت برای استخدام معرفی کند و فرد استخدام شده حداقل به مدت شش ماه در سازمان به ارزش‌آفرینی بپردازد، تا هزار دلار پاداش دریافت می‌کند. با این روش سازمان از فرآیندهای پیچیده‌ی پیدا کردن افراد متخصص خلاص می‌شود و در عین حال رضایت کارمندان خود را نیز بدست می‌آورد.

۸. بهبود سبک زندگی

شرکای تجاری هر شرکتی احتمالا تخفیف‌های زیادی را در جهت استفاده‌ی محصولاتشان برای طرف مقابل قائل هستند. مدیریت می‌تواند حق استفاده از این تخفیفات را به کارمندان خود اعطا کند. در نتیجه کارمندان با هزینه‌ای کمتر می‌توانند از محصولات و تفریحات مختلف بهره‌مند شوند و سبک زندگی بهتری را تجربه کنند. فهرست بالا اگرچه کامل نیست، ولی راه‌کارهایی کاربردی به مدیران برای افزایش رضایت کارکنان خود نشان می‌دهد. اعطای مزایای بالا، تصویر بهتری از سازمان را در ذهن کارمندان خواهد ساخت. نیروی انسانی یکی از منابع اصلی در کسب مزیت رقابتی پایدار در بازار محسوب می‌شود. نگهداری افراد در سازمان و افزایش رضایت‌مندی آن‌ها یکی از استراتژی‌های مهم هر سازمان است.(زومیت)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha