کد خبر: هر-6-ثانیه،-یک-بیمار-دیابتی-جان-خود-را-از
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
هر 6 ثانیه، یک بیمار دیابتی جان خود را از دست می دهد

مدیرعامل انجمن دیابت کشور با بیان این که هر 6 ثانیه یک بار یک فرد در اثر دیابت و عوارضش جان خود را از دست می دهد، گفت: با پیشگیری و تغییر سبک زندگی می توان از ابتلا به دیابت 40 تا 60درصد جلوگیری کرد.

 

دکتر امیرکامران نیکوسخن در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت هشدار داد: متأسفانه در صورت عدم کنترل دیابت عوارض بسیار وخیمی به همراه خواهد داشت، بر اساس آمار فدراسیون بین المللی دیابت هر 6 ثانیه یک بار یک نفر در اثر دیابت و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد.

وی با بیان این که پیشگیری از دیابت مسأله بسیار مهم و مستلزم توجه است،خاطرنشان کرد: حال با تغییر رژیم غذایی، ایجاد فرهنگ ورزش کردن، مدیریت استرس و تغییر شیوه زندگی بین 40 تا 60 درصد می توان از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در سال 2015 به طور تقریبی حدود 5میلیون نفر در دنیا مرگ ناشی از دیابت صورت گرفته اما بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ ناشی از 3 بیماری اصلی واگیر از جمله ایدز، سل و مالاریا 3/6میلیون در سال 2013 است.

نیکوسخن تأکید کرد: بنابراین دیابت یک تنه مقابل 3 بیماری مذکور واگیر ایستاده و رقم 5 میلیون مرگ را به جا گذاشته است.

وی با اشاره به این که عوارض دیابت بسیار متفاوت است ، تصریح کرد: از جمله عوارض چشمی،قلبی، بروز مشکل در پاها و کلیه، اما یکی از عوارض عمده دیابت که به آن توجه نمی شود مشکلات دهانی دندانی بیماران دیابتی است.

عضو شورای منطقه ای فدراسیون بین المللی دیابت بیان داشت: نکته مهم آن که عوارض ناشی از دیابت هزینه های بسیاری ایجاد می کند و بر اساس آمار فدراسیون بین المللی دیابت، 12درصد کل بودجه های بهداشتی کشورهای جهان صرف دیابت و عوارض ناشی از آن می شود.

به گفته این مقام مسؤل، در سال 2015 نشان داده شد که 673میلیارد دلار در جهان صرف دیابت و عوارض ناشی از آن شده و پیش بینی می شود تا سال 2040 این رقم به 802میلیارد دلار در سال برسد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha