کد خبر: هر-آنچه-که-باید-در-مورد-شپش-سر-بدانید-از
۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴

متخصص پوست و مو گفت: در راستای تشخیص افتراقی شپش و شوره سر بهتراست مسؤلین بهداشت مدارس دوره‌های آموزشی را طی کنند.

دکتر زهره نیکبخت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: شوره و شپش سر هر دو می‌توانند با خارش همراه باشند. شپش خارش بیشتری دارد، گاهی اوقات پس از استحمام و شانه کردن موها انگل شپش از لای موها می‌افتد اما شوره دارای انگل نیست.

به گفته وی، تخم شپش به مو چسیبده است و با شانه و دست کشیدن هم جدا نمی‌شود و به ساقه مو می‌چسبد، حالت چسبنده دارد و سفید و براق است. به طور معمول به دلیل این که دانش آموزان پسر موهای تراشیده و کوتاهی دارند میزان شیوع شپش سر نسبت به دختران کمتر است، زیرا اغلب موهای دختران بلند است و در صورت عدم رعایت بهداشت و استحمام با تأخیر زیاد شانس ایجاد شپش نیز بیشتر می‌شود.

نیکبخت تأکید کرد: حال آن که اگر دانش آموزی مبتلا به شپش باشد، تخم شپش رشد می‌کند و به انگل بالغ تبدیل می شود و با حرکت از موها بر روی دست، میز، لباس و ... از فردی به فردی دیگر انتقال می یابد.

وی توصیه کرد: بنابراین زمانی که والدین یا مسؤلین بهداشت متوجه ایجاد شپش شدند باید به سرعت برای درمان اقدامات لازم را انجام دهند. در صورت عدم درمان منجر به بروز اگزما و عفونت می‌شود، یعنی فرد با دست آلوده به نواحی دچار خارش دست می زند و آلودگی به پوست منتقل و موجب ایجاد زرد زخم می شود.

وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر مسؤلین بهداشت، والدین باید هفته ای یک بار زیر نور چراغ یا نور آفتاب موهای فرزندان خود را بررسی کنند، زمانی که موهای فردی دچار خارش است نیز می‌تواند ناشی از علت فعالیت بیش از حد و تعریق سر، بیماری پوستی نظیر کهیر و خارش و یا به دلیل شپش باشد. بنابراین پس از مشاهده و کنترل موها از نبودن انگل در سر فرزندشان اطمینان حاصل می شود.

نیکبخت متذکرشد: در درمان شپش از لوسیون های گوناگون و شامپوهای ضدشپش استفاده می شود، مدتی به دلیل کاهش شپش داروهای مربوطه هم کمتر وارد بازار می شد، اما خوشبختانه هم اکنون همه چیز در اختیار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha